‘Fieten Olie en Sakko treden in voetsporen traditionele prijsvechters’

Voor het tweede jaar op rij kwam Fieten Olie als goedkoopste tankstationketen uit de Nationale Tanktest, voor Sakko en Van den Belt. Opvallend is dat de traditionele prijsvechters niet in de top-5 zijn terug te vinden. “Deze nieuwe prijsstunters zijn ambitieus en zetten in op uitbreiding van het aantal locaties. Het scherpe prijsbeleid dat ze hanteren, werpt zeker z’n vruchten af”, reageert Peter Waterham van Tankstation Advies.

Voor de buitenwereld zijn de resultaten van de Nationale Tanktest van ANWB/De Kampioen wellicht verrassend, maar in de branche vallen de drie tankstationketens die het podium innemen al langer op door hun scherpe prijzen. De topdrie is namelijk exact gelijk aan vorig jaar. Waterham: “Traditiegetrouw verwacht je dat spelers als Tango, Firezone en TinQ deze lijstjes domineren. In het verleden verkochten deze onbemande formules hun brandstof tegen zeer scherpe prijzen. Zij hebben nog steeds hun voordelige imago en profiteren daarvan. Deze partijen hebben hun marketing heel goed gedaan afgelopen jaren.” Volgens Waterham, eigenaar van Tankstation Advies, kiezen nu Fieten Olie en Sakko met hun prijzen voor een soortgelijke strategie als hun voorgangers in het verleden deden.

Lage prijs, hoge volumes

De koers die Fieten Olie, Sakko en ook Total express en Berkman varen is duidelijk. Waterham: “Deze partijen willen hun netwerk vergroten en het aantal locaties uitbreiden. Ze kiezen voor een lage prijs en minder marge, maar in combinatie met hoge volumes. Dat levert interessante huuraanbiedingen op.” Dat de strategie goed uitpakt, blijkt uit de groei in het aantal locaties van deze partijen en de zichtbaarheid in het land. “Zowel Fieten Olie als Sakko hebben afgelopen jaren een aanzienlijk stijging in het aantal stations laten zien.”

Voor Van den Belt liggen de zaken iets gecompliceerder, de ruim dertig tankstations van de Friese onderneming werden vorig jaar overgenomen door Varo Energy. Het is afwachten wat de effecten hiervan gaan zijn in 2019. “Ik kan me voorstellen dat er beslissingen voor het omkleuren of eventueel afstoten van locaties genomen gaan worden. De kans dat Van den Belt nog in de topdrie staat volgend jaar, acht ik erg klein.”

Opkomst van Fieten Olie

“We zijn erg blij dat we voor de tweede keer bij de ANWB Nationale Tanktest als goedkoopste keten uit de bus komen. Wij zeggen altijd dat we overal de goedkoopste zijn en dit is het bewijs dat wij altijd doen wat we zeggen. Daar staat Fieten Olie voor”, reageert algemeen directeur Richard Fieten op de uitslag. Het bedrijf uit Hollandscheveld, een dorp in Drenthe ten zuiden van Hoogeveen, was oorspronkelijk vooral actief in het noorden van het land.

Afgelopen jaren heeft Fieten Olie zijn vleugels verder uitgeslagen in het land. Er zijn inmiddels locaties in Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel. De meeste tankstations zijn onbemand, een paar uitzonderingen daargelaten. In januari 2019 start Fieten Olie met de bouw van het grootste tankstation in het netwerk, de locatie in Hoofddorp wordt het tweede station van het bedrijf in Noord-Holland. Het tankstation krijgt tien opstelplaatsen en vier wasboxen en wordt geheel onbemand.

Goedkoopste tankstation

De Kampioen maakte na zeven weken (1-10 t/m 20-11) de balans op en zette zowel de goedkoopste afzonderlijke tankstations als de meest voordelige ketens op een rijtje. De scherpste prijs vinden klanten bij Tango-stations in de Achterhoek. De eerste drie plekken op het podium zijn in handen van de onbemande formule. De locatie aan de Ruurloseweg in het Gelderse Borculo eindigde op de eerste plaats. Ten opzichte van de landelijke adviesprijs bedraagt de korting op Euro95 bij dit tankstation 21,3 eurocent, de dieselprijs ligt 19,3 eurocent onder de adviesprijs. Waterham: “Bij de bovenste vijf staat ook nog een Total-locatie in Ruurlo, om de hoek bij de andere drie. Het is mij een raadsel waarom er in dit deel van Nederland zo met de prijzen gestunt wordt. Kijk je naar de gemiddelde prijzen van alle Tango-stations, dan is deze onbemande speler echter niet bij de bovenste vijf terug te vinden.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Het bepalen van de juiste prijs aan de pomp is van groot belang voor het verdienen van een goede boterham. De prijs van benzine en diesel verschilt per locatie en is afhankelijk van de regio, het aantal concurrenten in de buurt en het soort tankstation dat er om de hoek zit. “Het verlagen van de prijs betekent zeker niet automatisch dat het aantal liters ook toeneemt. Maar je moet wel meer brandstof verkopen om hetzelfde resultaat te behalen. Ga daarom altijd zorgvuldig om met je prijzen, want een fout is snel gemaakt.”

In het lijstje van De Kampioen komt Texaco als duurste keten uit de bus. “Ze hebben veel snelweglocaties, een goed netwerk en zetten veel in op de shop. Dan kun je hogere prijzen berekenen voor je brandstof. Je hoeft immers niet de goedkoopste te zijn als je succesvol wilt ondernemen. Het kan best zijn dat ze onder de streep door hun strategie heel goede resultaten halen.”

Ook andere grote spelers zoals BP en Shell zetten flink in op de shop. Toch komen zij niet terug in de topvijf van duurste of goedkoopste tankstationketens. De Express-locaties van beide ketens behoren niet tot de meest voordelige, de bemande stations niet tot de duurste. “Dat is een erg interessant spanningsveld bij het bepalen van je prijzen.”

Tanken over de grens

Wat ook opvalt in de test is dat het tanken over de grens op dit moment eigenlijk niet meer de moeite is. Diesel is in Nederland zelfs goedkoper dan in België en Duitsland. “Ook voor benzine zijn de verschillen met beide buurlanden afgelopen flink afgenomen. Dat is goed nieuws voor de ondernemers in de grensstreek die de nodige klappen te verduren hebben gehad in het verleden.”

Voor komend jaar is Waterham vooral benieuwd hoe de nieuwe onbemande formule GT24 zich gaat opstellen. “Welke prijzen gaan zij hanteren en hoe verhouden die zich tot de concurrentie? Vooralsnog is het wachten tot het eerste tankstation van deze nieuwe partij opengaat en kijken wij uit naar wat hun unique selling point gaat worden. Pas dan kunnen we er wat zinnigs over zeggen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.