Toyota en Hino gaan vrachtwagen op waterstof bouwen

Toyota Motor Corporation en Hino Motors gaan samen een vrachtwagen bouwen die rijdt op waterstof. De Japanse fabrikant ziet waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en heeft met de Mirai al een waterstofauto in het modellengamma. Ook zet Toyota in op waterstofbussen.

Bij het terugdringen van de uitstoot vormt ook vrachtverkeer een belangrijke groep. Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig goede milieuprestaties leveren en voldoen aan de strikte vereisten voor een bedrijfsvoertuig als het gaat om kruissnelheid, actieradius en laadvermogen. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden is waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid interessant, aldus Toyota.

Toyota en Hino baseren de gezamenlijk ontwikkelde Fuel Cell Truck op de Hino Profia. Trucks van dit merk zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een bekende naam. Het chassis van de vrachtwagen wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een ideale plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

Brandstofcel van de Mirai

De vrachtauto krijgt twee brandstofcelstacks die Toyota voor de nieuwe generatie van de Mirai heeft ontwikkeld. Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy-duty hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. De beoogde actieradius komt uit op ongeveer 600 kilometer.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toyota en Hino gaan vrachtwagen op waterstof bouwen | TankPro.nl

Toyota en Hino gaan vrachtwagen op waterstof bouwen

Toyota Motor Corporation en Hino Motors gaan samen een vrachtwagen bouwen die rijdt op waterstof. De Japanse fabrikant ziet waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en heeft met de Mirai al een waterstofauto in het modellengamma. Ook zet Toyota in op waterstofbussen.

Bij het terugdringen van de uitstoot vormt ook vrachtverkeer een belangrijke groep. Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig goede milieuprestaties leveren en voldoen aan de strikte vereisten voor een bedrijfsvoertuig als het gaat om kruissnelheid, actieradius en laadvermogen. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden is waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid interessant, aldus Toyota.

Toyota en Hino baseren de gezamenlijk ontwikkelde Fuel Cell Truck op de Hino Profia. Trucks van dit merk zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een bekende naam. Het chassis van de vrachtwagen wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een ideale plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

Brandstofcel van de Mirai

De vrachtauto krijgt twee brandstofcelstacks die Toyota voor de nieuwe generatie van de Mirai heeft ontwikkeld. Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy-duty hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. De beoogde actieradius komt uit op ongeveer 600 kilometer.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.