Klimaatakkoord: inzet op hernieuwbare brandstoffen

Mercedes-Benz präsentiert auf der IAA 2017 in Frankfurt mit dem Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL den nächsten Meilenstein auf dem Weg zum emissionsfreien Fahren.Neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“. At the IAA International Motor Show 2017 in Frankfurt, Mercedes-Benz is presenting a preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL as the next milestone on the road to emission-free driving.In addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.

Om het gebruik van fossiele brandstoffen zo snel mogelijk te verminderen, moet er worden ingezet op elektrificeren en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen. Dat staat in het concept-Klimaatakkoord dat afgelopen vrijdag is gepresenteerd. In 2025 moeten er bovendien 50 waterstofstations zijn gebouwd en in 2030 moeten alle nieuwe personenauto’s emissieloos zijn.

Doel van het Klimaatakkoord is om de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990. In 2050 moet de uitstoot met 95 procent zijn afgenomen. De plannen op het gebied van mobiliteit zijn samengesteld door de Mobiliteitstafel, bestaande uit afgevaardigden van onder meer Bovag, ANWB, Rai, TLN en vereniging Elektrische Rijders.

Met de maatregelen van de Mobiliteitstafel wordt invulling gegeven aan de doelstelling uit het regeerakkoord, om in 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos te laten zijn. Wordt dit doel bereikt, dan betekent dit dat er 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden in 2030. Daar zijn wel 1,8 miljoen laadpunten voor nodig.

Hernieuwbare brandstoffen

Er moet zo snel mogelijk een transitie plaatsvinden naar 0 procent fossiele brandstoffen in het vervoer. “Dit vraagt om inzet op batterij (hernieuwbaar) elektrisch, groene waterstof, zonne-energie, hernieuwbare brandstoffen zoals Power-to-X en synthetische brandstoffen en duurzame biobrandstoffen”, zo luidt het akkoord.

Onder regie van de Rijksoverheid worden de mogelijkheden voor de inzet van Green Truck Fuel onderzocht. Daarnaast moet de toename in biobrandstoffen overwegend worden gehaald uit duurzame reststoffen. Het Rijk reserveert 200 miljoen euro om de productie en innovatie op het gebied van duurzame geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare synthetische brandstoffen mogelijk te maken.

Waterstof

De ontwikkeling van waterstof is belangrijk als energiedrager in de mobiliteit, zeker voor het zware transport, schrijft de Mobiliteitstafel. Afhankelijk van de marktontwikkelingen zijn aanvullende maatregelen nodig. Binnen het personenvervoer wordt uitgegaan van 15.000 brandstofcel-voertuigen in 2025, mogelijk doorgroeiend naar 300.000 voertuigen in 2030. De verwachte energiebehoefte aan waterstof bedraagt bij deze aantallen 141 miljoen kg per jaar in 2030.

Het H2 Platform stelt een Convenant stimulering waterstofmobiliteit op – samen met autoproducenten, brandstof- /waterstofleveranciers, leasemaatschappijen, zakelijke gebruikers en overige stakeholders. Ambitie: de realisatie van 50 waterstoftankstations, 15.000 FCEV-personenauto’s en 3.000 zware voertuigen met een brandstofcel op waterstof in 2025, als strategische basis voor versnelde groei richting 2030 en met name 2050.

Aanschafsubsidie en BPM

Voor particuliere uitstootvrije auto’s komt een aanschafsubsidie die begint met 6.000 euro per auto in 2021 en daalt naar 2.200 euro in 2030. Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van 60.000 euro.

Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 betalen zij een vaste voet van 350 euro per auto. Deze auto’s blijven tot 2025 ook vrijgesteld van het betalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2025 moet een oplopend percentage van de MRB worden betaald, beginnend bij 25 procent in 2025 tot 45 procent in 2030.

Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. De verlaagde bijtelling begint bij 8 procent in 2021 en stijgt van 10 procent in 2023 en 2024 door naar 20 procent in 2030.

Accijns diesel en benzine verhoogd

Om het rijden op fossiele brandstoffen te ontmoedigen, worden vanaf 2020 de accijnzen op benzine en diesel met 1 cent verhoogd. In 2023 zullen de accijnzen op diesel opnieuw met 1 cent worden verhoogd.

Lees hier alle plannen op het gebied van Mobiliteit uit het Klimaatakkoord.

