Kamerdebat over afschaffing van teruggaafregeling accijns LNG

Het niet verlengen van de accijnsteruggaafregeling op LNG wordt op woensdag 13 februari besproken in de Tweede Kamer. Een aantal fracties heeft kritische vragen gesteld over het niet doorzetten van de regeling die LNG als alternatieve brandstof voor diesel moet stimuleren. Staatssecretaris van Financiën Menno Snel besloot deze maatregel, die eind 2018 afliep, in 2019 niet door te zetten. Een groot aantal truckfabrikanten en organisaties uit de transportsector reageerden teleurgesteld op dit besluit.

Ook brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging reageerden ontstemd op het niet voortzetten van de stimulerende regeling en schreven een brief aan de leden van de Tweede Kamer. Beide organisaties vinden dat de accijnsteruggaafregeling voortgezet moet worden. Volgens beide partijen is het nu al staken van de regeling, terwijl LNG een belangrijke transitiebrandstof is in het behalen van de klimaatdoelen, niet uit te leggen. Het geeft bovendien een onacceptabele onzekerheid in de markt. LNG is volgens BOVAG en RAI Vereniging dé transitiebrandstof naar bio-LNG.

Stimuleren van LNG

De accijnsregeling is in 2014 ingevoerd om het gebruik van LNG te stimuleren als zuiniger en schoner alternatief voor dieseltrucks. Volgens beide partijen zijn andere alternatieven, zoals batterij-elektrisch en waterstof, voor zwaar bedrijfsvervoer nog niet in voldoende ruime mate beschikbaar. Ondanks protesten van truckfabrikanten, vervoerders en andere belanghebbenden, werd de regeling eind vorig jaar echter niet verlengd. Daardoor worden investeringen in LNG-tankinfrastructuur en –trucks volgens betrokkenen ontmoedigd, keert de dieseltruck terug als enige alternatief en dreigt Nederland zijn Europese koploperpositie op het gebied van LNG kwijt te raken.

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. De brandstof bestaat grotendeels uit methaan. Ook bevat het restgassen die uit ethaan, propaan, butaan en stikstof bestaan. Aardgas wordt vloeibaar door het te koelen tot een temperatuur van -162 graden Celsius. Daardoor is LNG veel beter op te slaan en te vervoeren dan aardgas dat gasvormig is. Bovendien kan er in de brandstoftanks een grote hoeveelheid LNG worden opgeslagen, wat zorgt voor een aanzienlijke actieradius.

Schonere verbranding

De brandstof is vooral interessant voor zwaar vrachtverkeer en voor de scheepvaart. LNG verbrandt aanzienlijk schoner dan diesel. Vooral op het gebied van NOx en fijnstof wordt een flinke reductie behaald. Ook de uitstoot van CO2 is lager dan bij diesel. Een ander voordeel is de vermindering van geluidsoverlast. De LNG-motor doet zijn werk een stuk stiller dan een dieselmotor.

Een groot aantal bedrijven, waaronder Shell, Rolande en PitPoint, zet op dit moment in op LNG. Ook heel wat andere partijen houden zich bezig met vloeibaar aardgas. Zo’n 25 bedrijven hebben zich aangesloten bij het Nationaal LNG Platform. Sinds 2013 verbindt het platform bedrijven en overheden met het doel om LNG op de kaart te zetten. Op de lijst staan onder meer Shell, Vopak, PitPoint, GasUnie, Rolande, Port of Rotterdam en vrachtwagenfabrikanten zoals IVECO, Volvo en Scania.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.