GP Groot zet in op toekomst met modulair NXT-concept

Het is een lust voor het oog, het design van de NXT-tankstations van GP Groot. Met dit futuristische concept neemt het Noord-Hollandse bedrijf alvast een voorschot op de toekomst. Na locaties in Alkmaar en Zaanstad gaat in juli het derde station in Dronten open. “We willen niet afwachten wat de toekomst brengt, maar zelf inspelen op de veranderende vraag naar brandstoffen”, vertelt manager tankstations Erik Metselaar.

Architect Hans Schepman heeft een waar huzarenstukje afgeleverd bij het ontwerpen van het NXT-concept. In opdracht van GP Groot ging hij aan de slag met het vormgeven van het tankstation van de toekomst. Vanaf het allereerste moment stond het ontwerp van de locaties hoog op de prioriteitenlijst, vertelt Metselaar. “De parasolluifels zien er niet alleen fraai uit – vooral in het donker wanneer ze blauw oplichten – ze zijn ook nog eens multifunctioneel. De energie die nodig is voor het station is afkomstig van de zonnepanelen die op het dak liggen.”

Het concept van het Noord-Hollandse familiebedrijf is modulair. Afhankelijk van de situatie en de wensen kunnen de luifels op verschillende manieren worden geschakeld. “Dat geeft extra flexibiliteit in de toekomst, bijvoorbeeld als we willen uitbreiden met extra laadplekken of tankeilanden.” De eerste NXT-locatie werd juni vorig jaar geopend in Alkmaar, afgelopen maart volgde nummer twee op bedrijventerrein HoogTij in Westzaan.

Texaco, Firezone en Argos

GP Groot is een bekende naam in de branche. Het Noord-Hollandse bedrijf, dat vooral actief is in Noord- en Zuid-Holland en de drie noordelijke provincies, levert brandstoffen en smeermiddelen van Texaco en Argos aan een breed scala van afnemers. Daarnaast exploiteert GP Groot eigen tankstations onder de merken Texaco, Firezone, Argos en NXT. Een deel van de locaties is bemand, met een shop en een wasstraat. Naast de brandstoftak is het bedrijf bovendien een grote speler op gebied van inzameling en recycling en infra en engineering.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

“We zien natuurlijk ook wat er om ons heen gebeurt. Er zit heel veel aan te komen. Hoe gaan we daar als bedrijf op inspelen? Dat is de vraag. We willen niet afwachten wat de toekomst gaat brengen, maar zelf betrokken zijn bij die toekomst. Natuurlijk bieden wij de traditionele brandstoffen nog steeds aan, dat blijven we ook doen zolang de vraag er is. Maar op onze NXT-locaties willen we ook alternatieven aanbieden en ervaring opdoen met nieuwe brandstoffen.” GP Groot houdt zich ook bezig met het inzamelen en recyclen van afval. Ook daar liggen volop kansen, vindt Metselaar. “We willen afval zo optimaal mogelijk gebruiken en op den duur overgaan naar een gesloten keten. Je kunt afval immers perfect gebruiken om nieuwe (bio)brandstoffen te maken.”

Aanstedingstraject

Het bedrijf heeft er bewust voor gekozen om onder een andere naam de duurzame stations te bouwen en de brandstoffen niet te integreren in de Texaco-, Firezone- en Argos-stations. “Dat biedt een aantal voordelen. We zitten niet vast aan restricties vanuit de andere merken die we aanbieden. Bovendien kunnen we met de opvallende vormgeving en de duurzame uitstraling ons NXT-merk nog beter op de kaart zetten. Dat helpt bij het krijgen van een vergunning”, merkt Metselaar. Gemeenten vinden het steeds belangrijker dat nieuwe tankstations passen in de omgeving en dat ondernemers inzetten op schonere brandstoffen. “Dat kan het verschil maken in het aanbestedingstraject.”

De nieuwe locatie in Dronten wordt gehuurd van een partij die al een vergunning had voor het bouwen van een tankstation. Volgens Metselaar speelt de omgeving van het tankstation een belangrijke rol bij de duurzame uitstraling. Onderhoudsvriendelijke groene beplanting maakt onderdeel uit van het ontwerp. Ook is nagedacht over het zo optimaal mogelijk gebruikmaken van natuurlijke bronnen, zoals regenwater en zonne-energie. “De gemeente was zeer positief over onze plannen en gaf mede daardoor groen licht voor het bouwen van dit nieuwe station.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Mix van brandstoffen

Naast benzine en diesel mikt GP Groot met het NXT-concept op dit moment onder meer op CNG, LNG, GTL en E10. Ook wordt gewerkt aan een duurzame diesel- en benzinevariant die onder de vlag van NXT verkocht gaat worden. Het is afhankelijk van het type locatie welke brandstoffen worden aangeboden. Op het gebied van duurzame brandstoffen kan ook advies en ondersteuning worden gegeven aan dealers of overige partners. “We zoeken samenwerkingen op met partijen die zich hebben gespecialiseerd in bepaalde alternatieven, zoals Engie, dat onlangs verkocht werd aan Rolande.” Ook op elektrisch rijden wordt ingezet. “We zijn op dit moment in gesprek met een aantal leveranciers van laadpalen. Een snellader is zonder meer een aanwinst voor elk tankstation. Misschien niet zo zeer uit oogpunt van inkomsten, maar wel als extra service naar de klant.”

Bij GP Groot hebben ze bovendien hoge verwachtingen van waterstof, vertelt Metselaar. Reden om de handen ineen te slaan met HYGRO, een bedrijf dat zich bezighoudt met de productie van duurzame waterstof. Vanaf begin 2019 wordt gestart met de productie van duurzame waterstof in Wieringerwerf, in de kop van Noord-Holland. “Alleen kun je dit echt niet realiseren. Maar we moeten er wel mee beginnen. We willen vraag en aanbod slim aan elkaar koppelen en samenwerking met overheden en bedrijven opzoeken. Daar liggen echt kansen.”

Twee NXT-locaties zijn inmiddels open, het derde tankstation in Dronten is bijna klaar. Wat kunnen we komende tijd nog meer verwachten? “We zijn net begonnen en bouwen gestaag verder aan een netwerk van onze duurzame stations. Concreet zijn we bezig met een drietal locaties.” Volgens Metselaar wordt er op dit moment veel naar elkaar gekeken. “Maar daar ga je het op termijn niet mee redden. Je moet durven investeren en voor de troepen uitlopen. Want alleen dan houd je je toekomst in eigen hand.”

Bekijk hieronder de video:

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.