Foto: Remco Nieuwenbroek / TankPro.nl

Wereldwijd 2,1 miljoen elektrische voertuigen verkocht in 2018

De vraag naar elektrische auto’s en plug-in hybrides is vorig jaar wereldwijd flink toegenomen. In totaal werden er 2,1 miljoen elektrische voertuigen verkocht in 2018, 2,4 procent van het totaal aantal. Dat blijkt uit cijfers van het Center of Automotive Management (CAM). Koploper in Europa is Noorwegen met 73.000 elektrische voertuigen. Bijna de helft van de geregistreerde auto’s was daar vorig jaar uitgerust met elektrische aandrijving.

Grote aanjager op het gebied van elektrische voertuigen is China. In totaal werden hier vorig jaar 1,05 miljoen elektrische personenauto’s geregistreerd. Daar kwamen nog eens 202.000 andere elektrische voertuigen bij. Dat is zo’n 60 procent van het totaal aantal EV’s dat wereldwijd werd verkocht. De verwachting is dat dit aantal in 2019 in China stijgt naar 1,6 miljoen.

In Europa blijft Noorwegen de onbetwiste leider op het gebied van elektrische auto’s. Het aandeel verkochte elektrische automodellen kwam uit op 73.000, 49,1 procent van het totaal aantal. Ook Nederland is in Europa een van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden, al blijven wij behoorlijk achter bij Noorwegen. Uit de cijfers van het CAM blijkt dat er in Nederland ongeveer 27.000 elektrische voertuigen werden verkocht, een marktaandeel van 6 procent. In Groot-Brittannië kwam het aantal in 2018 uit op 60.000 (+24%) en in Frankrijk op 46.000 (+23%).

Beschikbaarheid nieuwe modellen

Naast China blijkt ook de Verenigde Staten een belangrijke markt voor elektrische auto’s, 17 procent van de geregistreerde elektrische voertuigen kwam voor rekening van de VS. CAM verwacht in 2019 een verdere groei van het aantal EV’s. De schatting komt uit op 2,7 miljoen wereldwijd. In Duitsland, dat op dit moment nog achterblijft ten opzichte van veel Europese landen, wordt een toename van 33 procent verwacht. Onder meer door de komst van nieuwe modellen van Tesla, Audi en Daimler. Een aantal autofabrikanten, waaronder Volkswagen, zal in 2020 met nieuwe elektrische automodellen op de markt komen.

Eerder deze maand presenteerden ook de RAI Vereniging, BOVAG en RDC al cijfers over de verkoop van elektrische personenauto’s in Nederland. 5,4 procent van alle nieuwe personenauto’s in 2018 was volledig elektrisch. In totaal werden er 24.024 nieuwe elektrische automodellen geregistreerd. Het gaat daarbij zowel om auto’s met een stekker als om modellen met een brandstofcel die rijden op waterstof. Van die laatste categorie werden er slechts een handjevol (13) verkocht.

In de laatste maand van vorig jaar was maar liefst 30 procent van alle verkochte auto’s volledig elektrisch. In december werden er 6.081 elektrische auto’s geregistreerd. Dit waren vooral modellen uit het hogere segment, zoals de Jaguar I-Pace, Tesla’s Model S en X. De geplande verandering van de fiscale bijtellingsregels voor duurdere elektrische auto’s per 1 januari 2019 in Nederland speelde daarbij volgens de branchepartijen een belangrijke rol.

1,8 miljoen laadpunten

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt naar verwachting fors toe komende jaren. In het nieuwe Klimaatakkoord wordt flink ingezet op het verminderen van de uitstoot en op elektrische mobiliteit. Doel is dat er in ons land in 2030 zo’n 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Daarvoor zijn minimaal 1,8 miljoen laadpunten nodig.

Een groot aantal partijen houdt zich inmiddels bezig met het neerzetten van laadpalen. Naast Fastned, dat momenteel 85 snellaadstations exploiteert in Nederland en Duitsland, richten ook grote bedrijven zoals McDonald’s en Van der Valk zich samen met partners op het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ook bij tankstations zijn steeds vaker laadpalen te vinden, maar snellaadpunten zijn op dit moment nog geen gemeengoed op het voorterrein.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.