Kuster Olie: nieuw groen tankstation in Groenlo wordt paradepaardje

Tankstation? Nee, die naam dekt de lading niet langer. Jan Pieter de Wilde van Kuster Olie spreekt zelf liever over een energiehub. De bouw van het nieuwe multifunctionele tankstation in Groenlo is inmiddels in volle gang. Eind dit jaar moet de nieuwe locatie op Bedrijventerrein De Laarberg, langs de N18, geopend worden. “Het is anno 2018 echt naïef om alleen in te zetten op fossiele brandstoffen.”

Het hoofdkantoor van Kuster Olie ligt in de Achterhoek, langs de snelweg A12 in Babberich. Wie de afslag mist, zit in Duitsland. Als geen ander weten ze bij het bedrijf dat je niet achterover kunt leunen. De concurrentie net over de grens is immers moordend. “Je moet op tijd inspelen op de behoefte van klanten, anders raak je ze kwijt.” Naast een twintigtal bemande en onbemande tankstations in Nederland, die vooral in de Achterhoek liggen, heeft het bedrijf ook locaties aan de andere kant van de grens geopend. “We zijn een paar jaar geleden gestart in Duitsland. We willen ook daar ons netwerk uitbreiden en inspelen op de veranderende vraag.”

Energietransitie

Het bedrijf uit Babberich wil op de nieuwe locatie in Groenlo een uitgebreid aanbod aan brandstoffen gaan aanbieden. “We staan aan de vooravond van een grote energietransitie. Daar ben ik van overtuigd. Op dit moment zijn er naast benzine en diesel al tal van andere mogelijkheden. Maar lang niet iedereen weet wat die mogelijkheden zijn. En of ze überhaupt geschikt zijn voor het vervoer dat je zoekt.”

Bij het nieuwe tankstation in Groenlo kunnen klanten vanaf het einde van het jaar naast benzine en diesel ook kiezen voor fossielvrije diesel (HVO). Deze brandstof kan getankt worden in plaats van diesel. Het resultaat is een forse reductie van CO2. Ook de uitstoot van stikstofoxide, koolmonoxide, koolwaterstoffen en roet en fijnstof valt bij gebruik van deze dieselvervanger lager uit. De prijs per liter ligt wel een dubbeltje hoger. “Daarnaast zetten we in op GTL en worden er een aantal snellaadpalen geplaatst. De locatie is bovendien ingericht voor het neerzetten van een waterstofstation. Tevens zal een groengas-tankstation worden gebouwd”, vertelt De Wilde.

Samenwerking leasemaatschappij

Het bedrijf zocht een samenwerking op met Friesland Lease. Samen met de leasemaatschappij wil Kuster Olie bedrijven en particulieren een zo goed en uitgebreid mogelijk aanbod aan mobiliteit voorschotelen. De Wilde voorspelt dat de vraag naar mobiliteit en brandstof komende jaren flink op de schop gaat. “We willen samen met Friesland Lease advies geven over welke brandstoffen het best aansluiten bij de wensen en mobiliteitsbehoeften van de klant. Is het verstandig om te kiezen voor benzine of diesel, voor fossielvrije diesel, voor groengas of misschien toch voor elektrisch vervoer? Daarom hebben we de handen ineengeslagen. Samen kunnen we een oplossing op maat aanbieden en het wagenpark en bijbehorende brandstof op elkaar afstemmen.”

Ontwerp tankstation: STUYT architecten, architect ir. Jan M. Stuyt

Opvallend is verder dat geïnteresseerden uit de regio via crowdfunding zelf kunnen investeren in het nieuwe tankstation van Kuster Olie. “Regionale en lokale betrokkenheid is hier heel belangrijk. Het gevoel met z’n allen aan iets te bouwen, speelt echt een grote rol. We willen met ondernemers en partners in de regio iets moois neerzetten. Dat is het idee achter deze constructie. Doel is om ondernemers deelgenoot te maken van dit nieuwe energiestation.”

