Marcel Borger: ‘We proberen realistisch ambitieus te zijn’

Honderd procent schone brandstof in Europa is het uiteindelijke doel dat OrangeGas voor ogen heeft. Directeur en oprichter Marcel Borger, een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november, realiseert zich terdege dat dat nog verre toekomst is. Haalbaar is de opgave volgens hem zeker, maar de weg daarnaartoe is er één van fasering en samenwerking.

Met zo’n 8 miljoen diesel- en benzineauto’s in Nederland aan de ene kant en slechts 30.000 aan de andere kant die elektrisch of op groengas rijden, is er volgens Borger nog een lange weg te gaan voordat het hele wagenpark groen rijdt. En voor de hele bijbehorende infrastructuur daarop aangepast is. Zelf werkt OrangeGas daar hard aan met de ambitie om binnen vijf jaar de grootste aanbieder van schone brandstof te worden in Noordwest-Europa.

Financiering van de benodigde investeringen is onder meer mogelijk door de deelname van duurzaam beleggingsfonds Meewind, dat vorig jaar de aandelen van GP Groot en Stichting Doen overnam. OrangeGas voert nu ook oriënterende gesprekken met potentiële nieuwe aandeelhouders. Daarbij staat onafhankelijkheid voor het bedrijf voorop.

Groene brandstof

Geleidelijkheid is Borgers devies in de omslag van fossiele naar groene brandstof. “Ons doel is schone mobiliteit in Europa, zo snel mogelijk, maar we proberen realistisch ambitieus te zijn. Dat is ook wat we prediken in Den Haag. Je kunt wel roepen dat je over vijf jaar alles honderd procent elektrisch wil hebben, maar dat gaat je praktisch niet lukken. Als je reëel bent en naar alle investeringen kijkt die gedaan zijn in infrastructuur en netwerk van traditionele brandstoffen, dan kan het misschien nog wel vijftig tot honderd jaar duren. Dat wil niet zeggen dat we daar blij mee zijn als groen bedrijf, maar de belangen zijn natuurlijk wel heel erg groot.”

Lees het volledige interview met Marcel Borger binnenkort in TankPro Magazine nummer 5. Het blad verschijnt begin november. 

Registreren voor het congres kan op de website van de Tankstation Vakbeurs. Geïnteresseerden kunnen zich op deze pagina aanmelden voor zowel de Tankstation Vakbeurs als voor het Nationaal Tankstation Congres.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Marcel Borger: ‘We proberen realistisch ambitieus te zijn’ | TankPro.nl

Marcel Borger: ‘We proberen realistisch ambitieus te zijn’

Honderd procent schone brandstof in Europa is het uiteindelijke doel dat OrangeGas voor ogen heeft. Directeur en oprichter Marcel Borger, een van de sprekers tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november, realiseert zich terdege dat dat nog verre toekomst is. Haalbaar is de opgave volgens hem zeker, maar de weg daarnaartoe is er één van fasering en samenwerking.

Met zo’n 8 miljoen diesel- en benzineauto’s in Nederland aan de ene kant en slechts 30.000 aan de andere kant die elektrisch of op groengas rijden, is er volgens Borger nog een lange weg te gaan voordat het hele wagenpark groen rijdt. En voor de hele bijbehorende infrastructuur daarop aangepast is. Zelf werkt OrangeGas daar hard aan met de ambitie om binnen vijf jaar de grootste aanbieder van schone brandstof te worden in Noordwest-Europa.

Financiering van de benodigde investeringen is onder meer mogelijk door de deelname van duurzaam beleggingsfonds Meewind, dat vorig jaar de aandelen van GP Groot en Stichting Doen overnam. OrangeGas voert nu ook oriënterende gesprekken met potentiële nieuwe aandeelhouders. Daarbij staat onafhankelijkheid voor het bedrijf voorop.

Groene brandstof

Geleidelijkheid is Borgers devies in de omslag van fossiele naar groene brandstof. “Ons doel is schone mobiliteit in Europa, zo snel mogelijk, maar we proberen realistisch ambitieus te zijn. Dat is ook wat we prediken in Den Haag. Je kunt wel roepen dat je over vijf jaar alles honderd procent elektrisch wil hebben, maar dat gaat je praktisch niet lukken. Als je reëel bent en naar alle investeringen kijkt die gedaan zijn in infrastructuur en netwerk van traditionele brandstoffen, dan kan het misschien nog wel vijftig tot honderd jaar duren. Dat wil niet zeggen dat we daar blij mee zijn als groen bedrijf, maar de belangen zijn natuurlijk wel heel erg groot.”

Lees het volledige interview met Marcel Borger binnenkort in TankPro Magazine nummer 5. Het blad verschijnt begin november. 

Registreren voor het congres kan op de website van de Tankstation Vakbeurs. Geïnteresseerden kunnen zich op deze pagina aanmelden voor zowel de Tankstation Vakbeurs als voor het Nationaal Tankstation Congres.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.