Total en PitPoint openen LNG-tanklocatie in België

Bij het bestaande Total-tankstation in het Belgische Rekkem kan voortaan LNG getankt worden. In samenwerking met PitPoint heeft de Franse maatschappij het nieuwe tankpunt voor vloeibaar aardgas geopend. Het is een belangrijke stap op weg naar de realisatie van een internationaal dekkend netwerk voor LNG in Noordwest-Europa.

Het LNG-tankstation is geplaatst aan het transportcentrum LAR op de Rijksweg 746 in Rekkem (Menen), vlak aan de snelweg E17/A14 tussen Kortrijk en Lille. Het station heeft daarmee een gunstige ligging voor transportvervoer met als doorgaande route de Benelux.

“Wij willen graag ons steentje bijdragen aan milieuvriendelijker transport. Daarom hebben wij gekozen om te gaan rijden op de alternatieve brandstof LNG. Onze LNG-trucks rijden inmiddels 24/7. Dat is met het nu nog kleine aanbod van LNG-stations soms wel even puzzelen. We zijn dan ook erg blij met het nieuwe LNG-station van PitPoint, dat precies op onze route ligt”, aldus Dieter Vanoverberghe van transporteur DVM Trans.

Instructies in elf talen

Het nieuwe station is 24/7 toegankelijk en voorzien van twee LNG-pompen met daarbij drie opstelplaatsen voor trucks die rijden op LNG. In dit nieuwe LNG-station zijn de nieuwste innovaties meegenomen: éxtra koud LNG speciaal voor Volvo-trucks en een digitale dispenserdisplay met tankinstructies in elf verschillende talen, speciaal voor de internationale transporteurs die dit station passeren. Alles wordt geplaatst onder een luifel, zodat chauffeurs droog kunnen tanken. Daarnaast beschikt het station van Total, waar het PitPoint LNG-station bij geplaatst wordt, ook over een restaurant en parkeergelegenheid.

PitPoint.LNG BV is een joint venture van PitPoint clean fuels (onderdeel van Total) en Primagaz Nederland BV (onderdeel van SHV Energy). Momenteel beschikt PitPoint over vier LNG-stations voor zwaar wegtransport in Nederland (Zwolle, Den Hoorn, Roosendaal en Venlo) en een in België.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.