BigBrother: veiligheid tankstations mag geen ondergeschoven kindje worden

Steeds meer tanklocaties zetten in op alternatieve brandstoffen om aan de wensen van de nieuwe klant te voldoen. Hoewel de opkomst van het multifuel tankstation zorgt voor meer complexiteit, is er nog veel te weinig aandacht voor het veilig en efficiënt aanbieden van deze brandstoffen. Dat stelt Dennis Klarenbeek van BigBrother, leverancier van beveiligingsoplossingen voor tankstations.

De energietransitie is op dit moment in volle gang. Steeds vaker kiezen tankstations ervoor om naast benzine en diesel ook in te zetten op andere alternatieve brandstoffen. De veranderingen die op dit moment gaande zijn – en de opkomst van brandstoffen als LNG, CNG, waterstof en van snellaadpalen – hebben grote gevolgen voor de indeling en de veiligheid op het voorterrein, benadrukt Klarenbeek van BigBrother. “De brandstoftransitie vergt aandacht op verschillende vlakken. Daar waar de keuze gemaakt wordt om te kiezen voor een bepaalde brandstof, is het ook heel belangrijk om te weten wat er verandert voor de klant.”

Wat zijn de gevolgen?

Los van waarom een consument een keuze voor een bepaalde brandstof maakt – fiscaal gedreven of eigen motivatie – is het volgens Klarenbeek van belang om goed te onderzoeken welke gevolgen het heeft als de klant niet langer bij je komt voor de vertrouwde brandstoffen. De manier van tanken van LNG of waterstof is nu eenmaal anders dan van benzine of diesel. Ook uit oogpunt van vergunningen en veiligheidsmaatregelen veranderen er zaken bij de stap naar nieuwe vormen van energie. “Het inspelen op verschillende type klanten met verschillende brandstoffen en verschillende tank- of laadfrequenties is cruciaal om de slag om de consument te winnen”, legt Klarenbeek uit. “Iemand die voor het eerst waterstof of CNG tankt, heeft immers een andere behoefte dan een vrachtwagenchauffeur die aanklopt voor LNG.”

Dit valt overigens samen met andere grote veranderingen die op dit moment gaande zijn. De digitalisering van de consument vraagt om een andere aanpak die veel meer gericht is op experience en convenience. “Deze trends kun je niet los zien van de ontwikkelingen van de brandstofmix. Het is cruciaal om al deze processen te laten ondersteunen door de juiste techniek, die de medewerkers en ondernemers in staat stelt om de juiste beslissingen te maken en de klant optimaal kunnen bedienen. Ik ben ervan overtuigd dat de partij die de vraag van deze veranderende consument als eerste volledig begrijpt én deze behoefte weet in te vullen, de ‘first mover’ zal zijn.”

Grip houden op processen

Er is volgens Klarenbeek nog veel te weinig aandacht voor het veilig en efficiënt verkopen van de nieuwe brandstoffen. Het is belangrijk dat hiervoor meer aandacht komt en dat die knop bij de ondernemer en zijn medewerkers omgezet wordt. “Ongeacht de individuele processen en regelgeving zorgt de mix van brandstoffen voor een situatie waarin je ondersteuning nodig hebt om grip en toezicht te houden. Dit om de veiligheid van klanten en medewerkers te kunnen waarborgen.”

Iemand die voor het eerst waterstof of CNG tankt, heeft een andere behoefte dan een vrachtwagenchauffeur die aanklopt voor LNG. (Dennis Klarenbeek, BigBrother)

Door de veranderingen in de shop, waar de kassa’s steeds verder naar achteren worden verplaatst, gebeurt het tegenovergestelde. “Medewerkers hebben daardoor juist steeds minder zicht op het verkoopproces van de verschillende brandstoffen. Het is dan ook niet de vraag of de medewerkers op de hoogte zijn van de regelgeving omtrent de verkoop van alternatieve brandstoffen. Het is vooral belangrijk dat het personeel wordt ondersteund en de juiste tools heeft om de verkoop op de juiste manier te laten verlopen.”

Snelladers bij het tankstation

Het plaatsen van snellaadpalen op het terrein van tankstations wordt langzaam maar zeker gemeengoed. Maar alleen met het neerzetten van oplaadpunten ben je er nog niet, legt Klarenbeek uit. “Inzicht in het gedrag van deze nieuwe consument is cruciaal in het succesvol exploiteren van deze extra voorziening. Kunnen klanten altijd terecht bij de oplaadpunten? Zijn het klanten die eenmaal komen of komen zij vaker? En hoe wordt er omgegaan als de oplaadplaatsen worden gebruikt als extra parkeerplekken?”

Deze inzichten dragen voor tankstations bij aan het succes van het inspelen op elektrisch laden. “Op dit moment zijn nog veel dilemma’s onbeantwoord. Maar door te starten met meten, conclusies te trekken uit de analyses en te beoordelen hoe de klant het aankoopproces ervaart, zorg je ervoor dat je het proces optimaliseert.” De oplossing die BigBrother al bij heel veel tankstations aanbiedt (PumpWatch, red.) helpt volgens Klarenbeek bij het houden van grip op de complexe processen die met de intreding van alternatieve brandstoffen gepaard gaan. “Met PumpWatch kan je zowel lokaal als centraal je processen monitoren en direct zicht krijgen op de situatie wanneer een beoordeling noodzakelijk is.“

Waarborgen van veiligheid

“Bij de verkoop van LNG of LPG kan er bijvoorbeeld op afstand worden gemonitord en worden geborgd dat de werkwijze voldoet aan de regelgeving. Wanneer een klant zijn brandstoftransactie in de bakery komt afrekenen, tonen wij het juiste camerabeeld zodat er nooit meer verkeerde brandstof wordt afgerekend. En als de oplaadplaatsen worden bezet door een niet elektrisch voertuig (ICE-ing) geven wij de medewerker de tools om dit te signaleren. Dit zijn een paar voorbeelden van hoe onze oplossing helpt bij het optimaliseren van verkoopprocessen en de veiligheid waarborgt tijdens deze processen, óók voor alternatieve brandstoffen.”

Lees ook:

Bovenstaand artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1 2020. Wil je het blad voortaan automatisch op de deurmat? Neem dan een abonnement. TankPro Magazine komt zes keer per jaar uit.   

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.