Fastned profiteert van toename elektrische auto’s

Fastned heeft in de laatste drie maanden van vorig jaar meer stroom verkocht dan in heel 2017. De omzet kwam uit op 524.051 euro, drie keer hoger dan in het vierde kwartaal van 2017. In december kwam de teller uit op 30.586 laadsessies. Naar eigen zeggen had de aanbieder van snellaadstations in Q4 17.923 actieve klanten.

Fastned is vooral bekend van de snellaadstations langs de snelweg. In totaal had het Amsterdamse bedrijf eind vorig jaar 85 stations operationeel. Naast snelweglocaties worden ook vaker alternatieve plekken opgezocht, waaronder bij een Albert Heijn XL in Tilburg. Sinds 2018 heeft het Amsterdamse bedrijf ook locaties over de grens in Duitsland waar bestuurders van elektrische auto’s terecht kunnen. In de laatste drie maanden van 2018 werden zes stations in Duitsland geopend, in totaal heeft Fastned en nu acht bij onze oosterburen.

Het bedrijf laat weten dat er afgelopen tijd veel voorbereidend werk is verzet voor de bouw van een nieuwe serie laadstations in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië in het eerste halfjaar van 2019. Ook wordt gewerkt aan uitbreiding van de capaciteit op bestaande locaties. Op 23 plaatsen kunnen elektrische auto’s inmiddels met 175 kW worden opgeladen. Doel is om uiteindelijk op alle stations met 350 kW te kunnen laden. Fastned zet onder meer opbrengsten uit obligaties in om verdere groei te bewerkstelligen. Winst wordt er vooralsnog niet gemaakt door het bedrijf.

Toename elektrische auto’s

Ten opzichte van 2017 werden vorig jaar ruim driemaal zoveel nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. In totaal reden er eind 2018 48.767 volledig elektrische auto’s in Nederland. Dat waren er in 2017 nog 23.613. Volgens RAI Vereniging en BOVAG zijn vooral de vernieuwde e-Golf, de BMW i3, de Nissan Leaf en de Hyundai Ioniq populair.

De verwachting is dat dit aantal in 2019 verder zal stijgen. Door een toename van het aanbod in het middensegment, verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat in 2019 circa 28.000 nieuwe elektrische auto’s worden verkocht. De stijging is minder dan dit jaar doordat sinds 1 januari 2019 zakelijk alleen nog over de eerste 50.000 euro 4 procent bijtelling voor privégebruik wordt betaald. Over al het meerdere moet 22 procent bijtelling worden afgerekend. Duurdere elektrische auto’s worden daardoor minder aantrekkelijk.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.