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Klimaatakkoord: inzet op hernieuwbare brandstoffen | TankPro.nl

Klimaatakkoord: inzet op hernieuwbare brandstoffen

Mercedes-Benz präsentiert auf der IAA 2017 in Frankfurt mit dem Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL den nächsten Meilenstein auf dem Weg zum emissionsfreien Fahren.Neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“. At the IAA International Motor Show 2017 in Frankfurt, Mercedes-Benz is presenting a preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL as the next milestone on the road to emission-free driving.In addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.

Om het gebruik van fossiele brandstoffen zo snel mogelijk te verminderen, moet er worden ingezet op elektrificeren en het gebruik van hernieuwbare brandstoffen. Dat staat in het concept-Klimaatakkoord dat afgelopen vrijdag is gepresenteerd. In 2025 moeten er bovendien 50 waterstofstations zijn gebouwd en in 2030 moeten alle nieuwe personenauto’s emissieloos zijn.

Doel van het Klimaatakkoord is om de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990. In 2050 moet de uitstoot met 95 procent zijn afgenomen. De plannen op het gebied van mobiliteit zijn samengesteld door de Mobiliteitstafel, bestaande uit afgevaardigden van onder meer Bovag, ANWB, Rai, TLN en vereniging Elektrische Rijders.

Met de maatregelen van de Mobiliteitstafel wordt invulling gegeven aan de doelstelling uit het regeerakkoord, om in 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos te laten zijn. Wordt dit doel bereikt, dan betekent dit dat er 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden in 2030. Daar zijn wel 1,8 miljoen laadpunten voor nodig.

Hernieuwbare brandstoffen

Er moet zo snel mogelijk een transitie plaatsvinden naar 0 procent fossiele brandstoffen in het vervoer. “Dit vraagt om inzet op batterij (hernieuwbaar) elektrisch, groene waterstof, zonne-energie, hernieuwbare brandstoffen zoals Power-to-X en synthetische brandstoffen en duurzame biobrandstoffen”, zo luidt het akkoord.

Onder regie van de Rijksoverheid worden de mogelijkheden voor de inzet van Green Truck Fuel onderzocht. Daarnaast moet de toename in biobrandstoffen overwegend worden gehaald uit duurzame reststoffen. Het Rijk reserveert 200 miljoen euro om de productie en innovatie op het gebied van duurzame geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare synthetische brandstoffen mogelijk te maken.

Waterstof

De ontwikkeling van waterstof is belangrijk als energiedrager in de mobiliteit, zeker voor het zware transport, schrijft de Mobiliteitstafel. Afhankelijk van de marktontwikkelingen zijn aanvullende maatregelen nodig. Binnen het personenvervoer wordt uitgegaan van 15.000 brandstofcel-voertuigen in 2025, mogelijk doorgroeiend naar 300.000 voertuigen in 2030. De verwachte energiebehoefte aan waterstof bedraagt bij deze aantallen 141 miljoen kg per jaar in 2030.

Het H2 Platform stelt een Convenant stimulering waterstofmobiliteit op – samen met autoproducenten, brandstof- /waterstofleveranciers, leasemaatschappijen, zakelijke gebruikers en overige stakeholders. Ambitie: de realisatie van 50 waterstoftankstations, 15.000 FCEV-personenauto’s en 3.000 zware voertuigen met een brandstofcel op waterstof in 2025, als strategische basis voor versnelde groei richting 2030 en met name 2050.

Aanschafsubsidie en BPM

Voor particuliere uitstootvrije auto’s komt een aanschafsubsidie die begint met 6.000 euro per auto in 2021 en daalt naar 2.200 euro in 2030. Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van 60.000 euro.

Emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 betalen zij een vaste voet van 350 euro per auto. Deze auto’s blijven tot 2025 ook vrijgesteld van het betalen van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 2025 moet een oplopend percentage van de MRB worden betaald, beginnend bij 25 procent in 2025 tot 45 procent in 2030.

Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. De verlaagde bijtelling begint bij 8 procent in 2021 en stijgt van 10 procent in 2023 en 2024 door naar 20 procent in 2030.

Accijns diesel en benzine verhoogd

Om het rijden op fossiele brandstoffen te ontmoedigen, worden vanaf 2020 de accijnzen op benzine en diesel met 1 cent verhoogd. In 2023 zullen de accijnzen op diesel opnieuw met 1 cent worden verhoogd.

Lees hier alle plannen op het gebied van Mobiliteit uit het Klimaatakkoord.

Auteur: Nadine Kieboom

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.