Nationaal Tankstation Congres: groot aantal sprekers bekendgemaakt

Beeld: Remco Nieuwenbroek

Het is nog geen vijf voor twaalf, maar de klok begint aardig te tikken. Hoewel er nog steeds volop vraag is naar benzine en diesel, neemt de roep om alternatieve brandstoffen toe. Maar in welke alternatieven moet je investeren? Die vraag staat centraal tijdens het Nationaal Tankstation Congres 2018 op woensdag 21 november. Op het programma staan sessies van onder meer het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, OrangeGas en LIQAL.

Het is de centrale vraag die de sector op dit moment in z’n greep houdt: wat wordt de brandstofmix van de komende jaren? Tijdens het Nationaal Tankstation Congres in Expo Houten wordt uitgebreid stilgestaan bij de belangrijkste alternatieven die beschikbaar zijn. Er is volop aandacht voor de rol van waterstof en LNG in de energietransitie, maar ook groengas, biobrandstoffen en fossielvrije diesels (HVO’s) komen volop aan bod. En welke rol is er weggelegd voor snellaadpalen op het voorterrein?

De plannen van de overheid en de Europese Unie spelen een belangrijke rol bij het maken van keuzes op het gebied van brandstoffen en energie. Het aanpassen van onder meer de belasting- en bijtellingsregelgeving heeft afgelopen jaren grote gevolgen gehad voor het wagenpark in Nederland. Tijdens het congres zal het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ingaan op de plannen van de overheid voor komende jaren en de gevolgen die dit heeft voor de branche. Welke alternatieven staan bij het ministerie hoog op de agenda? En hoe groot blijft de rol van fossiele brandstoffen?

Kansen voor waterstof

Een van de belangrijke alternatieven waar op dit moment veel over gesproken wordt, is waterstof. Zowel de grote oliemaatschappijen als kleinere tankstation-ondernemingen zien volop kansen voor deze vorm van elektrische mobiliteit. Tijdens het congres vertelt Jorg Raven van LIQAL over de kansen die waterstof biedt voor tankstations. Hij zal uitgebreid ingaan op de kansen van waterstof, de maatregelen die gelden op het gebied van veiligheid en regelgeving, de productiemogelijkheden en de investeringen. Stefan Neis van WaterstofNet vertelt over zijn ervaringen met waterstof, de ontwikkelingen in de markt en de verwachtingen voor de toekomst.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Diesel zit in een verdomhoekje, toch rijdt een groot deel van het wagenpark nog steeds op deze brandstof. De rol van biobrandstoffen, biokatalysatoren en HVO’s wordt steeds groter. Een aantal partijen timmert flink aan de weg met HVO-brandstoffen (Hydrotreated Vegetable Oils), die in plaats van reguliere diesel getankt kunnen worden zonder dat daarvoor aanpassingen aan auto’s en andere voertuigen noodzakelijk zijn. Alle ins en outs en de reacties van dealers en klanten worden door Future Fuels op een rijtje gezet. FinCo Fuel zal vervolgens ingaan op de rol van brandstoffen met biokatalysatoren. Wat zijn de gevolgen voor de uitstoot en voor welke tankstations is dit vooral interessant?

De opmars van LNG

Een ander alternatief waar door veel partijen op wordt ingesprongen, is LNG – ook wel bekend als vloeibaar aardgas. Het is een interessant alternatief voor diesel, onder meer voor zwaar wegtransport en scheepvaart. Robert Goevaers van het Nationaal LNG Platform gaat in op de opmars van LNG, de mogelijkheden die er liggen voor ondernemers en -dealers, de plus- en minpunten en de ontwikkelingen van bio-LNG. Joost Jansen van LIQAL zet in het tweede deel van de sessie op een rijtje wat er allemaal komt kijken als je LNG op je tankstation wilt vermarkten.

De focus van OrangeGas lag de eerste jaren vooral op groengas, inmiddels zet het bedrijf ook in op snellaadpalen en waterstof. Volgens oprichter en directeur Marcel Borger zit er volop toekomst in duurzaam rijden. Het aanbod van auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden wordt steeds groter en duurzaam rijden wordt steeds voordeliger. OrangeGas opent tankstations – in samenwerking met de markt – waar uitsluitend groene brandstoffen worden aangeboden. Borger zal zijn visie geven op de ontwikkeling van de markt en mogelijkheden die er liggen voor ondernemers en dealers.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november wordt aan het einde van de middag afgesloten met een borrel op de beursvloer. Dit is een mooi moment om bij te praten, te netwerken en alle stands en innovaties rustig te kunnen bekijken. Voor deelname aan het congres is een kleine vergoeding verplicht, hierbij zit ook een lunch voorafgaand aan het Nationaal Tankstation Congres inbegrepen. Binnenkort wordt het volledige programma bekendgemaakt.

Het congres vindt plaats op de eerste dag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs. Hét jaarlijkse evenement voor de tankstation- en carwashbranche staat dit jaar op het programma op woensdag 21 en donderdag 22 november. De Tankstation Vakbeurs is een actieve netwerkdag met zowel een vakbeurs en een congres als diverse interessante workshops. Het evenement wordt jaarlijks bezocht door ruim 2.000 professionals uit de tankstation-, carwash- en convenience-sectoren.

