Overheid verhoogt accijnzen op brandstof vanaf 2020

De accijnzen op benzine, diesel en lpg worden per 1 januari 2020 verhoogd. De verbruiksbelasting op Euro95 E10 stijgt met meer dan 1 eurocent per liter, die op diesel met bijna 0,8 eurocent. In het geval van lpg gaat het bedrag per liter omhoog met iets meer dan een kwart cent per liter. 

“Het argument voor deze accijnsverhoging is de inflatie – door de overheid vastgesteld op 1,6 procent. Dat de overheid de accijnsverhoging ook nog eens belast met 21% BTW wordt voor het gemak vergeten. Daardoor wordt uw tankbeurt een halve euro duurder”, aldus marktdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers.

Hoewel het gaat om centenwerk, kan de verhoging toch merkbaar zijn aan de pomp. De kosten voor benzine stijgen – bij het tanken van 40 liter – 60 cent per tankbeurt. Dieselrijders zijn 38 cent duurder uit, automobilisten met lpg komen uit op 14 cent extra.

Veel belasting op brandstof

Van Selms: “Een automobilist met 20.000 km per jaar op de teller (1 liter op 15 km verbruik) is daardoor op jaarbasis zo’n 20 euro extra kwijt aan benzine. In het geval van diesel en lpg ligt dit bedrag natuurlijk iets lager vanwege de lagere stijging van de accijns, maar deze auto’s rijden daarentegen vaak twee keer zoveel kilometers.”

Met 8.000.000 automobilisten heeft de Nederlandse overheid flink wat extra inkomsten vanuit brandstofaccijns. Uiteindelijk bepaalt de overheid de brandstofprijs voor het grootste deel. “De btw en andere heffingen laten zien dat de Nederlandse overheid voor ongeveer 75 procent beslist hoe duur onze brandstof is”, besluit Van Selms.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

3 reacties op “Overheid verhoogt accijnzen op brandstof vanaf 2020”

Ko Den Braber|27.12.19|11:45

Het is net zoals altijd. De werkende klasse die van zijn verdiende loon amper rond kan komen, moet weer bloeden voor de staatskas. De regering geeft graag geld weg aan allerlei onbenullige zaken en laat de belasting betalende burger stikken voor eigen gewin. Hoera voor de graaiende witte boorden. Die kunnen van het minimumloon nog geen dag leven, laat staan een maand.

Ben V Ditshuizen|04.01.20|11:39

Waarom stijgt de belasting op Lpg.Toch een milieu vriendelijke brandstof die eigenlijk
verlaagt zou moeten worden.

Gerda van Bebberen|07.01.20|09:35

Deze Roverheid heeft één taak,dat is om de multinationals en de rijke te pleasen voor hun is het een belasting paradijs,en ons hun kiezers uit te zuigen zelfs je spaargeld waar je al belasting over hebt betaald is niet veilig voor ze, wij mogen alleen bloeden ze wringen overal nog enige euries uit maar zoals Rutte zegt we gaan er op vooruit in het nieuwe jaar hij wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overheid verhoogt accijnzen op brandstof vanaf 2020 | TankPro.nl

Overheid verhoogt accijnzen op brandstof vanaf 2020

De accijnzen op benzine, diesel en lpg worden per 1 januari 2020 verhoogd. De verbruiksbelasting op Euro95 E10 stijgt met meer dan 1 eurocent per liter, die op diesel met bijna 0,8 eurocent. In het geval van lpg gaat het bedrag per liter omhoog met iets meer dan een kwart cent per liter. 

“Het argument voor deze accijnsverhoging is de inflatie – door de overheid vastgesteld op 1,6 procent. Dat de overheid de accijnsverhoging ook nog eens belast met 21% BTW wordt voor het gemak vergeten. Daardoor wordt uw tankbeurt een halve euro duurder”, aldus marktdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers.

Hoewel het gaat om centenwerk, kan de verhoging toch merkbaar zijn aan de pomp. De kosten voor benzine stijgen – bij het tanken van 40 liter – 60 cent per tankbeurt. Dieselrijders zijn 38 cent duurder uit, automobilisten met lpg komen uit op 14 cent extra.

Veel belasting op brandstof

Van Selms: “Een automobilist met 20.000 km per jaar op de teller (1 liter op 15 km verbruik) is daardoor op jaarbasis zo’n 20 euro extra kwijt aan benzine. In het geval van diesel en lpg ligt dit bedrag natuurlijk iets lager vanwege de lagere stijging van de accijns, maar deze auto’s rijden daarentegen vaak twee keer zoveel kilometers.”

Met 8.000.000 automobilisten heeft de Nederlandse overheid flink wat extra inkomsten vanuit brandstofaccijns. Uiteindelijk bepaalt de overheid de brandstofprijs voor het grootste deel. “De btw en andere heffingen laten zien dat de Nederlandse overheid voor ongeveer 75 procent beslist hoe duur onze brandstof is”, besluit Van Selms.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

3 reacties op “Overheid verhoogt accijnzen op brandstof vanaf 2020”

Ko Den Braber|27.12.19|11:45

Het is net zoals altijd. De werkende klasse die van zijn verdiende loon amper rond kan komen, moet weer bloeden voor de staatskas. De regering geeft graag geld weg aan allerlei onbenullige zaken en laat de belasting betalende burger stikken voor eigen gewin. Hoera voor de graaiende witte boorden. Die kunnen van het minimumloon nog geen dag leven, laat staan een maand.

Ben V Ditshuizen|04.01.20|11:39

Waarom stijgt de belasting op Lpg.Toch een milieu vriendelijke brandstof die eigenlijk
verlaagt zou moeten worden.

Gerda van Bebberen|07.01.20|09:35

Deze Roverheid heeft één taak,dat is om de multinationals en de rijke te pleasen voor hun is het een belasting paradijs,en ons hun kiezers uit te zuigen zelfs je spaargeld waar je al belasting over hebt betaald is niet veilig voor ze, wij mogen alleen bloeden ze wringen overal nog enige euries uit maar zoals Rutte zegt we gaan er op vooruit in het nieuwe jaar hij wel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.