Het tankstation krijgt een uitgebreid aanbod aan alternatieve brandstoffen, een shop van twee verdiepingen met vergaderruimten en zzp-werkplekken en zelfs een drive thru, waar klanten hun hapje en drankje kunnen afhalen. De nieuwe locatie wordt zeer ruim van opzet, vertelt De Wilde. “Er komt onder meer een grote parkeerplaats voor vrachtwagens, die met een slagboom wordt afgesloten. Klanten kunnen hun auto laten wassen in de kettingwasstraat of zelf wassen in een van de wasboxen. Op het terrein wordt bovendien een truckwash gebouwd.”

Groene uitstraling

Het tankstation krijgt het eigen logo van Kuster Olie op de luifel. De locatie past wat betreft ontwerp en kleurgebruik goed in de omgeving, vindt De Wilde. Er is onder meer gekozen voor veel hout en glas. “Dat heeft zeker geholpen bij het binnenslepen van de aanbesteding. Ook het feit dat we inzetten op alternatieve brandstoffen viel bij de gemeente Oost-Gelre in goede aarde.”

Op het nieuwe industrieterrein in Groenlo komt een duurzaam transitiepark. Er wordt onder andere een park met zonnepanelen en een bioraffinagefabriek gebouwd, die van reststromen uit de agrarische sector en de groenvoorziening schoon water, meststoffen en groene stroom voor de regio produceert. “Een tankstation met duurzame brandstoffen is uiteraard een mooie aanvulling op dit terrein.”

Het valt De Wilde op dat weinig marktpartijen echt durven inspelen op de veranderende brandstofmix. “De branche is sowieso erg conservatief. Benzine en diesel verkopen nog steeds prima. Waarom zou je veranderen dan?” Maar dat is met het oog op de toekomst geen goede strategie vindt hij. “Het is eten of gegeten worden. Wij willen flexibel zijn en alle mogelijke brandstoffen kunnen aanbieden. Op dit moment weet niemand precies welke kant het opgaat en welke brandstoffen uiteindelijk komen bovendrijven. Maar dat betekent niet dat je niks moet doen. Het is juist zaak om op een groot aantal paarden te wedden en slim en breed in te zetten. Want alleen dan bouw je aan een bedrijf dat toekomstbestendig is…”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kuster Olie: nieuw groen tankstation in Groenlo wordt paradepaardje | TankPro.nl

Kuster Olie: nieuw groen tankstation in Groenlo wordt paradepaardje

Tankstation? Nee, die naam dekt de lading niet langer. Jan Pieter de Wilde van Kuster Olie spreekt zelf liever over een energiehub. De bouw van het nieuwe multifunctionele tankstation in Groenlo is inmiddels in volle gang. Eind dit jaar moet de nieuwe locatie op Bedrijventerrein De Laarberg, langs de N18, geopend worden. “Het is anno 2018 echt naïef om alleen in te zetten op fossiele brandstoffen.”

Het hoofdkantoor van Kuster Olie ligt in de Achterhoek, langs de snelweg A12 in Babberich. Wie de afslag mist, zit in Duitsland. Als geen ander weten ze bij het bedrijf dat je niet achterover kunt leunen. De concurrentie net over de grens is immers moordend. “Je moet op tijd inspelen op de behoefte van klanten, anders raak je ze kwijt.” Naast een twintigtal bemande en onbemande tankstations in Nederland, die vooral in de Achterhoek liggen, heeft het bedrijf ook locaties aan de andere kant van de grens geopend. “We zijn een paar jaar geleden gestart in Duitsland. We willen ook daar ons netwerk uitbreiden en inspelen op de veranderende vraag.”

Energietransitie

Het bedrijf uit Babberich wil op de nieuwe locatie in Groenlo een uitgebreid aanbod aan brandstoffen gaan aanbieden. “We staan aan de vooravond van een grote energietransitie. Daar ben ik van overtuigd. Op dit moment zijn er naast benzine en diesel al tal van andere mogelijkheden. Maar lang niet iedereen weet wat die mogelijkheden zijn. En of ze überhaupt geschikt zijn voor het vervoer dat je zoekt.”

