Ewald Breunesse van Shell spreker tijdens Tankstation Congres

Ewald Breunesse van Shell Nederland is toegevoegd aan de lijst van sprekers die tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november hun visie geven op de brandstofmarkt. Breunesse, werkzaam als Manager Energietransitie bij Shell Nederland, zal ingaan op de verschillende alternatieven die tijdens het congres aan bod komen én vertellen hoe Shell zelf naar de brandstofmix van 2020-2025 kijkt. Het congres is bedoeld om tankstation-ondernemers en andere geïnteresseerden uit de branche de meest interessante alternatieven van het moment voor te schotelen. Op welke brandstoffen moeten zij inzetten en waarom?

Het zijn de belangrijkste vragen die de branche op dit moment bezighouden: wat wordt de brandstofmix van de komende jaren en hoe lang blijven benzine en diesel nog gemeengoed aan de pomp? Tijdens het Nationaal Tankstation Congres wordt uitgebreid stilgestaan bij de belangrijkste alternatieven die beschikbaar zijn. Er is volop aandacht voor de kansen die waterstof en elektrische mobiliteit bieden. Ook andere alternatieven zoals groengas,  LNG (vloeibaar aardgas), HVO en biobrandstoffen komen uitgebreid aan bod.

Beleid van de overheid

Het congres start op woensdag 21 november om 13.00 uur met een sessie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Els de Wit en Nienke Smeets zullen uitgebreid ingaan op de plannen van de overheid. Voor welke brandstoffen zien zij mogelijkheden? Hoe speelt de overheid in op elektrisch rijden en andere alternatieven? Ook de gevolgen die het beleid heeft voor ondernemers staan centraal.

Rogier Kuin, Manager Politieke Beleidsontwikkeling bij BOVAG, zal in de tweede sessie ingaan op het beleid van de overheid en dit vertalen naar de branche. Is er voldoende duidelijkheid over het overheidsbeleid aanwezig bij ondernemers? Hoe kan dit verbeterd worden? Ook neemt hij bezoekers van het congres mee in de mitsen en maren van de verschillende opties en de uitdagingen die er liggen voor de tankstation-ondernemer.

Hoe zit het met LNG?

Een van de brandstoffen die afgelopen tijd flink in opkomst is, is LNG. Vloeibaar aardgas is populair als alternatief voor diesel en levert uit oogpunt van uitstoot en geluidsoverlast flink wat voordelen op. Op dit moment zijn er in Nederland 25 locaties waar al LNG getankt kan worden. Robert Goevaers van het Nationaal LNG Platform en Joost Jansen van LIQAL gaan in op de marktontwikkelingen, de veiligheid en de hardware die nodig is om LNG aan te kunnen bieden.

Ook de rol van waterstof speelt een prominente rol tijdens het congres. De markt voor waterstof komt inmiddels langzaam op gang. De eerste auto’s op waterstof rijden rond en er zijn volop plannen van een groot aantal partijen om in te zetten op deze brandstof. Maar er zitten ook de nodige haken en ogen aan waterstof. Alle ins en outs worden door Stefan Neis van WaterstofNet en Jorg Raven van LIQAL op een rij gezet.

Met OrangeGas zet oprichter/directeur Marcel Borger al jaren volop in op groengas. Het bedrijf werkt daarvoor samen met een groot aantal oliehandelaren en ondernemers. Daarnaast gelooft het bedrijf ook in de kansen van waterstof en laadpalen. Belangrijk is volgens Borger vooral dat we werken aan een groene toekomst. En wat dat betreft is er nog volop werk aan de winkel. Hij vertelt hoe OrangeGas naar de toekomst kijkt en welke rol zij voor de sector kan vervullen.

Blauwe diesel

Ook Future Fuels Wholesale is van de partij tijdens het Nationaal Tankstation Congres. Future Fuels timmert op dit moment flink aan de weg met blauwe diesel, een HVO die in plaats van reguliere diesel getankt kan worden. Technische aanpassingen aan de dieselmotor zijn niet nodig. Dat is een groot voordeel ten opzichte van andere alternatieve brandstoffen. In vergelijking met diesel wordt een flinke vermindering van de CO2-uitstoot behaald. De uitstoot van stikstofoxide (NOx), koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en fijnstof valt bovendien lager uit. Germ Wiersma vertelt alle ins en outs.

Samen met Ewald Breunesse, Manager Energietransitie bij Shell Nederland, blikt dagvoorzitter Remco Nieuwenbroek als afsluiter aan het einde van de middag terug op het Nationaal Tankstation Congres. Breunesse gaat in op de kansen, uitdagingen en alternatieve brandstoffen die aan bod zijn gekomen tijdens het programma. Ook vertelt hij over de strategie van Shell en de alternatieven waar het Nederlands-Britse concern zijn pijlen op richt. Hoe vindt hij dat ondernemers zich moeten voorbereiden om de toekomst?

