‘Benzine en diesel het goedkoopst in Luxemburg en Oostenrijk’

Vakantiegangers kunnen deze zomer hun tank benzine of diesel het beste vullen in Luxemburg of Oostenrijk. LPG is het voordeligst in België en Luxemburg. Dat blijkt uit cijfers van UnitedConsumers. Het consumentencollectief zette de brandstofprijzen van twaalf populaire vakantielanden op een rijtje.

De Europese brandstofprijzen zijn afgelopen jaar wat minder gestegen dan het jaar ervoor, maar ook deze zomer blijven de prijzen aan de hoge kant. Volgens UnitedConsumers kunnen vakantiegangers flink wat euro’s besparen als ze tijdens hun reis met de auto goed incalculeren waar ze tanken. In Luxemburg en Oostenrijk zijn benzine en diesel het meest voordelig. De prijs van LPG ligt in België en Luxemburg het laagst.

In Nederland liggen de literprijzen, mede door de hoge accijnzen in vergelijking met omringende landen, behoorlijk hoog. Over de prijsverschillen binnen Europa zegt brandstofexpert Paul van Selms: “Overheden proberen, waar mogelijk, de brandstofprijzen in de Europese Unie te harmoniseren. Nederland behoort tot de top van landen met hoge brandstofprijzen. Andere landen groeien daar met prijsverhogingen, waaronder extra belasting, langzaam naartoe.”

Olieprijzen

Vakantiegangers die naar Italië rijden, kunnen het beste tanken in Oostenrijk. Gaat de vakantie richting Spanje of Portugal? Dan is het slim om net over de grens in België en vervolgens nog een keer te stoppen in Frankrijk. Mocht de situatie het toelaten, dan is het altijd verstandig om een tankstation te zoeken dat niet direct langs een snelweg ligt.

De Europese brandstofprijzen stegen vorig jaar flink met gemiddeld 13,8 procent ten opzichte van juli 2017. Dit jaar zijn de olieprijzen net als in 2018 hoog. Dit zorgt voor hogere brandstofprijzen. Ook zien we flinke verschillen tussen de prijzen in Nederland en populaire vakantiebestemmingen.

Lees ook:
Klimaatakkoord: accijns op diesel wel verhoogd, die op benzine niet

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.