10 vragen aan Jan Sipke Hulzinga (BOL | Van Staveren)

Begin dit jaar sloegen familiebedrijven Van Staveren en BOL de handen ineen. Aan het roer van de nieuwe organisatie staat Jan Sipke Hulzinga, een bekende naam in Flevoland en de brandstofwereld. “Door samen te werken kan er veel efficiënter worden gewerkt én kunnen beide bedrijven zich nog beter focussen op hun eigen specialiteiten.”

Hoe is het om weer terug te zijn op het oude nest?
“Geweldig. Het voelt echt als thuiskomen. Ik heb een lange periode bij Van Staveren gewerkt, van 1996 tot 2014. Het was een bijzonder warm welkom. Dat is heel prettig. Ik ken de mensen, de cultuur, de omgeving. Er werken echt hele goede mensen, waar je op kunt bouwen. Dat is een groot voordeel. De lijntjes zijn kort en iedereen weet elkaar te vinden. Dat alles maakt de dagelijkse praktijk een stuk eenvoudiger.”

Waarom besloten beide bedrijven de handen ineen te slaan?
“Het zijn boeiende, maar ook onrustige tijden in de branche. De markt staat aardig op z’n kop. Je hebt echt schaalgrootte nodig om een vuist te kunnen blijven maken, anders krijg je het heel lastig in de toekomst. Door samen te werken, kunnen we de processen veel soepeler laten verlopen. Het partnerschap maakt het mogelijk om de klant verder te helpen met de beste brandstoffen en smeermiddelen. Met dezelfde tankauto bedienen we voortaan de klanten van beide bedrijven. In het verleden reden de tankwagens van BOL en Van Staveren achter elkaar aan. Dat is niet erg efficiënt. De samenwerking biedt bovendien volop voordelen op het gebied van inkoop en kennisdeling.”

Biedt het ook kansen voor het verkopen van ‘nieuwe’ brandstoffen?
“Absoluut. Ook dat was een belangrijke reden om de handen ineen te slaan. De toekomst zit vol veranderingen. Daar moeten we op inspringen. Het aanbod aan brandstoffen gaat er komende jaren echt anders uitzien. Er komt een mix van alternatieven op de markt.”

Hoe belangrijk is het dat de tankstations van BOL en Van Staveren zelfstandig blijven opereren?
“Dat is een heel bewuste keuze geweest. De nieuwe opgerichte BV – waarin BOL en Van Staveren elk voor de helft participeren – richt zich op de levering van brandstoffen aan de tankstations. Lambert (van Ommen, red.) blijft verantwoordelijk voor de tankstation-activiteiten van BOL, bekend onder de namen SuperTank en SuperShop. Jitha (van Staveren, red.) blijft algemeen directeur van N. van Staveren B.V. met de tankstations Shell, Tank S, Esso en de Blue Carwash wasstraten. Door een deel van hun taken te centraliseren, kunnen zij zich allebei focussen op waar ze goed in zijn.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview met Jan Sipke. Het blad ligt dinsdag 25 juni in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang de papieren versie 6x per jaar op de deurmat.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

10 vragen aan Jan Sipke Hulzinga (BOL | Van Staveren) | TankPro.nl

10 vragen aan Jan Sipke Hulzinga (BOL | Van Staveren)

Begin dit jaar sloegen familiebedrijven Van Staveren en BOL de handen ineen. Aan het roer van de nieuwe organisatie staat Jan Sipke Hulzinga, een bekende naam in Flevoland en de brandstofwereld. “Door samen te werken kan er veel efficiënter worden gewerkt én kunnen beide bedrijven zich nog beter focussen op hun eigen specialiteiten.”

Hoe is het om weer terug te zijn op het oude nest?
“Geweldig. Het voelt echt als thuiskomen. Ik heb een lange periode bij Van Staveren gewerkt, van 1996 tot 2014. Het was een bijzonder warm welkom. Dat is heel prettig. Ik ken de mensen, de cultuur, de omgeving. Er werken echt hele goede mensen, waar je op kunt bouwen. Dat is een groot voordeel. De lijntjes zijn kort en iedereen weet elkaar te vinden. Dat alles maakt de dagelijkse praktijk een stuk eenvoudiger.”

Waarom besloten beide bedrijven de handen ineen te slaan?
“Het zijn boeiende, maar ook onrustige tijden in de branche. De markt staat aardig op z’n kop. Je hebt echt schaalgrootte nodig om een vuist te kunnen blijven maken, anders krijg je het heel lastig in de toekomst. Door samen te werken, kunnen we de processen veel soepeler laten verlopen. Het partnerschap maakt het mogelijk om de klant verder te helpen met de beste brandstoffen en smeermiddelen. Met dezelfde tankauto bedienen we voortaan de klanten van beide bedrijven. In het verleden reden de tankwagens van BOL en Van Staveren achter elkaar aan. Dat is niet erg efficiënt. De samenwerking biedt bovendien volop voordelen op het gebied van inkoop en kennisdeling.”

Biedt het ook kansen voor het verkopen van ‘nieuwe’ brandstoffen?
“Absoluut. Ook dat was een belangrijke reden om de handen ineen te slaan. De toekomst zit vol veranderingen. Daar moeten we op inspringen. Het aanbod aan brandstoffen gaat er komende jaren echt anders uitzien. Er komt een mix van alternatieven op de markt.”

Hoe belangrijk is het dat de tankstations van BOL en Van Staveren zelfstandig blijven opereren?
“Dat is een heel bewuste keuze geweest. De nieuwe opgerichte BV – waarin BOL en Van Staveren elk voor de helft participeren – richt zich op de levering van brandstoffen aan de tankstations. Lambert (van Ommen, red.) blijft verantwoordelijk voor de tankstation-activiteiten van BOL, bekend onder de namen SuperTank en SuperShop. Jitha (van Staveren, red.) blijft algemeen directeur van N. van Staveren B.V. met de tankstations Shell, Tank S, Esso en de Blue Carwash wasstraten. Door een deel van hun taken te centraliseren, kunnen zij zich allebei focussen op waar ze goed in zijn.”

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 3 2019 vind je het uitgebreide interview met Jan Sipke. Het blad ligt dinsdag 25 juni in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang de papieren versie 6x per jaar op de deurmat.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.