Snellaadbedrijf Fastned wil nog dit jaar naar de beurs

Fastned heeft plannen om naar de beurs te gaan. Het Amsterdamse snellaadbedrijf, dat inmiddels 91 stations exploiteert in Nederland en Duitsland, wil deze stap in de eerste helft van 2019 al zetten. Het bedrijf wil op deze manier extra geld ophalen om nieuwe snellaadstations te kunnen bouwen in verschillende Europese landen.

Een notering op Euronext is volgens Fastned een logische volgende stap in de ontwikkeling. Het geeft extra financieringsflexibiliteit. Ook zal de beursgang de toegang van Fastned tot de kapitaalmarkten om de groeistrategie te realiseren vergroten. Hoeveel aandelen er worden uitgegeven en welk bedrag Fastned wil ophalen, is niet bekendgemaakt.

Het snellaadbedrijf laat verder weten dat het bezig is met de oprichting van een raad van commissarissen. Die wordt voorgezeten door Bart Lubbers, één van de oprichters van Fastned en momenteel lid van de raad van bestuur. De raad van commissarissen zal daarnaast bestaan uit twee extra onafhankelijke leden. Alle aandelen in het kapitaal van Fastned zijn in handen van de Fastned Administratie Stichting, die op zijn beurt certificaten van aandelen uitgeeft aan beleggers.

Uitbreiding laadstations

Sinds de start in 2012 heeft Fastned 91 snellaadstations gebouwd, waarvan tachtig stations in Nederland en elf in Duitsland. Het eerste station in Groot-Brittannië wordt binnenkort geopend. Het laadbedrijf heeft uitbreidingsplannen voor andere landen in Europa, met een focus op België, Zwitserland – waar het onlangs een aanbesteding won voor twintig locaties – en Frankrijk. Het bedrijf leed vorig jaar een verlies van 6,3 miljoen euro. De omzet bedroeg 1,6 miljoen euro.

In totaal heeft Fastned eind 2011 210 aanvragen voor laadstations ingediend, die stuk voor stuk op prominente locaties langs de snelweg liggen. Daar is ondertussen ongeveer iets minder dan eenderde van gebouwd. Nu ook steeds meer andere partijen – waaronder tankstations – snelladers willen plaatsen, leidt dat geregeld tot rechtszaken over het wel of niet mogen neerzetten van de laadpalen. Deze week maakte Shell nog bekend dat het in Nederland komende tijd maar liefst tweehonderd snellaadpalen gaat neerzetten.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.