1.000 extra laadpalen in provincies Groningen en Drenthe

Er komen maar liefst duizend openbare laadpalen voor elektrische auto’s bij in de provincies Groningen en Drenthe. Deze laadpalen van Allego worden geplaatst in 21 gemeenten, die hiervoor samenwerkten in een gezamenlijke aanbesteding. Vrijdag werd de eerste laadpaal officieel onthuld. Dat gebeurde op P+R Hoogkerk.

Bij het feestelijke moment waren gedeputeerden Tjisse Stelpstra (Drenthe) en Fleur Gräper (Groningen) aanwezig, samen met de wethouders Henk Lammers (gemeente Tynaarlo), Philip Broeksma (gemeente Groningen) en Harold Langenberg van Allego. De groene stroom die gebruikt wordt om te laden, is afkomstig van Holthausen Clean Energy. Gebruikers van de laadpalen kunnen naar verwachting eind dit jaar zelf hun energieleverancier kiezen. Dat was in Nederland nog niet eerder mogelijk.

‘Belangrijk moment’

“Dit is een belangrijk moment voor zowel de energietransitie als de leefbaarheid in onze gemeenten en provincies. Door het vergroten van het aantal publiek toegankelijke laadpalen stimuleren we de stap naar elektrisch rijden”, zegt gedeputeerde Stelpstra. Gedeputeerde Gräper onderstreept dit: “In lijn met het Klimaatakkoord willen we in Groningen en Drenthe zo snel mogelijk naar nul procent fossiele brandstoffen in het persoonlijk en zakelijk vervoer. We streven naar slimme en groene mobiliteit; rijden op schone, duurzame energie uit zon en wind, weinig geluidsoverlast én slim opladen.”

Het Klimaatakkoord stelt als doel dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij zijn, en dan bij voorkeur elektrisch. Ook elektrisch autodelen wordt gezien als een belangrijke versneller voor de introductie van elektrisch rijden. Bij de feestelijke onthulling van de laadpaal op P+R Hoogkerk stonden dan ook twee deelauto’s van Mobiliteit VanOns aan de paal.

Opladen bij eigen energieleverancier

In samenwerking met Enpuls maakt Allego, winnaar van de aanbesteding, het in de toekomst voor meerdere energieleveranciers mogelijk stroom te leveren. “Het unieke ervan is dat een elektrische rijder dan kan opladen met een laadpas van zijn eigen energieleverancier, mits die energieleverancier deelneemt. Net zoals iedereen thuis zijn eigen energieleverancier kan kiezen, vinden wij het belangrijk dat de e-rijder de stroom voor zijn auto kan kiezen”, zegt Harold Langenberg, managing director Benelux bij Allego.

“Zo kun je bijvoorbeeld groene stroom gebruiken van het zonnepark van de lokale energiecoöperatie, waar je zelf misschien een aandeel in hebt. Om deze innovatie mogelijk te maken is een blockchain-oplossing ontwikkeld voor deze laadpalen”, zegt Wim Alting Siberg, manager transitie mobiliteit bij Enpuls. Elektrische rijders die geen keuze maken, krijgen 100% Nederlandse groene stroom van de vaste energieleverancier Holthausen Clean Energy. ‘“Wij werken graag samen met partijen om innovatieve projecten te faciliteren en zo bij te dragen aan de energietransitie”, aldus Gert-Jan Klaren, commercieel directeur bij Clean Energy.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.