Rechtszaak over snellaadpalen De Andel gaat volgend hoofdstuk in

Mogen de twee snellaadpalen voor elektrische auto’s bij Shell-station De Andel wel of niet blijven staan? Dat is de vraag waar de Raad van State zich over gaat buigen. De zaak, die is aangespannen door Fastned, werd woensdag behandeld bij de rechtbank in Den Haag. 

De vorige minister van Infrastructuur en Milieu verleende de vergunning voor beide laadpalen aan Shell Nederland. De snellaadpalen werden december vorig jaar geplaatst op het terrein van het tankstation langs de A12 bij Gouda. Dit tegen de zin van concurrent Fastned, die op dezelfde verzorgingsplaats een snellaadstation heeft waar elektrische auto’s kunnen laden. Fastned besloot het verlenen van de vergunning daarop aan te vechten.

Volgens de aanbieder van laadpalen is het in strijd met de beleidsregels dat een tweede aanbieder toestemming krijgt voor het plaatsen van oplaadpalen. Fastned voorspelt verkeersonveilige situaties als palen van verschillende aanbieders op één en hetzelfde parkeerterrein aanwezig zijn. De rechtbank verklaarde het beroep van Fastned in december 2017 echter ongegrond. Fastned liet het er niet bij zitten en besloot in hoger beroep te gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Vergunning De Hackelaar

De zitting ging overigens niet alleen over het verlenen van een vergunning aan Shell-station De Andel, maar ook over de toestemming die de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft gegeven voor het plaatsen van vier energielaadpunten en zeven parkeerplaatsen op verzorgingsplaats De Hackelaar langs de A1 in Muiden. Fastned ging ook tegen deze vergunning in beroep bij de rechtbank Amsterdam. De rechtbank verklaarde het beroep in december 2017 ongegrond. Of de laadpalen wel of niet mogen blijven staan, is nu aan de rechter. De uitspraak in deze zaak wordt ongeveer over zes weken verwacht.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rechtszaak over snellaadpalen De Andel gaat volgend hoofdstuk in | TankPro.nl

Rechtszaak over snellaadpalen De Andel gaat volgend hoofdstuk in

Mogen de twee snellaadpalen voor elektrische auto’s bij Shell-station De Andel wel of niet blijven staan? Dat is de vraag waar de Raad van State zich over gaat buigen. De zaak, die is aangespannen door Fastned, werd woensdag behandeld bij de rechtbank in Den Haag. 

De vorige minister van Infrastructuur en Milieu verleende de vergunning voor beide laadpalen aan Shell Nederland. De snellaadpalen werden december vorig jaar geplaatst op het terrein van het tankstation langs de A12 bij Gouda. Dit tegen de zin van concurrent Fastned, die op dezelfde verzorgingsplaats een snellaadstation heeft waar elektrische auto’s kunnen laden. Fastned besloot het verlenen van de vergunning daarop aan te vechten.

Volgens de aanbieder van laadpalen is het in strijd met de beleidsregels dat een tweede aanbieder toestemming krijgt voor het plaatsen van oplaadpalen. Fastned voorspelt verkeersonveilige situaties als palen van verschillende aanbieders op één en hetzelfde parkeerterrein aanwezig zijn. De rechtbank verklaarde het beroep van Fastned in december 2017 echter ongegrond. Fastned liet het er niet bij zitten en besloot in hoger beroep te gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Vergunning De Hackelaar

De zitting ging overigens niet alleen over het verlenen van een vergunning aan Shell-station De Andel, maar ook over de toestemming die de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft gegeven voor het plaatsen van vier energielaadpunten en zeven parkeerplaatsen op verzorgingsplaats De Hackelaar langs de A1 in Muiden. Fastned ging ook tegen deze vergunning in beroep bij de rechtbank Amsterdam. De rechtbank verklaarde het beroep in december 2017 ongegrond. Of de laadpalen wel of niet mogen blijven staan, is nu aan de rechter. De uitspraak in deze zaak wordt ongeveer over zes weken verwacht.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.