Van Veldhoven: geen alleenrecht voor plaatsen van snellaadpalen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vindt niet dat de snelle uitrol van snellaadpalen in Nederland op dit moment ten koste gaat van tankstations. Van Veldhoven benadrukt dat er voor partijen zoals Fastned géén alleenrecht geldt voor het plaatsen van laadvoorzieningen. Ook pomphouders kunnen volgens haar een vergunning aanvragen en krijgen voor het neerzetten van snelladers langs het hoofdwegennet.

De staatssecretaris van I&W reageert op vragen van onder meer Tweede Kamerlid Roy van Aalst van de PVV. Hij stelde vraagtekens bij de rol van Fastned op dit moment. Het Amsterdamse bedrijf heeft zo’n tweehonderd concessies langs Nederlandse snelwegen in handen en exploiteert meer dan tachtig snellaadstations. Van Veldhoven benadrukt dat Fastned een belangrijke aanbieder van snellaadfaciliteiten in Nederland is, vooral op verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet. “Fastned is echter niet de enige snellaadaanbieder, bedrijven als MisterGreen, ANWB en Allego zijn ook actief langs de Nederlandse snelwegen”, benadrukt zij.

Rol tankstations

Ook tankstations hebben volgens haar wel degelijk de mogelijkheid om laadvoorzieningen te faciliteren. “Voor het hoofdwegennet geldt dat ook pomphouders een vergunning kunnen verkrijgen voor het plaatsen van eigen laadpalen op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatswerken, Shell maakt hier bijvoorbeeld gebruik van.” De vraag of tankstations wel of geen snelladers neer mogen zetten, leidde afgelopen tijd regelmatig tot rechtszaken tussen Fastned aan de ene kant en oliemaatschappijen en tankstation-ondernemers aan de andere kant. In dat licht gezien is de uitspraak van Van Veldhoven een opsteker voor de branche.

De verwachting is dat het aantal snellaadpalen voor elektrische auto’s komende jaren fors gaat toenemen. Ook tankstations en wasstraten zullen steeds vaker inspelen op de groeiende vraag naar laadpunten. Uit een rapport van het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, dat zich bezighoudt met laadinfrastructuur, blijkt dat het huidige aantal van duizend snellaadpunten tussen nu en 2025 minimaal verdubbelt en mogelijk zelfs verachtvoudigt. Dat biedt niet alleen grote kansen voor tankstations, maar ook voor andere spelers. ElaadNL verwacht dat er in 2025 minimaal 2.400 snellaadpalen in Nederland zullen zijn. In het meest hoge scenario komt het aantal volgens de onderzoekers zelfs uit op 7.900 snellaadpunten.

Inspelen op vraag naar laadpalen

Een van de partijen die zich bezighoudt met het leveren en installeren van snellaadpalen is Mokobouw. Volgens Leon Jeekel, verantwoordelijk voor de sales en marketing bij het bedrijf, is er veel vraag vanuit de branche naar laadpalen. “En dat wordt alleen maar meer. De sector is zeer benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. Is de tijd al rijp om te investeren in laadpalen? Dat is absoluut een hot item op dit moment. We merken dat het steeds interessanter wordt om in te spelen op de opkomst van elektrische mobiliteit. Het elektrisch wagenpark groeit en dat zorgt voor een grotere vraag naar oplaadpunten.”

Jeekel verwacht dat het aantal laadpalen bij tankstations komende tijd rap gaat toenemen. “De investering in een snellaadpaal is relatief bescheiden en bovendien overzichtelijk. Helemaal als je de kosten vergelijkt met bijvoorbeeld een waterstofinstallatie.” Mokobouw is bekend als distributeur van de pompen en installaties van Gilbarco Veeder Root. Afgelopen oktober maakte het Amerikaanse bedrijf bekend dat het een partnerschap aangaat met Tritium. Deze Australische producent van snellaadpalen levert onder meer aan de joint venture IONITY. Deze samenwerking van Duitse autofabrikanten heeft als doel om een Europees netwerk van snellaadpunten te realiseren. Dit gebeurt in samenwerking met tankstations langs snelwegen. Mokobouw maakte onlangs bekend dat het de snellaadpalen van Gilbarco in de Benelux gaat distribueren en installeren. En dan met name voor tankstations en de carwashsector.

Vermogen

Gilbarco Tritium gaat de hele range van laadpalen voeren, maar Mokobouw concentreert zich op de 50 kW snellader. “Die is in 90 procent van de gevallen effectief inzetbaar. Deze snellader heeft een paar unieke features ten opzichte van andere laadpalen. Hij neemt ongeveer 50 procent minder ruimte in en is beduidend lichter dan andere DC-laders, 165 kg in plaats van minimaal 300 tot 600 kg. Bovendien is de lader vloeistofgekoeld in plaats van luchtgekoeld, daardoor zijn er geen stoffilters nodig. Ook onder extreme weersomstandigheden presteert hij erg goed. De gebruikersinterface is eenvoudig en intuïtief.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Een 50 kW snellaadpaal kost ongeveer 26.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. De kosten voor het aanpassen of uitbreiden van de infrastructuur kunnen nogal uiteenlopen, vertelt Jeekel, van 1.000 euro tot 10.000 euro of meer. Heel wat tankstations en carwashes zijn geïnteresseerd in de mogelijkheden die snellaadpalen bieden, merkt Jeekel. “Er kwamen al veel vragen binnen voordat wij besloten hadden om met Gilbarco Tritium in zee te gaan. De verwachting is dat met deze marktintroductie dit alleen maar zal toenemen. De eerste laadpalen waren al verkocht voor de introductie, dus het zit wel goed met de interesse.”

Niet afwachten

Wat betreft vergunningen is het vooral belangrijk om je als ondernemer zo optimaal mogelijk te laten informeren. “De voor de hand liggende gemeentelijke aanvragen en meldingen zijn van toepassing. Kijk ook of er wellicht subsidiepotjes zijn per gemeente of provincie. Het is de overheid er veel aan gelegen om dit goed op de rit te krijgen, wellicht kunnen wij ondernemers hierbij ondersteunen.” Volgens Jeekel is het voor de sector nu echt tijd om te investeren in snelladers. “Er wordt gesproken over een tsunami aan elektrische voertuigen. Dus mijn enige advies is: start nu met het faciliteren van snellaadpalen en wacht niet af. Want dan zou je wel eens de boot kunnen missen.”

In TankPro Magazine nummer 2 2019 staat een uitgebreid artikel over de mogelijkheden voor het plaatsen van snellaadpalen bij tankstations. Wat komt er allemaal bij kijken? En wat kost een snellader eigenlijk? Het blad ligt deze week in de brievenbus. Ook interesse in TankPro Magazine? Sluit dan direct een abonnement af.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.