Registreren voor het congres kan op de website van de Tankstation Vakbeurs. Geïnteresseerden kunnen zich op deze pagina aanmelden voor zowel de Tankstation Vakbeurs als voor het Nationaal Tankstation Congres.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ewald Breunesse van Shell spreker tijdens Tankstation Congres | TankPro.nl

Ewald Breunesse van Shell spreker tijdens Tankstation Congres

Ewald Breunesse van Shell Nederland is toegevoegd aan de lijst van sprekers die tijdens het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november hun visie geven op de brandstofmarkt. Breunesse, werkzaam als Manager Energietransitie bij Shell Nederland, zal ingaan op de verschillende alternatieven die tijdens het congres aan bod komen én vertellen hoe Shell zelf naar de brandstofmix van 2020-2025 kijkt. Het congres is bedoeld om tankstation-ondernemers en andere geïnteresseerden uit de branche de meest interessante alternatieven van het moment voor te schotelen. Op welke brandstoffen moeten zij inzetten en waarom?

Het zijn de belangrijkste vragen die de branche op dit moment bezighouden: wat wordt de brandstofmix van de komende jaren en hoe lang blijven benzine en diesel nog gemeengoed aan de pomp? Tijdens het Nationaal Tankstation Congres wordt uitgebreid stilgestaan bij de belangrijkste alternatieven die beschikbaar zijn. Er is volop aandacht voor de kansen die waterstof en elektrische mobiliteit bieden. Ook andere alternatieven zoals groengas,  LNG (vloeibaar aardgas), HVO en biobrandstoffen komen uitgebreid aan bod.

Beleid van de overheid

Het congres start op woensdag 21 november om 13.00 uur met een sessie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Els de Wit en Nienke Smeets zullen uitgebreid ingaan op de plannen van de overheid. Voor welke brandstoffen zien zij mogelijkheden? Hoe speelt de overheid in op elektrisch rijden en andere alternatieven? Ook de gevolgen die het beleid heeft voor ondernemers staan centraal.

Rogier Kuin, Manager Politieke Beleidsontwikkeling bij BOVAG, zal in de tweede sessie ingaan op het beleid van de overheid en dit vertalen naar de branche. Is er voldoende duidelijkheid over het overheidsbeleid aanwezig bij ondernemers? Hoe kan dit verbeterd worden? Ook neemt hij bezoekers van het congres mee in de mitsen en maren van de verschillende opties en de uitdagingen die er liggen voor de tankstation-ondernemer.

Hoe zit het met LNG?

Een van de brandstoffen die afgelopen tijd flink in opkomst is, is LNG. Vloeibaar aardgas is populair als alternatief voor diesel en levert uit oogpunt van uitstoot en geluidsoverlast flink wat voordelen op. Op dit moment zijn er in Nederland 25 locaties waar al LNG getankt kan worden. Robert Goevaers van het Nationaal LNG Platform en Joost Jansen van LIQAL gaan in op de marktontwikkelingen, de veiligheid en de hardware die nodig is om LNG aan te kunnen bieden.

Ook de rol van waterstof speelt een prominente rol tijdens het congres. De markt voor waterstof komt inmiddels langzaam op gang. De eerste auto’s op waterstof rijden rond en er zijn volop plannen van een groot aantal partijen om in te zetten op deze brandstof. Maar er zitten ook de nodige haken en ogen aan waterstof. Alle ins en outs worden door Stefan Neis van WaterstofNet en Jorg Raven van LIQAL op een rij gezet.

Met OrangeGas zet oprichter/directeur Marcel Borger al jaren volop in op groengas. Het bedrijf werkt daarvoor samen met een groot aantal oliehandelaren en ondernemers. Daarnaast gelooft het bedrijf ook in de kansen van waterstof en laadpalen. Belangrijk is volgens Borger vooral dat we werken aan een groene toekomst. En wat dat betreft is er nog volop werk aan de winkel. Hij vertelt hoe OrangeGas naar de toekomst kijkt en welke rol zij voor de sector kan vervullen.

Blauwe diesel

Ook Future Fuels Wholesale is van de partij tijdens het Nationaal Tankstation Congres. Future Fuels timmert op dit moment flink aan de weg met blauwe diesel, een HVO die in plaats van reguliere diesel getankt kan worden. Technische aanpassingen aan de dieselmotor zijn niet nodig. Dat is een groot voordeel ten opzichte van andere alternatieve brandstoffen. In vergelijking met diesel wordt een flinke vermindering van de CO2-uitstoot behaald. De uitstoot van stikstofoxide (NOx), koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en fijnstof valt bovendien lager uit. Germ Wiersma vertelt alle ins en outs.

Samen met Ewald Breunesse, Manager Energietransitie bij Shell Nederland, blikt dagvoorzitter Remco Nieuwenbroek als afsluiter aan het einde van de middag terug op het Nationaal Tankstation Congres. Breunesse gaat in op de kansen, uitdagingen en alternatieve brandstoffen die aan bod zijn gekomen tijdens het programma. Ook vertelt hij over de strategie van Shell en de alternatieven waar het Nederlands-Britse concern zijn pijlen op richt. Hoe vindt hij dat ondernemers zich moeten voorbereiden om de toekomst?

Registreren voor het congres kan op de website van de Tankstation Vakbeurs. Geïnteresseerden kunnen zich op deze pagina aanmelden voor zowel de Tankstation Vakbeurs als voor het Nationaal Tankstation Congres.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.