Aantal elektrische auto’s Nederland afgelopen jaar flink gestegen

Het aantal volledig elektrisch aangedreven auto’s in Nederland is afgelopen jaar flink toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS die gebaseerd zijn op de kentekenregistratie van de RDW. Er reden op 1 januari 2019 bijna 45.000 volledig elektrische personenauto’s rond in Nederland, twee keer meer dan een jaar eerder.

Op de eerste dag van 2019 waren er bijna 139.000 auto’s met een stekker. Hieronder vallen zowel volledig elektrische personenauto’s als plug-in hybrides. Deze laatste categorie heeft naast een elektromotor ook nog een brandstofmotor. Meer dan driekwart van deze auto’s wordt zakelijk gereden, tegen 12 procent van alle personenauto’s.

Op 1 januari 2014 waren er ruim 4.600 volledig elektrische auto’s in ons land, vijf jaar later is dit aantal bijna vertienvoudigd (44.700). Deze toename vond vooral plaats tussen 1 januari 2018 en 1 januari 2019, toen er per saldo bijna 23.000 volledig elektrische auto’s bijkwamen. Op januari 2019 was bijna 1 op de 3 stekkerauto’s volledig elektrisch.

Daling plug-in hybrides

Begin 2019 reden er in Nederland bijna 94.000 plug-in hybrides rond, ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal plug-in hybrides groeide vanaf 2014 fors, maar stagneerde in 2017. Vanaf januari 2017 is de bijtelling voor een PHEV verhoogd naar 22 procent. Daarmee is een PHEV belastingtechnisch niet langer voordeliger dan een benzine- of dieselauto.

De Tesla Model S was in 2018, net als voorgaande jaren, de meest voorkomende volledig elektrische auto. Van dit model reden er op 1 januari 2019 ruim 12.000 rond. Andere populaire volledig elektrische modellen zijn de Jaguar I-Pace, de Nissan Leaf en de Tesla Model X. De Mitsubishi Outlander is al jaren de meest voorkomende plug-in hybride, met bijna 23.000 auto’s op 1 januari 2019.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.