EU voert nieuwe labels in, nog geen duidelijkheid over E10

Het wordt na de zomer stickers plakken bij alle tankstations in de Europese Unie. Exploitanten krijgen namelijk tot uiterlijk 12 oktober de tijd om de nieuwe uniforme Europese brandstoflabels op alle pompen en vulpistolen aan te brengen. Ook nieuwe voertuigen krijgen een sticker in de tankklep die aangeeft welke brandstof geschikt is. De nieuwe labels zijn vooral bedoeld om verwarring bij de consument en problemen aan de pomp te voorkomen. Komende weken wordt duidelijk hoe de verspreiding van de stickers precies gaat verlopen.

Elke brandstof krijgt bij deze nieuwe labels een eigen sticker. Voor benzine is een ronde vorm gekozen, de informatie binnen het label betreft het gehalte biobrandstof in de benzine, de ‘E’ staat daarbij voor ethanol, gevolgd door het percentage. Bij E5 – het huidige Euro95 – is het voertuig geschikt voor benzine met maximaal 5 procent ethanol, bij E10 maximaal 10 procent. Ook komt er een label met E85. Dieselvarianten krijgen een vierkante vorm, De letter B staat daarbij voor biodiesel, het cijfer erachter – bijvoorbeeld 7 of 10 – voor het percentage biodiesel.

Waterstof en aardgas

Gasvormige brandstoffen krijgen een ruit. De informatie in de ruit geeft aan welk product er getankt wordt. In deze categorie horen waterstof (H2), aardgas onder druk (CNG), vloeibaar aardgas (LNG) of vloeibaar petroleumgas (LPG). Momenteel wordt een CEN-norm voorbereid voor de ontwikkeling van gelijksoortige labels voor elektrische voertuigen en laadpalen.

“We zijn op dit moment in gesprek met verschillende partijen over het uitrollen van de stickers. Het plakken kost niet zoveel tijd en moeite, maar de logistieke operatie erachter is wel een aardige klus”, vertelt Erik de Vries van brancheorganisatie NOVE. Volgens hem wordt het leven aan de pomp er voor de klant overzichtelijker op. “Verkeerd tanken komt nog steeds voor, vooral ook als mensen niet in hun eigen land zijn. Dat moet met deze maatregel voorkomen worden.”

Invoering van E10

De Vries verwacht dat er in de loop van juli meer duidelijk wordt over de praktische uitvoering. “Met verschillende betrokken partijen zijn we een plan de campagne aan het maken om te kijken op welke manier de labels het beste verspreid kunnen worden over de ruim vierduizend tankstations in ons land. Het gaat immers om heel veel stickers.” Hoe het zit met de invoering van E10 in Nederland is nog niet duidelijk. “Dat zal ergens in 2019 worden, maar daar is nog geen klap op gegeven”, legt De Vries uit.

“Momenteel is er nog niet zoveel duidelijk over de uiteindelijke uitrol”, bevestigt ook Tom Huyskens van BOVAG. “De norm voor deze stickers is tot stand gekomen in Europees verband, dus daar hebben we geen rol in gehad.” Wat voor de brancheorganisatie nog wel een heet hangijzer is, zijn de kosten die gemoeid zijn bij de afkoop van de norm en de licentie om die stickers te mogen maken. “Normaliter, bij nationaal beleid via NEN, koopt de landelijke overheid dat af, maar nu betreft het Europees beleid en is de Nederlandse staat vooralsnog niet bereid om die kosten te dragen.”

Omvang kosten

Die kosten zouden dan voor rekening van de branche komen en dat vindt BOVAG onacceptabel. “Omdat het hier een verplichting van overheidswege betreft en het ons inziens niet uitmaakt of dat Europees (CEN) of Nederlands (NEN) beleid betreft. De norm- en licentiekosten moeten echter wel bij NEN worden voldaan.” Huyskens laat weten nog geen zicht te hebben op de omvang van de kosten. “Maar we hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onlangs wel gevraagd deze kosten toch te dragen en deze niet af te wentelen op de branche.”

Ook belangenvereniging voor tankstations BETA vindt het invoeren van de stickers een goed plan, vertelt Lisanne Henneveld. “Omdat dit meer duidelijkheid in de hele EU geeft. Het is ten faveure van de consument en dat kan ik alleen maar toejuichen.” Wel is Henneveld benieuwd naar de kosten en hoe die verdeeld worden. “Neemt de overheid die kosten toch voor zijn rekening of komen die bij de sector te liggen?”

Voorlichten achterban

Ook binnen BETA hebben ze het thema al even op het netvlies. “Wij zijn er al in het beginstadium bij betrokken geweest. Daardoor konden we onze achterban goed informeren over de plannen.” De brancheorganisatie heeft zowel zelfstandige leden als leden die bij een oliemaatschappij zijn aangesloten. “We zullen goed moeten samenwerken om alles in goede banen te leiden. Onder de streep is het vooral van belang dat iedereen de labels op tijd in huis heeft.”

De verschillende namen en omschrijvingen voor brandstoffen die op dit moment in Europa worden gebruikt aan de pomp, zorgen regelmatig voor problemen, vooral bij bestuurders die op reis zijn in het buitenland. Dat moet met de nieuwe brandstoflabels tot het verleden behoren. De nieuwe labels worden ingevoerd in alle 28 lidstaten van de EU en in IJsland, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije. Waarschijnlijk gaat ook Groot-Brittannië de nieuwe labels doorvoeren. Een Europese werkgroep heeft de labels ontworpen in samenwerking met vertegenwoordigers uit de Europese voertuigsector en brandstofindustrie, consumentenvertegenwoordigers, EU-overheden en de Europese Commissie.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

EU voert nieuwe labels in, nog geen duidelijkheid over E10 | TankPro.nl

EU voert nieuwe labels in, nog geen duidelijkheid over E10

Het wordt na de zomer stickers plakken bij alle tankstations in de Europese Unie. Exploitanten krijgen namelijk tot uiterlijk 12 oktober de tijd om de nieuwe uniforme Europese brandstoflabels op alle pompen en vulpistolen aan te brengen. Ook nieuwe voertuigen krijgen een sticker in de tankklep die aangeeft welke brandstof geschikt is. De nieuwe labels zijn vooral bedoeld om verwarring bij de consument en problemen aan de pomp te voorkomen. Komende weken wordt duidelijk hoe de verspreiding van de stickers precies gaat verlopen.

