Halvering van de winst voor Shell in het tweede kwartaal

Shell heeft het afgelopen kwartaal een veel lagere winst behaald dan in diezelfde periode vorig jaar. Onder meer door de lagere gasprijzen en de niet al te gunstige omstandigheden op het gebied van raffinage, vielen de resultaten minder positief uit dan voorspeld. De winst van het Nederlands-Britse concern kwam in Q2 uit op een kleine 3 miljard dollar, dat was in het tweede kwartaal van 2018 nog ruim 6 miljard dollar.

Topman Ben van Beurden sprak in een videoboodschap van een goede cash flow. Wel benadrukte hij dat het uitdagende tijden zijn. Niet alleen door de lagere gasprijzen, maar ook op het gebied van chemie en raffinage. De omzet zakte van 90,5 miljard dollar naar 83,7 miljard dollar. Ondanks de mindere resultaten verwacht Van Beurden dat de gestelde doelen tot 2020 zeker haalbaar zijn, vooral dankzij de sterke productietak. Beleggers reageerden donderdag teleurgesteld op de kwartaalcijfers, met een koersverlies op de AEX van 4,9 procent tot gevolg.

Groei dealerlocaties

Op het gebied van tankstations waren er afgelopen tijd in Nederland volop ontwikkelingen bij Shell. Eind juni werd bekendgemaakt dat het netwerk in Nederland afgelopen jaar is uitgebreid met twintig dealerlocaties. Daarmee komt het totaal aantal dealerlocaties van Shell uit op 185. In totaal zijn er nu 490 Shell-stations in ons land. De eerste dealercontracten voor waterstof en voor de snellaadoplossing Shell Recharge zijn inmiddels ook getekend. Onlangs werd een compleet nieuw station geopend in de Tilburgse wijk Reeshof. Begin juli in samenwerking met Greenpoint/Van Kessel Olie een Shell Express en een Shell Truck Diesel in Zeewolde. Afgelopen week heropende een station van De Haan Minerale Oliën aan de Rijksweg in Ede in de kleuren van Shell.

Bertram van den Berg, Retail Sales Dealer Manager, vertelde eerder deze zomer dat de toename van het aantal dealers onder meer te danken is aan de in maart 2018 vernieuwde dealerpropositie van Shell. “We ervaren dat ondernemers onze ondersteuning op alle onderdelen van het voorterrein en de shop waarderen.” De dealerstations zijn voorzien van de nieuwste uitstraling en een aantal dealers koos voor Select, het shopconcept van Shell. “Naast de kwaliteit van onze brandstoffen en marketingprogramma’s bieden we ook onderscheidend vermogen in de shop”, aldus Van den Berg uit. Vijftig dealers hebben inmiddels gekozen voor het shopconcept, van het basisconcept tot de meest uitgebreide uitvoering met Deli by Shell bakery.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.