Foto: PitPoint

LNG wint aan populariteit, nieuwe tanklocaties bij Esso en Total

Er worden twee nieuwe tankstations voor LNG bijgebouwd in België. Het gaat om locaties in Rekkem in West-Vlaanderen en Heverlee, vlakbij Leuven. Het aantal tankstations in de Benelux waar vloeibaar aardgas getankt kan worden, komt daarmee uit boven de dertig.

Het station in Heverlee komt bij een bestaand Esso-tankstation, dat geëxploiteerd wordt door EG Group. Klanten van het snelwegstation langs de E40, net ten zuiden van Leuven, kunnen binnenkort aan de pomp terecht voor het tanken van LNG (vloeibaar aardgas) en CNG (aardgas onder druk). Het station zal in gebruik worden genomen door Drive Systems in samenwerking met EG Group. Het Nederlandse bedrijf LIQAL heeft het contract in de wacht gesleept om het project technisch mogelijk te maken.

De tweede locatie is een initiatief van PitPoint. Het nieuwe LNG-tankstation opent in april 2019 bij het bestaande Total-tankstation in Rekkem, vlakbij de Franse grens. Ook in Nederland heeft PitPoint al vier tanklocaties voor de brandstof. Deze staan in Den Hoorn, Roosendaal, Venlo en Zwolle. Grootste speler op het gebied van LNG is nog steeds Rolande LNG, dat betrokken is bij veertien tankstations. Shell exploiteert op dit moment in totaal zeven LNG-locaties. Daarnaast zijn nog verschillende kleinere spelers actief met tankstations voor vloeibaar aardgas.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in Nederland heeft onlangs de uitgangspunten voor een nieuwe stimuleringsregeling voor LNG bekendgemaakt. De regeling komt in plaats van de LNG-accijnsteruggave. Eind 2018 werd bekend dat deze bestaande regeling in 2019 niet doorgezet zou worden. De nieuwe regeling is goed nieuws voor partijen die afgelopen jaren fors hebben geïnvesteerd in het bouwen aan een netwerk van tanklocaties en (transport)bedrijven die rijden op LNG.

Klimaatakkoord

In het concept-Klimaatakkoord wordt bio-LNG genoemd als interessante optie zolang er nog geen goede elektrische alternatieven zijn. ‘Ook voor zwaar wegvervoer komen er steeds meer elektrische alternatieven (batterij-elektrisch en waterstof) in gebruik. Tijdelijk gebruikt zwaar wegvervoer duurzame en synthetische biofuels/biokerosine/bioLNG als overgangsbeleid naar zero-emissie energiedragers.’

LNG is een alternatief voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. Rijden op vloeibaar aardgas leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen en minder geluidsoverlast. In België is de accijns op LNG lager dan in Nederland. Bij vervoer in Duitsland profiteren transporteurs van de Duitse Maut-vrijstelling die sinds 1 januari 2019 geldt voor vrachtwagens op LNG en CNG.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.