Shell presenteert cijfers Q2, LNG wordt steeds belangrijker

Shell heeft een goed tweede kwartaal achter de rug, maar de cijfers vielen wel lager uit dan verwacht. Opvallend is vooral dat vloeibaar aardgas (LNG) steeds belangrijker wordt voor het olieconcern. De verkoop steeg met 12 procent ten opzichte van Q2 vorig jaar.

In vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar boekte het olie- en gasconcern een 30 procent hogere winst. Die kwam uit op bijna 4,8 miljard dollar (4,1 miljard euro). De totale omzet bedroeg 99 miljard dollar (84,9 miljard euro). Door de hogere olie- en gasprijzen nam de winst van de upstream-divisie van april tot en met juni toe met 1,1 miljard dollar (0,9 miljard euro), maar de productie ging wel omlaag met 7 procent. Dit kwam onder meer door de verkoop van een aantal olie- en gasvelden vorig jaar en dit jaar. De winst in de downstream-divisie, de verwerking van ruwe olie en gas tot brandstoffen en de verkoop daarvan, halveerde en noteerde 1,2 miljard dollar (1 miljard euro).

Interessant alternatief

Shell ziet LNG als een van de interessante alternatieven voor met name zwaar vrachtverkeer. Wegtransportbedrijven kiezen steeds vaker voor vloeibaar aardgas omdat het zowel vanuit financieel als milieutechnisch oogpunt voordelen biedt ten opzichte van diesel. Het verbrandt schoner en er komen minder zwavel, roetdeeltjes en stikstofoxiden vrij. Bovendien draagt het ook bij tot een verminderde geluidsvervuiling en kan het CO2-emissies helpen verlagen.

Het concern maakte bij de presentatie van de cijfers bovendien bekend dat het tot en met 2020 minstens 25 miljard dollar (21,5 euro) gaat besteden aan de inkoop van eigen aandelen. Dat is een interessante stap voor beleggers. De winst die Shell uitkeert, zal daardoor over een kleiner aantal aandelen verdeeld moeten worden en hoger uitvallen.

Verdubbeling upstream-activiteiten

Total kende een prima tweede kwartaal. Door lage productiekosten en hoge olieprijzen viel de winst fors hoger uit dan een jaar geleden. Het Franse concern zette een nettowinst neer van bijna 3,6 miljard dollar (3,1 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 44 procent ten opzichte van Q2 vorig jaar. Vooral de upstream-divisie kende een goed kwartaal en kwam uit op 2,7 miljard dollar (2,3 miljard euro), wat bijna een verdubbeling betekent.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.