‘Ik geloof niet in kant-en-klare shopconcepten’

De 29-jarige Rotterdamse ondernemer Koen van der Knaap staat niet zo graag in de schijnwerpers. Hij steekt zijn tijd en energie veel liever in de dagelijkse gang van zaken in en rondom het Shell-tankstation aan de rand van nieuwbouwwijk Nesselande in Rotterdam. Toch staat Van der Knaap door zijn ondernemersdrift, creativiteit en enthousiasme geregeld in de belangstelling. “Ik ben constant op zoek naar nieuwe manieren om het aanbod op deze locatie te verbreden.”

Onlangs kreeg de Rotterdammer tijdens de Petrol Awards 2019 tot zijn grote verbazing de BETA Brancheprijs uitgereikt. “Ik stond tussen collega’s die al flink wat jaren aan de weg timmeren en was eerlijk gezegd al heel blij met mijn nominatie. Dat ik daadwerkelijk zou winnen, had ik echt niet verwacht.”Ruim vijf jaar geleden besloot hij zich op het bedrijf te storten waar zijn opa een halve eeuw geleden mee van start ging. Na een bachelor Bedrijfskunde en een Master Entrepreneurship besloot hij het tankstation over te nemen van zijn oom en tante. Dat was in het begin behoorlijk aanpoten, herinnert Van der Knaap zich. “Ik was eigenlijk nog een broekie en had in een keer vijftien mensen onder mij. Hoewel ik al vanaf mijn vijftiende rondliep op het tankstation, was dat toch wel even wennen. Er kwam heel wat op mij af tijdens die eerste periode.”

Poort van Nesselande

Het opvallende tankstation aan de Brandingdijk – bij de entree van de Rotterdamse nieuwbouwwijk – werd in 2007 gebouwd. De oude locatie stond iets verder naar achteren, op de plek waar nu het kantoor zit. De uitbreiding van de nieuwbouwwijk Nesselande bood grote kansen voor het tankstation. En de wijk groeit nog steeds. Anno 2019 wonen er meer dan twaalfduizend mensen. “Het tankstation ligt op een zeer strategische locatie, direct bij de entree van de wijk. Daardoor is het hier vrijwel altijd druk, vanaf ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dat is een luxepositie.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Vorig jaar is de shop van het tankstation flink verbouwd, vertelt Van der Knaap. “Ik wilde een veel groter deel reserveren voor de bakery, met daarbij een zitgedeelte. De horeca staat nu veel meer centraal. We hebben behoorlijk gesneden in het assortiment. Ik denk dat wel 50 procent van de zoetwaren en chocolade is verdwenen. Het is zonde om kostbare ruimte te besteden aan producten die niet verkopen.”

In de wijk Nesselande wonen relatief veel tweeverdieners, waarvan er veel met de auto naar hun werk gaan. “Ze halen hier ‘s morgens koffie en een broodje voor onderweg. Gedurende de dag hebben we een aantal van dit soort piekmomenten, waarop het heel druk is. De shop sluit om 22.00 uur, de bakery een uur ervoor.” Volgens Van der Knaap verwachten veel mensen dat tankstations 24/7 open zijn. “Ik denk zeker dat ook wij onze openingstijden komende jaren gaan verruimen. Daar valt eigenlijk niet aan te ontkomen.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview met Koen. Het blad ligt dinsdag 25 juni in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang de papieren versie 6x per jaar op de deurmat.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.