Persfoto: Tesla

Hotel Van der Valk in Uden krijgt plein met 24 snelladers

Eigenaren van een Tesla kunnen hun elektrische auto binnenkort opladen op de parkeerplaats bij Hotel Van der Valk in Uden. Bij de locatie vlak langs de A50 worden maar liefst 24 snellaadpalen neergezet. Het is volgens het hotel zelf een van de grootste laadstations van het land.

De snellaadpunten schieten als paddenstoelen uit de grond. Niet alleen tankstations zetten op dit moment flink in op het neerzetten van laadpalen, ook nieuwe partijen maken werk van laadpleinen. Bij de Udense locatie van Van der Valk worden op dit moment 24 laadpalen gerealiseerd, die speciaal bedoeld zijn voor Tesla-rijders. Bij een groot aantal vestigingen van de hotelketen zijn inmiddels al van dit soort laadpleinen voor elektrische auto’s te vinden.

Uit het vorige week gepresenteerde rapport ‘Tankstations in transitie’ blijkt dat er komende jaren een flinke vraag ontstaat naar (snel)laadpalen voor elektrische auto’s. De concurrentie voor tankstations bij het aanbieden van energie voor auto’s neemt daarbij verder toe. Nieuwe concurrenten – zoals fastfoodketens, hotelketens en supermarkten – zullen daarbij proberen een graantje mee te pikken van de opkomst van elektrisch rijden.

Vraag naar snelladers

Volgens het rapport bestaat in 2035 minimaal 40 procent van het wagenpark voor personenvervoer uit elektrische auto’s. Bij die schatting is ervan uitgegaan dat 60 procent van de nieuwverkopen in 2030 elektrisch zullen zijn. In het regeerakkoord is echter opgenomen dat tegen die tijd 100 procent van de nieuwe auto’s die verkocht worden voorzien zijn van elektrische aandrijving. In dat geval zal in 2035 al 70 procent van het wagenpark voor personenauto’s elektrisch zijn. De huidige barrières voor elektrisch rijden – de beperkte actieradius en de hoge aanschafprijs – zullen volgens de onderzoekers in de nabije toekomst verdwijnen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.