Foto: Band op Spanning

Onderzoek CE Delft: oppompen autobanden gaat vaak niet goed

Foto: Band op Spanning

Het controleren van de bandenspanning gebeurt zelden goed, blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau CE Delft. Een praktijkmeting onder 92 gebruikers van gangbare pompen bij tankstations laat zien dat na het gebruik van de luchtautomaat de bandenspanning gemiddeld maar met 0,2 bar is toegenomen, terwijl de gebruiker 0,4 bar verwacht. Beter gebruik van de automaat kan zorgen voor een aanzienlijke vermindering van het verbruik, de bijhorende CO2-uitstoot en de brandstofkosten.

Het terugdringen van de CO2-uitstoot heeft hoge prioriteit in het Klimaatakkoord. Wanneer de luchtpompen beter worden gebruikt en werk gemaakt wordt van het controleren van de bandenspanning, kan dit volgens CE Delft tot een CO2-reductie leiden van maximaal 0,28 Mton CO2 per jaar op landelijk niveau. Dit resulteert in een brandstofkostenbesparing van 190 miljoen euro per jaar. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is het belangrijk om met de juiste spanning rond te rijden.

Uit het onderzoek van CE Delft, dat in opdracht van Band op Spanning werd uitgevoerd, blijkt dat in ruim 33 procent van de gevallen gebruikers zelfs onbedoeld de bandenspanning van minimaal een van de banden verlagen, omdat de bandenspanning bij aanvang hoger was dan de spanning die zij op de pomp hadden ingesteld. De praktijkmeting laat ook zien dat gebruikers correctiefactoren voor winterbanden, warme banden en buitentemperatuur niet kennen of niet toepassen.

Foutmelding

In enkele gevallen gaf de automaat een foutmelding met hetzelfde signaal dat klinkt wanneer de band op spanning is. Daardoor stoppen gebruikers ten onrechte met pompen. Na het oppompen is de spanning van bijna de helft van alle autobanden lager dan de adviesspanning. Bij nagenoeg alle luchtpompen waar de praktijkproef is gedaan, was voorlichting met een instructiesticker aanwezig vanuit de gedragscampagne ‘Kies de Beste Band’.

Het Klimaatakkoord wil dat in 2030 50 procent meer mensen met de juiste bandenspanning rijden om zo de CO2-uitstoot te reduceren. Band op Spanning zet zich al jaren in voor dit thema, dat in hun ogen te weinig aandacht krijgt. De stichting is vooral bekend als organisatie die bedrijven, overheidsinstanties en particulieren helpt bij het controleren van hun bandenspanning. De medewerkers komen met mobiele apparatuur naar parkeerterreinen of garages en lopen daar de banden stuk voor stuk na. Sinds 2011 heeft de stichting ook een eigen slimme bandenpomp. Die automaat staat onder meer bij bedrijven en op grote parkeerterreinen bij winkelcentra of bouwmarkten.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek CE Delft: oppompen autobanden gaat vaak niet goed | TankPro.nl
Foto: Band op Spanning

Onderzoek CE Delft: oppompen autobanden gaat vaak niet goed

Foto: Band op Spanning

Het controleren van de bandenspanning gebeurt zelden goed, blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau CE Delft. Een praktijkmeting onder 92 gebruikers van gangbare pompen bij tankstations laat zien dat na het gebruik van de luchtautomaat de bandenspanning gemiddeld maar met 0,2 bar is toegenomen, terwijl de gebruiker 0,4 bar verwacht. Beter gebruik van de automaat kan zorgen voor een aanzienlijke vermindering van het verbruik, de bijhorende CO2-uitstoot en de brandstofkosten.

Het terugdringen van de CO2-uitstoot heeft hoge prioriteit in het Klimaatakkoord. Wanneer de luchtpompen beter worden gebruikt en werk gemaakt wordt van het controleren van de bandenspanning, kan dit volgens CE Delft tot een CO2-reductie leiden van maximaal 0,28 Mton CO2 per jaar op landelijk niveau. Dit resulteert in een brandstofkostenbesparing van 190 miljoen euro per jaar. Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is het belangrijk om met de juiste spanning rond te rijden.

Uit het onderzoek van CE Delft, dat in opdracht van Band op Spanning werd uitgevoerd, blijkt dat in ruim 33 procent van de gevallen gebruikers zelfs onbedoeld de bandenspanning van minimaal een van de banden verlagen, omdat de bandenspanning bij aanvang hoger was dan de spanning die zij op de pomp hadden ingesteld. De praktijkmeting laat ook zien dat gebruikers correctiefactoren voor winterbanden, warme banden en buitentemperatuur niet kennen of niet toepassen.

Foutmelding

In enkele gevallen gaf de automaat een foutmelding met hetzelfde signaal dat klinkt wanneer de band op spanning is. Daardoor stoppen gebruikers ten onrechte met pompen. Na het oppompen is de spanning van bijna de helft van alle autobanden lager dan de adviesspanning. Bij nagenoeg alle luchtpompen waar de praktijkproef is gedaan, was voorlichting met een instructiesticker aanwezig vanuit de gedragscampagne ‘Kies de Beste Band’.

Het Klimaatakkoord wil dat in 2030 50 procent meer mensen met de juiste bandenspanning rijden om zo de CO2-uitstoot te reduceren. Band op Spanning zet zich al jaren in voor dit thema, dat in hun ogen te weinig aandacht krijgt. De stichting is vooral bekend als organisatie die bedrijven, overheidsinstanties en particulieren helpt bij het controleren van hun bandenspanning. De medewerkers komen met mobiele apparatuur naar parkeerterreinen of garages en lopen daar de banden stuk voor stuk na. Sinds 2011 heeft de stichting ook een eigen slimme bandenpomp. Die automaat staat onder meer bij bedrijven en op grote parkeerterreinen bij winkelcentra of bouwmarkten.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.