Startup introduceert toepassing voor waterstof uit mierenzuur

Beeld: Remco Nieuwenbroek

De Helmondse startup DENS (Dutch Energy Solutions) gaat zich richten op de exploitatie van mierenzuurtechniek voor generatoren en waterstoftankstations. BOM Brabant Ventures en Brabant Startup Fund investeren 550.000 euro in de ontwikkeling van een winstgevend businessmodel.

Binnenkort presenteert DENS de eerste generator die elektriciteit opwekt op basis van hydrozine, ook wel bekend onder de naam mierenzuur. Het is een vloeistof die gewoon getankt kan worden, net als benzine of diesel. De generator zet hydrozine om in waterstof en vervolgens elektriciteit.

Waterstof is een schone brandstof, mits het op een groene manier wordt opgewekt. “Wel is het een licht ontvlambaar en explosief gas, dat moet worden opgeslagen in kostbare tanks die hoge druk aankunnen. Door hydrozine als tussenschakel toe te passen wil DENS de nadelen van waterstof ondervangen.” Hydrozine is volgens de startup veiliger, goedkoper en gemakkelijker toepasbaar dan waterstof.

Team Fast

De ervaring die eerder werd opgedaan met Team Fast leidde in 2018 tot een pilot in samenwerking met bouwbedrijf BAM Infra. Met een generator die werd gevoed door een flinke hydrozinetank leverde DENS twee weken lang stroom bij de verbouwing van de N211, de eerste CO2-negatieve weg van Nederland.

Volgens oprichter Max Aerts van DENS heeft waterstof nog geen grote vlucht genomen omdat de praktische uitvoering van opslag en distributie omvangrijk en duur is. “Wij brengen daar verandering in door waterstoftankstations op een veilige en goedkope manier te bevoorraden. De investering van BOM Brabant Ventures en Brabant Startup Fund wordt ingezet om verschillende businessmodellen verder uit te werken. Daarvoor zijn we nog wel op zoek naar ervaren engineers.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Startup introduceert toepassing voor waterstof uit mierenzuur | TankPro.nl

Startup introduceert toepassing voor waterstof uit mierenzuur

Beeld: Remco Nieuwenbroek

De Helmondse startup DENS (Dutch Energy Solutions) gaat zich richten op de exploitatie van mierenzuurtechniek voor generatoren en waterstoftankstations. BOM Brabant Ventures en Brabant Startup Fund investeren 550.000 euro in de ontwikkeling van een winstgevend businessmodel.

Binnenkort presenteert DENS de eerste generator die elektriciteit opwekt op basis van hydrozine, ook wel bekend onder de naam mierenzuur. Het is een vloeistof die gewoon getankt kan worden, net als benzine of diesel. De generator zet hydrozine om in waterstof en vervolgens elektriciteit.

Waterstof is een schone brandstof, mits het op een groene manier wordt opgewekt. “Wel is het een licht ontvlambaar en explosief gas, dat moet worden opgeslagen in kostbare tanks die hoge druk aankunnen. Door hydrozine als tussenschakel toe te passen wil DENS de nadelen van waterstof ondervangen.” Hydrozine is volgens de startup veiliger, goedkoper en gemakkelijker toepasbaar dan waterstof.

Team Fast

De ervaring die eerder werd opgedaan met Team Fast leidde in 2018 tot een pilot in samenwerking met bouwbedrijf BAM Infra. Met een generator die werd gevoed door een flinke hydrozinetank leverde DENS twee weken lang stroom bij de verbouwing van de N211, de eerste CO2-negatieve weg van Nederland.

Volgens oprichter Max Aerts van DENS heeft waterstof nog geen grote vlucht genomen omdat de praktische uitvoering van opslag en distributie omvangrijk en duur is. “Wij brengen daar verandering in door waterstoftankstations op een veilige en goedkope manier te bevoorraden. De investering van BOM Brabant Ventures en Brabant Startup Fund wordt ingezet om verschillende businessmodellen verder uit te werken. Daarvoor zijn we nog wel op zoek naar ervaren engineers.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.