De registratiepagina is inmiddels geopend. Geïnteresseerden kunnen zich op deze pagina aanmelden voor de Tankstation Vakbeurs en voor het Nationaal Tankstation Congres.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nationaal Tankstation Congres: groot aantal sprekers bekendgemaakt | TankPro.nl

Nationaal Tankstation Congres: groot aantal sprekers bekendgemaakt

Beeld: Remco Nieuwenbroek

Het is nog geen vijf voor twaalf, maar de klok begint aardig te tikken. Hoewel er nog steeds volop vraag is naar benzine en diesel, neemt de roep om alternatieve brandstoffen toe. Maar in welke alternatieven moet je investeren? Die vraag staat centraal tijdens het Nationaal Tankstation Congres 2018 op woensdag 21 november. Op het programma staan sessies van onder meer het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, OrangeGas en LIQAL.

Het is de centrale vraag die de sector op dit moment in z’n greep houdt: wat wordt de brandstofmix van de komende jaren? Tijdens het Nationaal Tankstation Congres in Expo Houten wordt uitgebreid stilgestaan bij de belangrijkste alternatieven die beschikbaar zijn. Er is volop aandacht voor de rol van waterstof en LNG in de energietransitie, maar ook groengas, biobrandstoffen en fossielvrije diesels (HVO’s) komen volop aan bod. En welke rol is er weggelegd voor snellaadpalen op het voorterrein?

De plannen van de overheid en de Europese Unie spelen een belangrijke rol bij het maken van keuzes op het gebied van brandstoffen en energie. Het aanpassen van onder meer de belasting- en bijtellingsregelgeving heeft afgelopen jaren grote gevolgen gehad voor het wagenpark in Nederland. Tijdens het congres zal het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ingaan op de plannen van de overheid voor komende jaren en de gevolgen die dit heeft voor de branche. Welke alternatieven staan bij het ministerie hoog op de agenda? En hoe groot blijft de rol van fossiele brandstoffen?

Kansen voor waterstof

Een van de belangrijke alternatieven waar op dit moment veel over gesproken wordt, is waterstof. Zowel de grote oliemaatschappijen als kleinere tankstation-ondernemingen zien volop kansen voor deze vorm van elektrische mobiliteit. Tijdens het congres vertelt Jorg Raven van LIQAL over de kansen die waterstof biedt voor tankstations. Hij zal uitgebreid ingaan op de kansen van waterstof, de maatregelen die gelden op het gebied van veiligheid en regelgeving, de productiemogelijkheden en de investeringen. Stefan Neis van WaterstofNet vertelt over zijn ervaringen met waterstof, de ontwikkelingen in de markt en de verwachtingen voor de toekomst.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Diesel zit in een verdomhoekje, toch rijdt een groot deel van het wagenpark nog steeds op deze brandstof. De rol van biobrandstoffen, biokatalysatoren en HVO’s wordt steeds groter. Een aantal partijen timmert flink aan de weg met HVO-brandstoffen (Hydrotreated Vegetable Oils), die in plaats van reguliere diesel getankt kunnen worden zonder dat daarvoor aanpassingen aan auto’s en andere voertuigen noodzakelijk zijn. Alle ins en outs en de reacties van dealers en klanten worden door Future Fuels op een rijtje gezet. FinCo Fuel zal vervolgens ingaan op de rol van brandstoffen met biokatalysatoren. Wat zijn de gevolgen voor de uitstoot en voor welke tankstations is dit vooral interessant?

De opmars van LNG

Een ander alternatief waar door veel partijen op wordt ingesprongen, is LNG – ook wel bekend als vloeibaar aardgas. Het is een interessant alternatief voor diesel, onder meer voor zwaar wegtransport en scheepvaart. Robert Goevaers van het Nationaal LNG Platform gaat in op de opmars van LNG, de mogelijkheden die er liggen voor ondernemers en -dealers, de plus- en minpunten en de ontwikkelingen van bio-LNG. Joost Jansen van LIQAL zet in het tweede deel van de sessie op een rijtje wat er allemaal komt kijken als je LNG op je tankstation wilt vermarkten.

De focus van OrangeGas lag de eerste jaren vooral op groengas, inmiddels zet het bedrijf ook in op snellaadpalen en waterstof. Volgens oprichter en directeur Marcel Borger zit er volop toekomst in duurzaam rijden. Het aanbod van auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden wordt steeds groter en duurzaam rijden wordt steeds voordeliger. OrangeGas opent tankstations – in samenwerking met de markt – waar uitsluitend groene brandstoffen worden aangeboden. Borger zal zijn visie geven op de ontwikkeling van de markt en mogelijkheden die er liggen voor ondernemers en dealers.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Het Nationaal Tankstation Congres op woensdag 21 november wordt aan het einde van de middag afgesloten met een borrel op de beursvloer. Dit is een mooi moment om bij te praten, te netwerken en alle stands en innovaties rustig te kunnen bekijken. Voor deelname aan het congres is een kleine vergoeding verplicht, hierbij zit ook een lunch voorafgaand aan het Nationaal Tankstation Congres inbegrepen. Binnenkort wordt het volledige programma bekendgemaakt.

Het congres vindt plaats op de eerste dag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs. Hét jaarlijkse evenement voor de tankstation- en carwashbranche staat dit jaar op het programma op woensdag 21 en donderdag 22 november. De Tankstation Vakbeurs is een actieve netwerkdag met zowel een vakbeurs en een congres als diverse interessante workshops. Het evenement wordt jaarlijks bezocht door ruim 2.000 professionals uit de tankstation-, carwash- en convenience-sectoren.

De registratiepagina is inmiddels geopend. Geïnteresseerden kunnen zich op deze pagina aanmelden voor de Tankstation Vakbeurs en voor het Nationaal Tankstation Congres.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.