Shell investeert miljoenen in onbekende start-up Ample

Shell gaat een flink bedrag investeren in de start-up Ample. Het Amerikaanse bedrijf houdt zich bezig met het ontwikkelen van technologie voor het snelladen van elektrische auto’s. Volgens het FD is een eerste financieringsronde van 31 miljoen dollar (26,7 miljoen euro) inmiddels afgerond. Het bedrijf heeft een technologie in huis waarmee het mogelijk is om snel weer met een volle batterij op pad te kunnen. Of het gaat om het snelladen of het snel verwisselen van een batterij, is niet duidelijk.

Op de website van start-up Ample is overigens nauwelijks informatie te vinden over het bedrijf en over de technologieën die het in huis heeft. Het zou om een nieuwe efficiënte manier gaan die ervoor zorgt dat klanten snel weer op pad kunnen met een volle batterij. Maar hoe de techniek precies werkt, is niet bekend.

Het aantal elektrische auto’s wordt groter en de actieradius van nieuwe modellen neemt toe. Datzelfde geldt ook voor het aantal oplaadpalen. Ook de grote olieconcerns spelen in op de opkomst van elektrisch rijden. Bij tankstations van Shell is het op een aantal locaties inmiddels mogelijk te laden. Shell wil met de nieuwe oplaadservice Shell Recharge inspelen op de groei van het aantal elektrische auto’s in ons land.

Inspelen op elektrisch rijden

President-directeur Marjan van Loon van Shell Nederland liet eerder weten dat het olieconcern een actieve rol wil spelen in de transitie van het energiesysteem en de stap naar de brandstofmix van de toekomst. Daarbij wordt gezocht naar nieuwe mogelijkheden en activiteiten, naast de focus op brandstoffen, vertelde zij. Elektrische mobiliteit is daar een voorbeeld van. Eind vorig jaar maakte Shell bekend dat het zijn oog had laten vallen op het Britse energiebedrijf First Utility. Afgelopen oktober nam Shell het Amsterdamse bedrijf NewMotion over, een van de grotere Europese spelers op het gebied van laadpalen.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.