‘Restwaarde elektrische auto hoger dan benzine- of dieselauto’

Nederland telt inmiddels meer dan 100.000 publieke laadpunten. Foto: Remco Nieuwenbroek

ING verwacht dat elektrische auto’s in 2025 bovenaan het verlanglijstje staan van een kwart van de kopers die op zoek zijn naar een occasion. De vraag naar gebruikte elektrische auto’s zal het aanbod overstijgen en de prijzen van tweedehands elektrische auto’s opdrijven. Dit zorgt ervoor dat elektrische auto’s hun waarde beter behouden dan benzine- en dieselmodellen.

Het economisch bureau van ING schat dat nieuwe elektrische auto’s na 5 jaar 40 tot bijna 50 procent van hun nieuwwaarde behouden. Dat is naar verwachting meer dan benzineauto’s (35% tot 42,5%) en diesels (27,5% tot 35%). “Er komen steeds meer volledig elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Die worden nu vooral nieuw als auto van de zaak ingezet. Onderzoek onder consumenten wijst uit dat elektrische auto’s met zo’n actieradius ook over 5 jaar op de occasionmarkt populair zullen zijn. Die populariteit is goed voor de restwaarde”, legt Max Erich, Sectoreconoom Automotive bij ING, uit.

Sneller laden

Nieuwe elektrische auto’s zijn in staat langere afstanden te rijden, minimaal 300 tot 400 kilometer op een volle accu. Ook het opladen gaat steeds sneller. Daarnaast wordt de prijs van deze elektrische modellen interessanter door dalende batterijkosten. Voor leaserijders zijn de auto’s extra interessant door de lage (fiscale) bijtelling.

ING verwacht op basis van haar sectorraming dat in 2020 in Nederland 12,5% van de nieuwverkoop uit elektrische auto’s bestaat. Voor met name leasemaatschappijen roept de populariteit van elektrische auto’s wel de vraag op in hoeverre deze auto’s hun waarde behouden aan het einde van het leasecontract. Voor hen is de waarde van gebruikte elektrische auto’s in 2025 van groot belang.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Restwaarde elektrische auto hoger dan benzine- of dieselauto’ | TankPro.nl

‘Restwaarde elektrische auto hoger dan benzine- of dieselauto’

Nederland telt inmiddels meer dan 100.000 publieke laadpunten. Foto: Remco Nieuwenbroek

ING verwacht dat elektrische auto’s in 2025 bovenaan het verlanglijstje staan van een kwart van de kopers die op zoek zijn naar een occasion. De vraag naar gebruikte elektrische auto’s zal het aanbod overstijgen en de prijzen van tweedehands elektrische auto’s opdrijven. Dit zorgt ervoor dat elektrische auto’s hun waarde beter behouden dan benzine- en dieselmodellen.

Het economisch bureau van ING schat dat nieuwe elektrische auto’s na 5 jaar 40 tot bijna 50 procent van hun nieuwwaarde behouden. Dat is naar verwachting meer dan benzineauto’s (35% tot 42,5%) en diesels (27,5% tot 35%). “Er komen steeds meer volledig elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Die worden nu vooral nieuw als auto van de zaak ingezet. Onderzoek onder consumenten wijst uit dat elektrische auto’s met zo’n actieradius ook over 5 jaar op de occasionmarkt populair zullen zijn. Die populariteit is goed voor de restwaarde”, legt Max Erich, Sectoreconoom Automotive bij ING, uit.

Sneller laden

Nieuwe elektrische auto’s zijn in staat langere afstanden te rijden, minimaal 300 tot 400 kilometer op een volle accu. Ook het opladen gaat steeds sneller. Daarnaast wordt de prijs van deze elektrische modellen interessanter door dalende batterijkosten. Voor leaserijders zijn de auto’s extra interessant door de lage (fiscale) bijtelling.

ING verwacht op basis van haar sectorraming dat in 2020 in Nederland 12,5% van de nieuwverkoop uit elektrische auto’s bestaat. Voor met name leasemaatschappijen roept de populariteit van elektrische auto’s wel de vraag op in hoeverre deze auto’s hun waarde behouden aan het einde van het leasecontract. Voor hen is de waarde van gebruikte elektrische auto’s in 2025 van groot belang.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.