Tankstations zien laadpalen steeds vaker als een kans

Foto: Hamer

Lange tijd werd zelfs praten over laadpalen in de branche gezien als vloeken in de kerk. Maar die jaren zijn voorbij. Steeds meer tankstations zien kansen voor het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto’s. Maar waar moet je op letten als je een lader wilt neerzetten?

Hamer is al jaren een vertrouwd gezicht bij nieuwbouw en verbouwingen van tankstations en het onderhoud van tankinstallaties in de Benelux. De overgang naar nieuwe brandstoffen én de opkomst van elektrisch rijden is duidelijk voelbaar, merkt commercieel directeur John Dijkman. “Vooral het laatste jaar gaat het rap. We krijgen volop aanvragen binnen en hebben heel wat projecten lopen.”

Onlangs zette Hamer een hele rits palen neer bij de Deventer locatie van Hotel Postillion, binnenkort worden in opdracht van Shell Nederland een groot aantal snelladers geplaatst bij tankstations verspreid over het hele land. Een hotel of wegrestaurant is een heel ander soort locatie dan een tankstation. Dat heeft uiteraard invloed op de keuzes die je als ondernemer moet maken, legt Dijkman uit. “Bij Postillion hebben we drie verschillende soorten palen neergezet, voor elk wat wils dus. Klanten die geen haast hebben kunnen gebruikmaken van de 22 kW-laders. Het laden gaat minder snel en de prijs per kWh ligt meestal lager. Daarnaast zijn er twee 50 kW-palen neergezet, die prima geschikt zijn voor modellen zoals bijvoorbeeld de Nissan Leaf of de Renault Zoe. Voor elektrische auto’s die zware accupakketten aan boord hebben, zoals de modellen van Tesla, zijn er de 150 kW-ultrasnelladers.”

Focus op snelladen

Klanten van een tankstation hebben vaak weinig tijd. Ze willen hun tank – of in dit geval batterij – zo snel mogelijk vullen en direct weer op pad. “Bij een tankstation heb je niet zoveel aan een 22 kW-paal. Het duurt simpelweg te lang voor je weer op pad kunt. Je ziet dat in eerste instantie vooral gekozen werd voor 50 kW, inmiddels zetten we vooral 150 kW-palen neer. Dat gaan we ook doen bij de locaties van Shell.”

Shell gaat flink investeren in snellaadpalen in Nederland. Het olie- en gasconcern maakte vorig jaar bekend dat er minimaal tweehonderd snelladers bijkomen. Ook Total gaf onlangs aan dat het aan de slag gaat met snellaadpalen. “Deze grote partijen zien laadpalen niet langer als een bedreiging. Ze willen zoveel mogelijk alternatieve brandstoffen aanbieden, om de service aan de klant te vergroten. De meeste tankstations waar we op dit moment laadpalen plaatsen, hebben ook een shop. Tijdens het laden geeft de klant geld uit in de shop, aan koffie of aan een broodje. Die extra inkomsten had je anders niet gehad.”

Verzwaren aansluiting

Voor welk soort locaties is het interessant om een laadpaal neer te zetten? Het neerzetten van laadinfra kan aardige investeringen met zich meebrengen. Als de nutsaansluiting niet aanwezig is of verzwaard moeten worden, dan gaat dat aardig in de papieren lopen. “De allereerste vraag die we krijgen is uiteraard: wat kost het? Een ander probleem is dat de wachttijden voor de aanvraag van de aansluiting soms lang kunnen duren. Soms meer dan een jaar. Ook dat is op dit moment een barrière om de stap te zetten.”

Het begon een aantal jaar geleden voor Hamer met de installatie van de zogenaamde huis-tuin-en-keuken-palen. Die werden vooral geplaatst bij bedrijven en in de openbare ruimte. Ondertussen is er ook steeds meer vraag naar ultrasnelle laadpalen. Niet alleen van nieuwe partijen zoals Van der Valk, McDonalds en La Place, maar ook van tankstations. “Deze ultrasnelle laadpalen zijn vooral interessant voor snelweglocaties. En voor tankstations die in de buurt van toegangswegen en op- en afritten van de snelweg liggen. Bestuurders die een bijna lege batterij hebben, gaan echt niet te ver omrijden.”

Puzzelen

Volgens Dijkman kan het voor tankstations soms een aardige puzzel zijn. “Vooral voor ondernemers die slechts een paar stations hebben, is het lastig. Eigenlijk moet je per locatie kijken naar de situatie. Hoe ligt het tankstation precies?” Een ander belangrijk punt is uiteraard of concurrenten in de buurt ook snelladers aanbieden. “En dat zijn natuurlijk niet alleen tankstations. Ook nieuwe partijen zoals hotels en restaurants richten zich steeds vaker op de bestuurders van elektrische auto’s. Ook daar moet je rekening mee houden.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Er valt op dit moment al heel veel te kiezen, zowel het aantal aanbieders van laadinfra als het aantal soorten laadpalen neemt toe. Het is volgens Dijkman voor ondernemers vooral zaak om zich zo goed mogelijk te laten voorlichten. “Je kunt je geld maar een keer uitgeven. Het is zonde als je investeert in een laadpaal die niet past bij je locatie. Of als die lader over een paar jaar alweer vervangen moet worden.” Ook de wildgroei aan aanbieders, abonnementen en betaalpassen is een probleem. “Dat is iets om rekening mee te houden. Zorg ervoor dat je van alle zaken op de hoogte bent en dat jij – of je klant – niet voor verrassingen komt te staan.”

Maken van een plan

Waarom is het interessant om met Hamer in zee te gaan? Dijkman: “Een groot voordeel is dat we niet gebonden zijn aan bepaalde fabrikanten, we leveren, installeren en onderhouden laadpalen van verschillende aanbieders. Bovendien helpen we tankstations met het in kaart brengen van de situatie en het maken van het beste plan om de stap naar de toekomst te zetten. We zijn bovendien niet alleen actief op het gebied van laadpalen, maar richten ons ook op andere (alternatieve) brandstoffen.”

Een paar jaar geleden was praten over elektrisch rijden in de branche nog echt vloeken in de kerk. Maar de tijden zijn veranderd. Ook bij Hamer zelf is de energietransitie inmiddels in volle gang, vertelt Dijkman. “We hebben zeven elektrische auto’s rondrijden. De ontwikkelingen gaan echt heel snel, misschien wel sneller dan verwacht. Had je mij dit tien jaar geleden gevraagd, dan had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Je merkt nu echt dat er zaken veranderen. Partijen zien elektrisch rijden als een kans. Ze willen de boot niet missen. En dat biedt voor ons uiteraard ook weer mooie kansen.”

Bovenstaand artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 1 2020. Wil je het blad voortaan automatisch op de deurmat? Neem dan een abonnement. TankPro Magazine komt zes keer per jaar uit.   

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.