Foto: Ionity/Mercedes-Benz

Eerste Ionity-snellaadstation van Nederland bij Shell in Apeldoorn

Foto: Ionity/Mercedes-Benz

Bestuurders van een elektrische auto kunnen binnenkort aankloppen bij het eerste snellaadstation van Ionity in Nederland. Het nieuwe snellaadpunt komt bij het Shell-tankstation aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn, bij de oprit en afrit van de snelweg A1 (Apeldoorn-Zuid). Naast een reguliere lader wordt er ook een 350 kW snellaadmogelijkheid geplaatst. 

Het heeft even geduurd, maar Ionity gaat nu ook aan de slag in Nederland. In een groot aantal landen, waaronder in Duitsland, Frankrijk en in Scandinavië, werden afgelopen jaar al heel wat snellaadpalen neergezet samen met tankstations. Doel van de organisatie – een samenwerkingsverband van autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Group (VW, Audi, Porsche) – is om een Europees netwerk van snelle laadmogelijkheden te realiseren langs de snelweg.

Naast gebruik van een reguliere laadpaal bestaat ook de mogelijkheid om batterijen van auto’s met 350 kW op te laden. Daarvoor is een Combined Charging System (CCS) nodig. Niet alle elektrische modellen zijn daar op dit moment geschikt voor. Een elektrisch voertuig kan bij deze oplaadpunten in 10 tot 15 minuten worden opgeladen, wat aanzienlijk sneller is dan bij veel andere punten waarbij wordt geladen met 50 kW. Voor het gebruikmaken van de laadpalen is geen abonnement nodig. Een laadbeurt kost 8 euro.

Uitbreiding van netwerk

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt komende jaren naar verwachting fors toe. In het nieuwe Klimaatakkoord wordt flink ingezet op het verminderen van de uitstoot en op elektrische mobiliteit. In 2030 moeten er zo’n 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Daarvoor zijn minimaal 1,8 miljoen laadpunten nodig is de verwachting.

Een groot aantal partijen houdt zich inmiddels bezig met het neerzetten van laadpalen. McDonald’s is een samenwerking aangegaan met energiebedrijf Nuon/Vattenfall om te bouwen aan een netwerk van 50 kW-laadpalen. Bij elke McDrive-locatie – 168 in totaal – komt een snellaadpaal met twee laadpunten. Aanbieder Fastned heeft op dit moment dik tachtig snellaadstations in beheer. Bij vestigingen van Van der Valk en bij tankstations zijn snellaadpalen bovendien steeds vaker gemeengoed.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste Ionity-snellaadstation van Nederland bij Shell in Apeldoorn | TankPro.nl
Foto: Ionity/Mercedes-Benz

Eerste Ionity-snellaadstation van Nederland bij Shell in Apeldoorn

Foto: Ionity/Mercedes-Benz

Bestuurders van een elektrische auto kunnen binnenkort aankloppen bij het eerste snellaadstation van Ionity in Nederland. Het nieuwe snellaadpunt komt bij het Shell-tankstation aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn, bij de oprit en afrit van de snelweg A1 (Apeldoorn-Zuid). Naast een reguliere lader wordt er ook een 350 kW snellaadmogelijkheid geplaatst. 

Het heeft even geduurd, maar Ionity gaat nu ook aan de slag in Nederland. In een groot aantal landen, waaronder in Duitsland, Frankrijk en in Scandinavië, werden afgelopen jaar al heel wat snellaadpalen neergezet samen met tankstations. Doel van de organisatie – een samenwerkingsverband van autofabrikanten BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Group (VW, Audi, Porsche) – is om een Europees netwerk van snelle laadmogelijkheden te realiseren langs de snelweg.

Naast gebruik van een reguliere laadpaal bestaat ook de mogelijkheid om batterijen van auto’s met 350 kW op te laden. Daarvoor is een Combined Charging System (CCS) nodig. Niet alle elektrische modellen zijn daar op dit moment geschikt voor. Een elektrisch voertuig kan bij deze oplaadpunten in 10 tot 15 minuten worden opgeladen, wat aanzienlijk sneller is dan bij veel andere punten waarbij wordt geladen met 50 kW. Voor het gebruikmaken van de laadpalen is geen abonnement nodig. Een laadbeurt kost 8 euro.

Uitbreiding van netwerk

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt komende jaren naar verwachting fors toe. In het nieuwe Klimaatakkoord wordt flink ingezet op het verminderen van de uitstoot en op elektrische mobiliteit. In 2030 moeten er zo’n 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Daarvoor zijn minimaal 1,8 miljoen laadpunten nodig is de verwachting.

Een groot aantal partijen houdt zich inmiddels bezig met het neerzetten van laadpalen. McDonald’s is een samenwerking aangegaan met energiebedrijf Nuon/Vattenfall om te bouwen aan een netwerk van 50 kW-laadpalen. Bij elke McDrive-locatie – 168 in totaal – komt een snellaadpaal met twee laadpunten. Aanbieder Fastned heeft op dit moment dik tachtig snellaadstations in beheer. Bij vestigingen van Van der Valk en bij tankstations zijn snellaadpalen bovendien steeds vaker gemeengoed.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.