Foto: Dats24

Honderdste CNG-station van België geopend bij DATS 24

Het honderdste CNG-station in België is een feit. De tanklocatie staat in Heverlee, een deelgemeente van de stad Leuven. Het gaat om een locatie van DATS 24, de brandstofleverancier van Colruyt Group. In totaal heeft deze aanbieder zestig van de honderd CNG-stations in België in exploitatie.

Niet alleen in Nederland, maar ook in België wordt CNG, aardgas onder druk, steeds vaker als een alternatief gezien voor diesel of benzine. Er komen meer modellen af-fabriek op de markt die rijden op CNG en het aantal tanklocaties neemt toe. Uit oogpunt van uitstoot van NOx, CO2 en fijnstof levert dat een aardige reductie op ten opzichte van benzine en diesel. Het merendeel van de CNG-locaties is te vinden in Vlaanderen.

De brandstofleverancier heeft dit jaar plannen voor nog eens vijftien locaties, onder meer in Wetteren, Basecles, Eupen, Erpe-Mere-, Ieper, Sint-Truiden, Hechtel-Eksel, Wommelgem en Knokke. Het bedrijf heeft daarnaast verschillende vergunningsaanvragen ingediend om het CNG-netwerk verder te kunnen uitbreiden langs de belangrijkste wegen in Wallonië. Tegen 2020 zou het aantal CNG-stations in België moeten oplopen tot 170. Ook in Europa is CNG aan een opmars bezig, met ambitieuze uitbreidingsplannen in onder meer Frankrijk, Spanje, Nederland, Duitsland en Italië.

Terugdringen uitstoot

“Rijden op aardgas is vandaag het meest waardig alternatief voor vervuilende diesel- en benzinewagens. Ze stoten tot 31% minder CO2 uit en verminderen de uitstoot van fijn stof en NOx met zo’n 75%. En met de huidige ontwikkeling van het CNG-netwerk is het stilaan voor iedereen haalbaar de switch te maken naar rijden op aardgas”, aldus Juan Vazquez, algemeen directeur van sectorfederatie Gas.be.

Foto: Dats24

Tie Roefs, Gedeputeerde voor Milieu en Duurzaamheid van Vlaams-Brabant, bevestigt de positieve rol die CNG speelt in de verduurzaming van onze mobiliteit: “Rijden op CNG is één van de vele schakels in de transitie naar een duurzamere mobiliteit. We zetten hierbij maximaal in op duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer, voor korte en lange verplaatsingen. Maar als de auto de enige optie is, zien we een CNG-wagen of elektrische wagen als goed alternatief voor lange afstanden. We hebben dan ook niet geaarzeld om een omgevingsvergunning toe te kennen aan DATS 24 voor de inrichting van een CNG-installatie.”

“De luchtkwaliteit gaat er sterk op achteruit in België, en dan vooral in Vlaanderen”, aldus Raf Flebus, Business Unit Manager van DATS 24. “Volledig terecht wil de consument ook z’n gekende comfort en bewegingsvrijheid blijven genieten. Beide gaan absoluut samen. Zeker CNG-wagens bieden het grote voordeel van én goedkoper én overal inzetbaar te zijn én een wezenlijke bijdrage te leveren aan een gezondere leefomgeving.”

Rijden op aardgas en elektrisch rijden

Alternatieve voertuigen zoals hybride wagens, elektrische wagens en ook CNG-wagens zijn in België aan een sterke opmars bezig. Eind april 2018 reden volgens de FOD Mobiliteit zo’n 81.704 hybride voertuigen op de Belgische wegen, 10.960 CNG-voertuigen en 9.422 elektrische voertuigen. Rijden op aardgas wint aan populariteit. Zo overschrijdt het aantal bestellingen van CNG-auto’s dit jaar nu al ruimschoots het aantal inschrijvingen in 2017.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.