Rechtbank: ‘Plaatsing snelladers moet transparant verlopen’

Het plaatsen van elektrische snellaadpunten als aanvullende voorziening bij tankstations en wegrestaurants op verzorgingsplaatsen langs de snelweg moet volgens een openbare en transparante procedure verlopen. Dat heeft de Rechtbank Noord-Holland bepaald. De zaak ging over de vergunning voor laders op de verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-Oost, waar ook al een laadstation van Fastned staat.

De minister heeft op 26 september 2017 een vergunning verleend voor het hebben, behouden en onderhouden van een zestal oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen op verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek (oostkant) langs de Rijksweg 4 in de gemeente Haarlemmermeer. Fastned had in deze zaak beroep aangetekend tegen de vergunningverlening voor losse laders als aanvullende voorziening bij een Van der Valk restaurant. Dit beroep is nu door de Rechtbank gegrond verklaard.

Rijkswaterstaat maakt onderscheid tussen een elektrisch laadpunt als een basisvoorziening en een elektrisch laadpunt als een aanvullende voorziening bij tankstations of wegrestaurants. De verdeling van de elektrische laadpunten als basisvoorziening is in 2012 via een veilingprocedure verlopen. Vergunningen voor elektrische laders als aanvullende voorziening worden door Rijkswaterstaat verleend aan zittende benzinestations en wegrestaurants zonder openbare verdelingsprocedure.

De Rechtbank vindt deze beperking onvoldoende gemotiveerd en overweegt dat derden mee moeten kunnen dingen naar de vergunning voor het plaatsen van elektrische laadpunten als aanvullende voorziening.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rechtbank: ‘Plaatsing snelladers moet transparant verlopen’ | TankPro.nl

Rechtbank: ‘Plaatsing snelladers moet transparant verlopen’

Het plaatsen van elektrische snellaadpunten als aanvullende voorziening bij tankstations en wegrestaurants op verzorgingsplaatsen langs de snelweg moet volgens een openbare en transparante procedure verlopen. Dat heeft de Rechtbank Noord-Holland bepaald. De zaak ging over de vergunning voor laders op de verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek-Oost, waar ook al een laadstation van Fastned staat.

De minister heeft op 26 september 2017 een vergunning verleend voor het hebben, behouden en onderhouden van een zestal oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen op verzorgingsplaats Den Ruygen Hoek (oostkant) langs de Rijksweg 4 in de gemeente Haarlemmermeer. Fastned had in deze zaak beroep aangetekend tegen de vergunningverlening voor losse laders als aanvullende voorziening bij een Van der Valk restaurant. Dit beroep is nu door de Rechtbank gegrond verklaard.

Rijkswaterstaat maakt onderscheid tussen een elektrisch laadpunt als een basisvoorziening en een elektrisch laadpunt als een aanvullende voorziening bij tankstations of wegrestaurants. De verdeling van de elektrische laadpunten als basisvoorziening is in 2012 via een veilingprocedure verlopen. Vergunningen voor elektrische laders als aanvullende voorziening worden door Rijkswaterstaat verleend aan zittende benzinestations en wegrestaurants zonder openbare verdelingsprocedure.

De Rechtbank vindt deze beperking onvoldoende gemotiveerd en overweegt dat derden mee moeten kunnen dingen naar de vergunning voor het plaatsen van elektrische laadpunten als aanvullende voorziening.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.