Resato: waterstof is een logische volgende stap

Terwijl de teller in Duitsland inmiddels al op 62 waterstoftankstations staat, is het in Nederland nog speuren naar locaties waar de brandstof getankt kan worden. Wat zijn de grootste uitdagingen? We vragen het aan waterstofdeskundigen Francois Hemmerlin en Gerard Schuiringa van Resato. Het Drentse bedrijf is gespecialiseerd in hogedruktechnologie.

Resato is in de branche op dit moment nog niet bij iedereen bekend. Maar daar kan snel verandering in komen. Het bedrijf is namelijk in de arm genomen om de waterstofvulinstallatie bij het BP-station van Kerkhof en Zn in Den Haag te verzorgen. Ook bij een groot tankstation in België wordt er nog dit jaar een installatie geplaatst door de Drentse onderneming. Beide met een capaciteit die ver boven het gemiddelde ligt van de locaties die afgelopen tijd bij onze oosterburen werden gebouwd. “Alle nodige kerntechnologie is op eigen ontwikkelingen gebaseerd. Daarin verschillen we van een aantal van onze concurrenten”, vertelt Hemmerlin, business development manager hydrogen bij Resato. Al meer dan 25 jaar is het bedrijf specialist in het werken met hogedruktechnologie. De verbreding naar waterstof is dan ook een logische volgende stap.

Resato ontwikkelt en produceert hogedruk compressoren en test- en tanksystemen. Ook complete stations worden gerealiseerd. Bij een groot aantal waterstofprojecten die in Nederland van de grond komen is Resato betrokken. “Het doel is duidelijk: we willen een emissieloze samenleving creëren. De energietransitie is nog maar net begonnen. Onze kennis van waterstof willen we inzetten om de sector te helpen bij het bouwen aan projecten. We zitten nu nog aan het begin. Maar er staat wel degelijk het nodige te gebeuren. Daar kunnen wij een grote rol in spelen”, vertelt Hemmerlin.

Van kolen naar waterstof

Ervaring opdoen met waterstof is van groot belang. Daarom is het essentieel om projecten op te zetten. Een van die projecten is de installatie bij het BP-tankstation van Kerkhof en Zn aan de Binckhorstlaan in Den Haag. In het derde kwartaal van 2019 zal de tankinstallatie in gebruik genomen worden. “We kwamen een aantal jaar geleden al met elkaar in gesprek”, vertelt Gerard Schuiringa, sales manager hydrogen. “Jan Paul vindt dat dit dé tijd is om aan de gang te gaan met waterstof. Het familiebedrijf heeft de overgang van kolen naar benzine en diesel meegemaakt. Nu is het tijd voor de volgende stap. Hij is echt een van de pioniers op dit moment.”

Het tankstation in Den Haag ligt op een strategisch interessante locatie, tegenover de gemeentewerf en in de buurt van een groot aantal ministeries. “Het aangaan van partnerschappen met bedrijven en overheid is een must om in dit stadium al een succes te kunnen maken van waterstof”, vindt Hemmerlin. “We moeten een schaal van afname gaan creëren, mensen kennis laten maken met deze energiedrager. Daarom is het zo belangrijk dat er nu begonnen wordt.” Ook Resato sloeg de handen afgelopen tijd ineen met verschillende partijen om projecten mogelijk te maken. Het bedrijf werkte samen met onder meer PitPoint, voor het bustankstation in Delfzijl. Resato heeft van de zeven tanklocaties voor waterstof die er in Nederland zijn op dit moment, bij vijf locaties de technologie of het station geleverd.

Benieuwd naar het complete verhaal? In TankPro Magazine nummer 2 2019 vind je het uitgebreide interview. Interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.