‘Leveringsproblemen vervelend voor tankstation-ondernemers’

Door een opeenstapeling van oorzaken zijn er afgelopen weken bij een aantal tankstations problemen ontstaan met de levering van brandstoffen. Dat heeft belangenvereniging voor tankstations BETA laten weten. “Het is vooral vervelend voor de ondernemers die in een aantal gevallen niet alle brandstoffen kunnen aanbieden”, vertelt woordvoerder Tim Schoenmakers. 

“De combinatie van een olielek in de Rotterdamse haven, de lage waterstand en een tekort aan chauffeurs heeft ervoor gezorgd dat het leveren van brandstoffen niet altijd overal even soepel verloopt”, aldus Schoenmakers. De eerste signalen kwamen enkele weken geleden al binnen bij BETA. “Een aantal van onze leden gaf aan dat ze minder goed bevoorraad werden door de oliemaatschappijen.”

Hoe groot het probleem precies is, is volgens de belangenvereniging moeilijk te zeggen. “Ondernemers worden bevoorraad door de oliemaatschappijen. Zij zullen in eerste instantie daar aan de bel trekken en niet bij ons. Shell en BP hebben al wel laten weten dat het inderdaad kan voorkomen dat er problemen zijn met het op tijd leveren van bepaalde brandstoffen op sommige locaties.”

Mix van oorzaken

Door de aanhoudende droogte is het peil van de rivieren lager dan normaal. Daardoor kunnen de schepen die de depots bevoorraden, minder zwaar beladen worden. Ook kampt de branche met de gevolgen van een olielek in de Botlek, nadat een tanker vorige maand in aanraking kwam met een steiger. Een bulktanker botste tegen een steiger, waardoor een gat in de romp ontstond. Er stroomde vervolgens een grote hoeveelheid stookolie uit de tanker. Door het incident konden er afgelopen periode minder schepen varen dan normaal om de brandstofdepots te bevoorraden.

Schoenmakers verwacht dat het probleem nog wel even aanhoudt. “Dat kan nog wel enige weken duren.” Hij uit voor de lange termijn vooral zijn zorgen over het tekort aan chauffeurs. “Dat los je zo een-twee-drie niet op. Want waar halen de transport- en oliemaatschappijen op korte termijn nieuwe goed opgeleide chauffeurs vandaan? Wij hopen dat ze in elk geval met passende oplossingen komen om te voorkomen dat de tankstation-ondernemers in de problemen komen.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.