Elke brandstof krijgt bij deze nieuwe labels een eigen sticker. Voor benzine is een ronde vorm gekozen, de informatie binnen het label betreft het gehalte biobrandstof in de benzine, de ‘E’ staat daarbij voor ethanol, gevolgd door het percentage. Bij E5 – het huidige Euro95 – is het voertuig geschikt voor benzine met maximaal 5 procent ethanol, bij E10 maximaal 10 procent. Ook komt er een label met E85. Dieselvarianten krijgen een vierkante vorm, De letter B staat daarbij voor biodiesel, het cijfer erachter – bijvoorbeeld 7 of 10 – voor het percentage biodiesel.

Waterstof en aardgas

Gasvormige brandstoffen krijgen een ruit. De informatie in de ruit geeft aan welk product er getankt wordt. In deze categorie horen waterstof (H2), aardgas onder druk (CNG), vloeibaar aardgas (LNG) of vloeibaar petroleumgas (LPG). Momenteel wordt een CEN-norm voorbereid voor de ontwikkeling van gelijksoortige labels voor elektrische voertuigen en laadpalen.

“We zijn op dit moment in gesprek met verschillende partijen over het uitrollen van de stickers. Het plakken kost niet zoveel tijd en moeite, maar de logistieke operatie erachter is wel een aardige klus”, vertelt Erik de Vries van brancheorganisatie NOVE. Volgens hem wordt het leven aan de pomp er voor de klant overzichtelijker op. “Verkeerd tanken komt nog steeds voor, vooral ook als mensen niet in hun eigen land zijn. Dat moet met deze maatregel voorkomen worden.”

Invoering van E10

De Vries verwacht dat er in de loop van juli meer duidelijk wordt over de praktische uitvoering. “Met verschillende betrokken partijen zijn we een plan de campagne aan het maken om te kijken op welke manier de labels het beste verspreid kunnen worden over de ruim vierduizend tankstations in ons land. Het gaat immers om heel veel stickers.” Hoe het zit met de invoering van E10 in Nederland is nog niet duidelijk. “Dat zal ergens in 2019 worden, maar daar is nog geen klap op gegeven”, legt De Vries uit.

“Momenteel is er nog niet zoveel duidelijk over de uiteindelijke uitrol”, bevestigt ook Tom Huyskens van BOVAG. “De norm voor deze stickers is tot stand gekomen in Europees verband, dus daar hebben we geen rol in gehad.” Wat voor de brancheorganisatie nog wel een heet hangijzer is, zijn de kosten die gemoeid zijn bij de afkoop van de norm en de licentie om die stickers te mogen maken. “Normaliter, bij nationaal beleid via NEN, koopt de landelijke overheid dat af, maar nu betreft het Europees beleid en is de Nederlandse staat vooralsnog niet bereid om die kosten te dragen.”

Omvang kosten

Die kosten zouden dan voor rekening van de branche komen en dat vindt BOVAG onacceptabel. “Omdat het hier een verplichting van overheidswege betreft en het ons inziens niet uitmaakt of dat Europees (CEN) of Nederlands (NEN) beleid betreft. De norm- en licentiekosten moeten echter wel bij NEN worden voldaan.” Huyskens laat weten nog geen zicht te hebben op de omvang van de kosten. “Maar we hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onlangs wel gevraagd deze kosten toch te dragen en deze niet af te wentelen op de branche.”

Ook belangenvereniging voor tankstations BETA vindt het invoeren van de stickers een goed plan, vertelt Lisanne Henneveld. “Omdat dit meer duidelijkheid in de hele EU geeft. Het is ten faveure van de consument en dat kan ik alleen maar toejuichen.” Wel is Henneveld benieuwd naar de kosten en hoe die verdeeld worden. “Neemt de overheid die kosten toch voor zijn rekening of komen die bij de sector te liggen?”

Voorlichten achterban

Ook binnen BETA hebben ze het thema al even op het netvlies. “Wij zijn er al in het beginstadium bij betrokken geweest. Daardoor konden we onze achterban goed informeren over de plannen.” De brancheorganisatie heeft zowel zelfstandige leden als leden die bij een oliemaatschappij zijn aangesloten. “We zullen goed moeten samenwerken om alles in goede banen te leiden. Onder de streep is het vooral van belang dat iedereen de labels op tijd in huis heeft.”

De verschillende namen en omschrijvingen voor brandstoffen die op dit moment in Europa worden gebruikt aan de pomp, zorgen regelmatig voor problemen, vooral bij bestuurders die op reis zijn in het buitenland. Dat moet met de nieuwe brandstoflabels tot het verleden behoren. De nieuwe labels worden ingevoerd in alle 28 lidstaten van de EU en in IJsland, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije. Waarschijnlijk gaat ook Groot-Brittannië de nieuwe labels doorvoeren. Een Europese werkgroep heeft de labels ontworpen in samenwerking met vertegenwoordigers uit de Europese voertuigsector en brandstofindustrie, consumentenvertegenwoordigers, EU-overheden en de Europese Commissie.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.