Rijksoverheid investeert in plaatsen van 2000 laadpunten

Het Rijksvastgoedbedrijf heeft contracten afgesloten met Unica en Engie voor het plaatsen van maar liefst tweeduizend laadpunten. De Rijksoverheid gaat komende jaren fors inzetten op het elektrificeren van het eigen wagenpark en investeert daarom nu volop in de infrastructuur. De nieuwe laadpunten zijn geschikt voor alle elektrische auto’s en laadpassen. Ze zijn in eerste instantie bedoeld voor het rijkswagenpark, maar ook inzetbaar voor andere bestuurders van een elektrische auto.

De Rijksoverheid bezit een van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet 20 procent van deze voertuigen elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er zelfs geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine en zet het Rijk in op een volledig emissieloos wagenpark. Voor een succesvolle transitie naar elektrisch rijden, moeten er voldoende laadpunten zijn. In 2018 startte de Rijksoverheid hiervoor een aanbesteding. De twee percelen van de aanbesteding zijn gegund aan Unica en Engie. Zij zullen de eerste tweeduizend laadpunten installeren. Zevenhonderd hiervan worden al in de eerste helft van 2019 aangesloten.

Opkomst elektrisch rijden

Nederland staat wereldwijd op dit moment op de vierde plek wat betreft elektrische mobiliteit. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s naar verwachting sterk toe, ook bij de overheid. Deze transitie vraagt om voldoende laadpunten op strategische locaties. Het Rijk zal dan ook een groot deel van haar laadpunten aan het vastgoed koppelen. “De plaatsing van de eerste 2.000 laadpunten zijn een belangrijke stap”, stelt staatssecretaris Raymond Knops (BZK). “Het gaat niet alleen om de transitie naar elektrisch rijden, maar ook om innovatie en kennisontwikkeling. Dat bereiken we met deze overeenkomst. Zo kan de overheid het goede voorbeeld geven.”

“We willen elektrisch rijden maximaal faciliteren en zijn trots dat we de Rijksoverheid in deze grootschalige stap naar innovatie en kennisontwikkeling in elektrisch vervoer kunnen begeleiden”, aldus Ruud Schenk, algemeen directeur ENGIE Infra & Mobility. “Wij zijn heel blij en trots om samen met Unica deze innovatieve laadinfrastructuur te leveren aan de Nederlandse overheid, vult Jurjen de Jong, CEO van GreenFlux aan. “De Nederlandse EV-markt is een van de meest innovatieve en concurrerende ter wereld. Internationaal zijn we al actief in vijftien landen, verspreid over drie continenten en beheren we een ecosysteem van 18.000 laadpalen. De opgedane kennis van dit project kunnen we ook op internationale schaal gaan toepassen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.