De Kampioen: nog volop dure en vieze tankstations in Europa

Bij de meeste tankstations in Europa kun je terecht voor een redelijke stop onderweg naar je vakantiebestemming, maar de kwaliteit is lang niet overal even goed voor elkaar. Dat blijkt uit een onderzoek van De Kampioen. In totaal werden 280 tanklocaties in acht landen bezocht. Conclusie: de verschillen tussen de stations zijn heel groot.

Schone toiletten, voldoende parkeerplaatsen, een rustig groen plekje om even bij te komen en een goede kop koffie. Het zijn voor veel vakantiegangers belangrijke eisen voor een geslaagd bezoek aan een tankstation op weg naar het zonnige zuiden. De Kampioen ging op onderzoek uit en bekeek een kleine driehonderd tanklocaties die langs vier populaire autoroutes liggen. Het gaat om stations in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk en Zwitserland. De locaties werden gecontroleerd op een groot aantal onderdelen, waaronder brandstofprijzen, sanitaire voorzieningen, parkeerplaatsen, restaurants en mogelijkheden voor ontspanning.

Duur en lawaaierig

De conclusie komt grotendeels overeen met de resultaten van vorig jaar. Net als toen wordt afgeraden om een bezoek te brengen aan Q8 Lario Est, langs de A9 vlakbij Milaan. Het is volgens De Kampioen de slechtste van allemaal. “Een klein station met belachelijk dure brandstof, luid snelweggeraas, rommelige winkel, bijzonder weinig parkeerplekken en nul ontspanningsmogelijkheden.”

Echte toplocaties zijn een zeldzaamheid. Uitschieter in positieve zin is Aire de Village Catalan, ten zuiden van Perpignan in Zuid-Frankrijk. Deze Rompetrol-locatie is gebouwd in de vorm van een Catalaans dorpje, compleet met olijfboomgaarden. De faciliteiten zijn zeer goed voor elkaar, blijkt uit de test. Ook Shell-station Irschenberg-Süd vlakbij München (‘een van de leukste Duitse stopplaatsen, veel (goede) speeltuinen, diverse restaurants én topuitzicht’) en Shell Aire de Poitou-Charentes, tussen Poitiers en Saintes (‘zeer grote, relaxte air met onder meer uitstekende faciliteiten, streekmuseum & kinderparcours’), gooien hoge ogen.

Tips

De beoordelaars komen tot de conclusie dat tankstations langs de Franse tolwegen de zaken vaak beter voor elkaar hebben dan locaties langs de normale snelweg. Stations in of vlakbij steden zijn bovendien vaak geen aanraders door het gebrek aan ruimte. In Duitsland is de prijs van brandstof bij een Autohof vaak lager dan direct langs de Autobahn. Het aantal ontspanningsmogelijkheden is er doorgaans wel minder. Een volledig overzicht van bezochte tankstations is te vinden op de website van de ANWB.

Welk tankstation wint de Tankstation Challenge 2019 en wordt daarmee de opvolger van Voyage Food uit Vierpolders? Naar het antwoord op die vraag gaat vakblad TankPro komende maanden op zoek. De verkiezing is bedoeld voor zelfstandige tankstation-ondernemers, clusters en maatschappijlocaties die een shop met een bakery exploiteren. De winnaars worden op de eerste dag van de Tankstation Vakbeurs 2019 op woensdag 6 november bekendgemaakt. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. De inschrijving is inmiddels geopend.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De Kampioen: nog volop dure en vieze tankstations in Europa | TankPro.nl