Bij het nieuwe tankstation in Groenlo kunnen klanten vanaf het einde van het jaar naast benzine en diesel ook kiezen voor fossielvrije diesel (HVO). Deze brandstof kan getankt worden in plaats van diesel. Het resultaat is een forse reductie van CO2. Ook de uitstoot van stikstofoxide, koolmonoxide, koolwaterstoffen en roet en fijnstof valt bij gebruik van deze dieselvervanger lager uit. De prijs per liter ligt wel een dubbeltje hoger. “Daarnaast zetten we in op GTL en worden er een aantal snellaadpalen geplaatst. De locatie is bovendien ingericht voor het neerzetten van een waterstofstation. Tevens zal een groengas-tankstation worden gebouwd”, vertelt De Wilde.

Samenwerking leasemaatschappij

Het bedrijf zocht een samenwerking op met Friesland Lease. Samen met de leasemaatschappij wil Kuster Olie bedrijven en particulieren een zo goed en uitgebreid mogelijk aanbod aan mobiliteit voorschotelen. De Wilde voorspelt dat de vraag naar mobiliteit en brandstof komende jaren flink op de schop gaat. “We willen samen met Friesland Lease advies geven over welke brandstoffen het best aansluiten bij de wensen en mobiliteitsbehoeften van de klant. Is het verstandig om te kiezen voor benzine of diesel, voor fossielvrije diesel, voor groengas of misschien toch voor elektrisch vervoer? Daarom hebben we de handen ineengeslagen. Samen kunnen we een oplossing op maat aanbieden en het wagenpark en bijbehorende brandstof op elkaar afstemmen.”

Ontwerp tankstation: STUYT architecten, architect ir. Jan M. Stuyt

Opvallend is verder dat geïnteresseerden uit de regio via crowdfunding zelf kunnen investeren in het nieuwe tankstation van Kuster Olie. “Regionale en lokale betrokkenheid is hier heel belangrijk. Het gevoel met z’n allen aan iets te bouwen, speelt echt een grote rol. We willen met ondernemers en partners in de regio iets moois neerzetten. Dat is het idee achter deze constructie. Doel is om ondernemers deelgenoot te maken van dit nieuwe energiestation.”

Het tankstation krijgt een uitgebreid aanbod aan alternatieve brandstoffen, een shop van twee verdiepingen met vergaderruimten en zzp-werkplekken en zelfs een drive thru, waar klanten hun hapje en drankje kunnen afhalen. De nieuwe locatie wordt zeer ruim van opzet, vertelt De Wilde. “Er komt onder meer een grote parkeerplaats voor vrachtwagens, die met een slagboom wordt afgesloten. Klanten kunnen hun auto laten wassen in de kettingwasstraat of zelf wassen in een van de wasboxen. Op het terrein wordt bovendien een truckwash gebouwd.”

Groene uitstraling

Het tankstation krijgt het eigen logo van Kuster Olie op de luifel. De locatie past wat betreft ontwerp en kleurgebruik goed in de omgeving, vindt De Wilde. Er is onder meer gekozen voor veel hout en glas. “Dat heeft zeker geholpen bij het binnenslepen van de aanbesteding. Ook het feit dat we inzetten op alternatieve brandstoffen viel bij de gemeente Oost-Gelre in goede aarde.”

Op het nieuwe industrieterrein in Groenlo komt een duurzaam transitiepark. Er wordt onder andere een park met zonnepanelen en een bioraffinagefabriek gebouwd, die van reststromen uit de agrarische sector en de groenvoorziening schoon water, meststoffen en groene stroom voor de regio produceert. “Een tankstation met duurzame brandstoffen is uiteraard een mooie aanvulling op dit terrein.”

Het valt De Wilde op dat weinig marktpartijen echt durven inspelen op de veranderende brandstofmix. “De branche is sowieso erg conservatief. Benzine en diesel verkopen nog steeds prima. Waarom zou je veranderen dan?” Maar dat is met het oog op de toekomst geen goede strategie vindt hij. “Het is eten of gegeten worden. Wij willen flexibel zijn en alle mogelijke brandstoffen kunnen aanbieden. Op dit moment weet niemand precies welke kant het opgaat en welke brandstoffen uiteindelijk komen bovendrijven. Maar dat betekent niet dat je niks moet doen. Het is juist zaak om op een groot aantal paarden te wedden en slim en breed in te zetten. Want alleen dan bouw je aan een bedrijf dat toekomstbestendig is…”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.