LIQAL en Drive Systems bouwen nieuwe LNG/LCNG-locatie

Het Bredase bedrijf LIQAL gaat samen met Drive Systems een derde tankstation voor LNG en LCNG bouwen. De locatie komt in het Belgische Londerzeel, ten westen van Mechelen. Drive Systems wordt verantwoordelijk voor de exploitatie van het LNG- en LCNG-gedeelte van het tankstation, Maes Energy & Mobility verzorgt de exploitatie van traditionele brandstoffen bij het tankstation.

Het onbemande station krijgt een opslagcapaciteit van 80.000 liter. Naast een LNG-dispenser voor trucks die rijden op vloeibaar aardgas komt er een LCNG-systeem voor CNG-auto’s. De nieuwe locatie zal in april 2020 in gebruik genomen worden.

LIQAL ziet aardgas als belangrijk alternatief om een vermindering van de uitstoot te realiseren. “Als een van de koplopers op het gebied van LNG-technologie, leveren we hoogstaande tankstations voor LNG en LCNG. We zijn dan ook heel blij dat de samenwerking met Drive Systems een vervolg krijgt en dat we onze positie op de Belgische markt kunnen versterken”, vertelt Joost Jansen, business development manager bij LIQAL.

Alternatief

Drive Systems is een van de grootste spelers in België op het gebied van LNG en CNG en bouwde als eerste bij onze zuiderburen een station voor LCNG. De nieuwe locatie in Londerzeel wordt het vierde Belgische station van het bedrijf. LNG is een alternatief voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Rijden op vloeibaar aardgas leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast. In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG. Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. CNG is interessant voor personenauto’s. Veel autofabrikanten bieden modellen aan die op CNG kunnen rijden. Onder meer PitPoint en OrangeGas maken volop werk van CNG/groengas.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

LIQAL en Drive Systems bouwen nieuwe LNG/LCNG-locatie | TankPro.nl

LIQAL en Drive Systems bouwen nieuwe LNG/LCNG-locatie

Het Bredase bedrijf LIQAL gaat samen met Drive Systems een derde tankstation voor LNG en LCNG bouwen. De locatie komt in het Belgische Londerzeel, ten westen van Mechelen. Drive Systems wordt verantwoordelijk voor de exploitatie van het LNG- en LCNG-gedeelte van het tankstation, Maes Energy & Mobility verzorgt de exploitatie van traditionele brandstoffen bij het tankstation.

Het onbemande station krijgt een opslagcapaciteit van 80.000 liter. Naast een LNG-dispenser voor trucks die rijden op vloeibaar aardgas komt er een LCNG-systeem voor CNG-auto’s. De nieuwe locatie zal in april 2020 in gebruik genomen worden.

LIQAL ziet aardgas als belangrijk alternatief om een vermindering van de uitstoot te realiseren. “Als een van de koplopers op het gebied van LNG-technologie, leveren we hoogstaande tankstations voor LNG en LCNG. We zijn dan ook heel blij dat de samenwerking met Drive Systems een vervolg krijgt en dat we onze positie op de Belgische markt kunnen versterken”, vertelt Joost Jansen, business development manager bij LIQAL.

Alternatief

Drive Systems is een van de grootste spelers in België op het gebied van LNG en CNG en bouwde als eerste bij onze zuiderburen een station voor LCNG. De nieuwe locatie in Londerzeel wordt het vierde Belgische station van het bedrijf. LNG is een alternatief voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Rijden op vloeibaar aardgas leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast. In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG. Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. CNG is interessant voor personenauto’s. Veel autofabrikanten bieden modellen aan die op CNG kunnen rijden. Onder meer PitPoint en OrangeGas maken volop werk van CNG/groengas.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.