Foto: Hexashots

Racewagen op waterstof gooit hoge ogen op TT Circuit Assen

De waterstofauto Forze VIII heeft afgelopen weekend op het circuit van Assen een podiumplek behaald. De door Delftse studenten ontwikkelde racewagen kwam als tweede over de finish tijdens de Supercar Challenge, in een veld dat verder bestond uit raceauto’s die rijden op benzine. De missie van het raceteam is om waterstoftechnologie te promoten.

De Forze VIII is een waterstof-elektrische auto. Net als bij een batterij-elektrische auto worden de wielen aangedreven door elektromotoren. Bij de waterstofwagen wordt de elektriciteit tijdens het rijden geproduceerd in de brandstofcel door waterstof uit de tank te combineren met zuurstof uit de buitenlucht, de enige uitstoot die hierbij vrijkomt is water. De auto is af te tanken binnen drie minuten.

“We zijn enorm trots op onze prestatie. Nog nooit eerder liet een waterstofaangedreven voertuig in een officiële race andere wagens achter zich – laat staan in een race tegen dit soort benzinewagens. Voor deze podiumplaats hebben we niet alleen dit jaar hard gewerkt, maar de afgelopen 12 jaar. Om als studententeam de eerste ter wereld te zijn die deze wereldwijde primeur pakt is onwerkelijk,” zegt teammanager Zhi Wei Cai.

De roze racewagen accelereert naar 100 km/h binnen 4 seconden en bereikt snelheden van boven de 210 km/h. Het maximale koppel dat de motoren kunnen leveren is 780 Nm. Het studententeam Forze Hydrogen Electric Racing is al ruim 12 jaar bezig en heeft in die tijd acht auto’s gebouwd. “We bouwen een inspirerend voorbeeld, een racewagen, en gebruiken dat om de mogelijkheden van waterstoftechnologie te laten zien,” aldus Cai.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.