Holthausen bouwt tankstation voor waterstof in Amsterdamse haven

Beeld: Remco Nieuwenbroek

Er komt een waterstoftankstation in de Amsterdamse haven. De bouwwerkzaamheden voor de nieuwe locatie aan Australiëhavenweg gaan in het voorjaar van 2020 van start. Net na de zomer kunnen zowel personenauto’s als vrachtwagens hun tank vullen in het Amsterdamse bedrijvengebied Westpoort. Het tankstation wordt gebouwd door het Groningse bedrijf Holthausen Energy Points.

De gasspecialist uit het hoge noorden heeft voor de bouw van het tankstation een DKTI-subsidie ontvangen. Deze regeling is bedoeld om transportoplossingen met lage of geen CO2-uitstoot te stimuleren. Elektrisch vervoer en gebruik van waterstof en biobrandstoffen worden daarbij gezien als interessante alternatieven.

De gemeente Amsterdam heeft bovendien een eenmalige bijdrage van 500.000 euro beschikbaar gesteld om de productie van groene waterstof aan te jagen. Een deel van de vuilniswagens in de hoofdstad zal gaan rijden op waterstof. De eerste zes wagens worden in de loop van 2020 ingezet.

Emissieloos rijden

“Het grote voordeel van waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens is dat deze emissieloos rijden, een grotere actieradius hebben dan batterij-elektrische voertuigen, een lager gewicht hebben en bij het tankstation in korte tijd kunnen tanken”, legt Stefan Holthausen van het Groningse bedrijf uit. Naast een tankstation, fungeert het station ook als vulstation, waarbij waterstof in cilinders wordt gevuld. Door dit vulpunt hebben bedrijven gemakkelijk en snel toegang tot waterstof, bijvoorbeeld voor hun (bouw)generatoren en hijs- en liftgereedschappen, zoals heftrucks.

Wethouder Marieke van Doorninck (Luchtkwaliteit en Duurzaamheid) ziet grote kansen voor waterstof. “Rijden op waterstof levert geen uitstoot op zoals stikstof en fijnstof en draagt bij aan schonere lucht in de stad.” Mits de alternatieve brandstof geproduceerd wordt met groene stroom, is waterstof ook nog klimaatneutraal. “Zo levert dit tankstation een bijdrage aan de duurzaamheidsambities van stad en haven. Het is onze ambitie om in 2030 een uitstootvrij gemeentelijk wagenpark te hebben. Voor onze zware voertuigen is waterstof een prachtige oplossing.”

Bouwsteen

Voor bedrijven in het Amsterdamse havengebied biedt waterstof kansen om onder meer logistiek en transport te verduurzamen en waterstof als bouwsteen op te nemen in productie van bijvoorbeeld chemicaliën en brandstoffen, zoals synthetisch samengestelde kerosine voor de luchtvaart. Samen met Nouryon en Tata Steel participeert Port of Amsterdam in het project H2ermes voor grootschalige productie van groene waterstof met windenergie van de Noordzee.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Holthausen bouwt tankstation voor waterstof in Amsterdamse haven | TankPro.nl

Holthausen bouwt tankstation voor waterstof in Amsterdamse haven

Beeld: Remco Nieuwenbroek

Er komt een waterstoftankstation in de Amsterdamse haven. De bouwwerkzaamheden voor de nieuwe locatie aan Australiëhavenweg gaan in het voorjaar van 2020 van start. Net na de zomer kunnen zowel personenauto’s als vrachtwagens hun tank vullen in het Amsterdamse bedrijvengebied Westpoort. Het tankstation wordt gebouwd door het Groningse bedrijf Holthausen Energy Points.

De gasspecialist uit het hoge noorden heeft voor de bouw van het tankstation een DKTI-subsidie ontvangen. Deze regeling is bedoeld om transportoplossingen met lage of geen CO2-uitstoot te stimuleren. Elektrisch vervoer en gebruik van waterstof en biobrandstoffen worden daarbij gezien als interessante alternatieven.

De gemeente Amsterdam heeft bovendien een eenmalige bijdrage van 500.000 euro beschikbaar gesteld om de productie van groene waterstof aan te jagen. Een deel van de vuilniswagens in de hoofdstad zal gaan rijden op waterstof. De eerste zes wagens worden in de loop van 2020 ingezet.

Emissieloos rijden

“Het grote voordeel van waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens is dat deze emissieloos rijden, een grotere actieradius hebben dan batterij-elektrische voertuigen, een lager gewicht hebben en bij het tankstation in korte tijd kunnen tanken”, legt Stefan Holthausen van het Groningse bedrijf uit. Naast een tankstation, fungeert het station ook als vulstation, waarbij waterstof in cilinders wordt gevuld. Door dit vulpunt hebben bedrijven gemakkelijk en snel toegang tot waterstof, bijvoorbeeld voor hun (bouw)generatoren en hijs- en liftgereedschappen, zoals heftrucks.

Wethouder Marieke van Doorninck (Luchtkwaliteit en Duurzaamheid) ziet grote kansen voor waterstof. “Rijden op waterstof levert geen uitstoot op zoals stikstof en fijnstof en draagt bij aan schonere lucht in de stad.” Mits de alternatieve brandstof geproduceerd wordt met groene stroom, is waterstof ook nog klimaatneutraal. “Zo levert dit tankstation een bijdrage aan de duurzaamheidsambities van stad en haven. Het is onze ambitie om in 2030 een uitstootvrij gemeentelijk wagenpark te hebben. Voor onze zware voertuigen is waterstof een prachtige oplossing.”

Bouwsteen

Voor bedrijven in het Amsterdamse havengebied biedt waterstof kansen om onder meer logistiek en transport te verduurzamen en waterstof als bouwsteen op te nemen in productie van bijvoorbeeld chemicaliën en brandstoffen, zoals synthetisch samengestelde kerosine voor de luchtvaart. Samen met Nouryon en Tata Steel participeert Port of Amsterdam in het project H2ermes voor grootschalige productie van groene waterstof met windenergie van de Noordzee.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.