ADAC: auto op aardgas op dit moment meest milieuvriendelijk

Qua milieubelasting komt een auto op aardgas (CNG) het beste uit de bus. Maar wie meer dan 219.000 kilometer op de teller aantikt, rijdt het schoonst in een diesel. Dat blijkt uit onderzoek van ADAC, de Duitse versie van de ANWB.

De elektrische auto blijkt op dit moment in Duitsland nog minder milieuvriendelijk dan gedacht. Dat heeft onder meer te maken met de manier waarop veel elektriciteit bij onze oosterburen wordt opgewekt, vaak in kolencentrales. Auto’s op benzine en diesel staan hoger op het lijstje van milieuvriendelijkheid. Dat heeft de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB, laten onderzoeken door onderzoekscentrum Joanneum Research. In het onderzoek is gekeken naar auto’s in het zogenaamde C-segment – de klasse van de Volkswagen Golf – met een levensduur van vijftien jaar en een jaarlijks kilometrage van 15.000 op de teller.

Auto’s die rijden op CNG (Compressed Natural Gas) genereren tijdens hun levenscyclus de minste CO2-uitstoot. Wanneer alle energiekosten worden meegenomen in de berekening, verslaat een auto op CNG de concurrentie op benzine, diesel en ook elektrische auto’s. Nederland telt op dit moment zo’n 150 plekken waar CNG kan worden getankt. Onder meer PitPoint en OrangeGas zetten flink in op aardgas, in samenwerking met tankstations.

Omslagpunt

Een elektrische auto is na 127.500 kilometer of 8,5 jaar schoner dan een auto met een benzinemotor. Een auto op diesel heeft een voorsprong op de elektrische auto tot 219.000 kilometer of 14,6 jaar. Dat laatste aantal is een gemiddelde.

De elektrische auto blijft achter op de ranglijst vanwege de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de accu’s en vanwege de output van het elektriciteitsnet. Het onderzoek gaat uit van de beschikbare elektriciteit in Duitsland, waarvan een groot gedeelte wordt opgewekt in kolencentrales. Als een elektrische auto wordt opgeladen met duurzame elektriciteit, dan staat deze elektrische auto wel bovenaan de ranglijst van milieuvriendelijkheid.

Tegengeluid

De onderzoekers geven aan dat het lastig is om met preciezere cijfers te komen, aangezien er meerdere autoklassen zijn en ook de levensduur wisselt. Ook verschillen in de energiemix per land zorgen voor afwijkingen van het resultaat.

Auke Hoekstra is onderzoeker aan de TU Eindhoven en specialist op het gebied van elektrisch rijden. Volgens hem wordt in dit onderzoek de impact op het milieu van de productie van accu’s overdreven. Elektrische auto’s zijn volgens hem schoner dan CNG na 24.000 tot 63.000 kilometer; ze zijn schoner dan diesel na 11.000 tot 40.000 kilometer.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.