Miljoenensubsidie OrangeGas voor bouw van waterstoftankstations

OrangeGas heeft grote plannen met waterstof. Komende 5 jaar wil het van oorsprong Friese bedrijf nog vijf tot tien waterstoftankstations realiseren. Deze week werd bekend dat OrangeGas een zogenaamde DKTI-subsidie toegekend heeft gekregen ter waarde van 2 miljoen euro voor het bouwen van stations voor waterstof in Amsterdam en Utrecht. Samen met de eerder toegekende Benefic-subsidie komt het totaal toegekende bedrag daarmee uit op 2,6 miljoen euro.

Het begon ruim tien jaar geleden voor OrangeGas met CNG/groengas. Afgelopen jaren zijn daar andere alternatieven aan toegevoegd, waaronder snellaadpalen en de dieselvervanger HVO. De waterstofstations staan gepland op bestaande OrangeGas-locaties waar momenteel al andere alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn. Voor Amsterdam liggen de plannen in het westelijk havengebied en voor Utrecht op bedrijventerrein Lage Weide. Op beide locaties wordt het mogelijk om waterstof met zowel 700 bar (personenauto’s) als 350 bar (grotere voertuigen zoals bussen) te tanken.

Eerste stappen

“Wij willen de komende 5 jaar nog vijf tot tien waterstoftankstations realiseren, onder andere in Leeuwarden, Zwolle en een tweede locatie in Amsterdam. In samenwerking met AC Adviseurs hebben wij de subsidies toegekend gekregen en kunnen wij de eerste stappen zetten”, aldus Marcel Borger, directeur en oprichter van OrangeGas.

De aangekondigde locaties zijn overigens niet de eerste waterstofprojecten waar OrangeGas bij betrokken zal zijn. Zo is er al een samenwerking met Jan Paul Kerkhof van BP Kerkhof in Den Haag, waar in oktober het waterstoftankstation geopend wordt. Bij dit project is OrangeGas retailpartner, het initiatief en de investering van deze waterstoflocatie liggen bij Jan Paul Kerkhof.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.