Foto: KLM

Busdiensten KLM naar Schiphol rijden voortaan op biobrandstof

De dagelijkse busdiensten van KLM naar Schiphol worden sinds deze week klimaatneutraal verreden. De biobrandstof die gebruikt wordt, is gemaakt van 100 procent gecertificeerde afval- en reststromen. Vervoerder Munckhof en KLM zochten de samenwerking op met GoodFuels en Vissers Energy Group.

KLM, Munckhof, GoodFuels en Vissers Energy Group zorgen hiermee samen jaarlijks voor zo’n 1 miljoen klimaatneutrale kilometers. De brandstof die voortaan gebruikt wordt, is een volledige dieselvervanger gemaakt van plantaardige afvaloliën. Deze oliën zouden normaal gesproken in het afvalcircuit terechtkomen, maar nu wordt er hoogwaardige diesel van gemaakt.

Er rijden dagelijks drie KLM-bussen door Nederland, jaarlijks goed voor zo’n één miljoen kilometer. Reizigers van de vliegtuigmaatschappij kunnen gratis van Maastricht, Maastricht Aachen Airport en Eindhoven Airport naar Schiphol reizen. Ook vanuit Nijmegen en Arnhem rijdt er dagelijks meerdere keren een bus naar Schiphol en Venlo komt daar vanaf 1 september bij. Sinds 1 juli is er een derde route aan het netwerk toegevoegd. Vanaf die datum rijdt de KLM Bus ook van Enschede, Hengelo en Apeldoorn naar Schiphol en terug.

Versnellen energietransitie

“Al onze producten, diensten en businessmodellen zijn gericht op het implementeren en versnellen van de energietransitie”, aldus directeur Dirk Kronemeijer van GoodFuels. “We zijn er daarom enorm trots op dat we als groene brandstofpionier onze naam GoodFuels mogen verbinden aan deze duurzame service van een andere, 100 jaar jonge pionier: KLM.”

Daan Pijzel, Director Commercial Benelux KLM: “KLM wil naast verduurzaming in de luchtvaart ook het vervoerstuk van huis naar luchthaven verduurzamen. De KLM Bus speelt daar een belangrijke rol in. Conform de Green Deal Zero Emissie is geavanceerde biobrandstof de meest duurzame, en direct beschikbare oplossing voor busvervoer. Onze duurzaamheidspartner GoodFuels faciliteert de gehele brandstofoperatie, waardoor de bussen snel en eenvoudig CO2 gaan reduceren.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.