Bouw van LNG-bunkerstation in Keulen in volle gang

De bouw van het eerste Europese vaste bunkerstation voor vloeibaar aardgas (LNG) is in volle gang. Het LNG-bunkerstation wordt gebouwd langs de Rijn in de haven van Keulen. Met de geplande opening per juli 2019 zet initiatiefnemer PitPoint.LNG een belangrijke stap in het beschikbaar maken van LNG als schone brandstof.

“Met de bouw van dit bunkerstation zetten wij een grote stap in het realiseren van onze doelstelling om schoner transport over weg én water mogelijk te maken. Dit bunkerstation aan Europa’s drukste waterweg is een belangrijke mijlpaal in de verdere uitbreiding van de internationale tankinfrastructuur voor LNG,” aldus Jan Willem Drijver, Managing Director PitPoint.LNG.

Het LNG-bunkerstation wordt de eerste vaste LNG-tanklocatie voor binnenvaartschepen in Europa. Waar deze binnenvaartschepen nu voornamelijk nog met tankauto’s worden beleverd, biedt de komst van dit station vele voordelen voor de binnenvaart, zoals onder andere meer flexibiliteit door 24/7 beschikbaarheid en een aanzienlijk kortere bunkertijd.

Minder milieubelasting

Het nieuwe LNG-bunkerstation is onderdeel van de plannen van de Europese Commissie om LNG-infrastructuur over weg én water te realiseren. In vergelijking met de huidige Europese emissie-eisen produceren LNG-motoren vergeleken met dieselmotoren een lagere uitstoot van schadelijke en milieubelastende stoffen, namelijk 20% tot 25% minder CO₂, ten minste 70% minder NOₓ en ruim 95% minder fijnstof.

PitPoint.LNG is een joint venture van PitPoint clean fuels, onderdeel van Total, en Primagaz Nederland. De samenwerking richt zich op de realisatie en exploitatie van LNG-infrastructuur voor de automotive- en maritieme-sector. Momenteel beschikt PitPoint over vier LNG-stations voor zwaar wegtransport in Nederland. Die zijn gebouwd in Zwolle, Den Hoorn, Roosendaal en Venlo.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouw van LNG-bunkerstation in Keulen in volle gang | TankPro.nl

Bouw van LNG-bunkerstation in Keulen in volle gang

De bouw van het eerste Europese vaste bunkerstation voor vloeibaar aardgas (LNG) is in volle gang. Het LNG-bunkerstation wordt gebouwd langs de Rijn in de haven van Keulen. Met de geplande opening per juli 2019 zet initiatiefnemer PitPoint.LNG een belangrijke stap in het beschikbaar maken van LNG als schone brandstof.

“Met de bouw van dit bunkerstation zetten wij een grote stap in het realiseren van onze doelstelling om schoner transport over weg én water mogelijk te maken. Dit bunkerstation aan Europa’s drukste waterweg is een belangrijke mijlpaal in de verdere uitbreiding van de internationale tankinfrastructuur voor LNG,” aldus Jan Willem Drijver, Managing Director PitPoint.LNG.

Het LNG-bunkerstation wordt de eerste vaste LNG-tanklocatie voor binnenvaartschepen in Europa. Waar deze binnenvaartschepen nu voornamelijk nog met tankauto’s worden beleverd, biedt de komst van dit station vele voordelen voor de binnenvaart, zoals onder andere meer flexibiliteit door 24/7 beschikbaarheid en een aanzienlijk kortere bunkertijd.

Minder milieubelasting

Het nieuwe LNG-bunkerstation is onderdeel van de plannen van de Europese Commissie om LNG-infrastructuur over weg én water te realiseren. In vergelijking met de huidige Europese emissie-eisen produceren LNG-motoren vergeleken met dieselmotoren een lagere uitstoot van schadelijke en milieubelastende stoffen, namelijk 20% tot 25% minder CO₂, ten minste 70% minder NOₓ en ruim 95% minder fijnstof.

PitPoint.LNG is een joint venture van PitPoint clean fuels, onderdeel van Total, en Primagaz Nederland. De samenwerking richt zich op de realisatie en exploitatie van LNG-infrastructuur voor de automotive- en maritieme-sector. Momenteel beschikt PitPoint over vier LNG-stations voor zwaar wegtransport in Nederland. Die zijn gebouwd in Zwolle, Den Hoorn, Roosendaal en Venlo.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.