Tweede Kamer wil nader onderzoek naar effecten WLTP-emissietest

De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Menno Snel het effect van de nieuwe WLTP-emissietest op de aanschafbelasting voor personenauto’s (BPM) onafhankelijk laat toetsen. Hiervoor is op initiatief van de VVD en het CDA een motie aangenomen. RAI Vereniging en BOVAG laten in een eerste reactie weten blij te zijn met deze stap van de Kamer. Volgens beide brancheorganisaties toont onderzoek van KPMG aan dat er wel degelijk sprake is van een BPM-stijging.

Uit het onderzoek van KPMG, dat in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG werd uitgevoerd, blijkt dat de autokoper vanaf volgend jaar structureel 200 miljoen euro te veel aan BPM betaalt, omdat de nieuwe CO2-test niet budgetneutraal wordt ingevoerd. Daarbij worden kleinere auto’s relatief het hardst geraakt. Bovendien vloeit er in de huidige overgangsperiode tot medio 2020 ruim 600 miljoen euro aan BPM te veel naar de schatkist.

De staatssecretaris beweert echter dat de overgang naar de nieuwe test niet tot een hogere BPM heeft geleid en wijt de toegenomen inkomsten aan de gestegen verkoop van grotere en zwaardere auto’s, zoals SUV’s. Hij baseert zich op een eerder onderzoek van TNO.

Tijdens het debat bleek dat diverse fracties mede door de uitkomsten van het KPMG-rapport de uitleg en conclusies van de staatssecretaris in twijfel trekken. Om meer duidelijkheid te verschaffen over de uiteenlopende conclusies van TNO en KPMG, eist de Kamer nu dat Snel onafhankelijk laat toetsen of er sprake is van een BPM-stijging.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer wil nader onderzoek naar effecten WLTP-emissietest | TankPro.nl

Tweede Kamer wil nader onderzoek naar effecten WLTP-emissietest

De Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Menno Snel het effect van de nieuwe WLTP-emissietest op de aanschafbelasting voor personenauto’s (BPM) onafhankelijk laat toetsen. Hiervoor is op initiatief van de VVD en het CDA een motie aangenomen. RAI Vereniging en BOVAG laten in een eerste reactie weten blij te zijn met deze stap van de Kamer. Volgens beide brancheorganisaties toont onderzoek van KPMG aan dat er wel degelijk sprake is van een BPM-stijging.

Uit het onderzoek van KPMG, dat in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG werd uitgevoerd, blijkt dat de autokoper vanaf volgend jaar structureel 200 miljoen euro te veel aan BPM betaalt, omdat de nieuwe CO2-test niet budgetneutraal wordt ingevoerd. Daarbij worden kleinere auto’s relatief het hardst geraakt. Bovendien vloeit er in de huidige overgangsperiode tot medio 2020 ruim 600 miljoen euro aan BPM te veel naar de schatkist.

De staatssecretaris beweert echter dat de overgang naar de nieuwe test niet tot een hogere BPM heeft geleid en wijt de toegenomen inkomsten aan de gestegen verkoop van grotere en zwaardere auto’s, zoals SUV’s. Hij baseert zich op een eerder onderzoek van TNO.

Tijdens het debat bleek dat diverse fracties mede door de uitkomsten van het KPMG-rapport de uitleg en conclusies van de staatssecretaris in twijfel trekken. Om meer duidelijkheid te verschaffen over de uiteenlopende conclusies van TNO en KPMG, eist de Kamer nu dat Snel onafhankelijk laat toetsen of er sprake is van een BPM-stijging.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.