Dover-topman: ‘Naïviteit grootste gevaar voor tankstation-ondernemer’

Het zijn op dit moment voor tankstation-ondernemers misschien wel de belangrijkste twee vragen. Hoe groot is de impact van nieuwe alternatieve brandstoffen en wat betekent dit voor de indeling van het voorterrein? Volgens directeur Tom Cerovski van Dover Fueling Solutions, het moederbedrijf van de divisie die Tokheim-pompen maakt, is het vijf voor twaalf. Hij waarschuwt tankstations voor het onderschatten van de gevolgen van de energietransitie. 

“I’d put my money on the sun and solar energy, what a source of power! I hope we don’t have to wait until oil and coal run out, before we tackle that.” Dit zijn niet de woorden van Cerovski zelf, maar van Thomas Edison. De Amerikaanse uitvinder sprak ze uit vlak voor zijn dood in 1931 tegenover automagnaat Henry Ford en bandengigant Harvey Firestone. In afgelopen 87 jaar is er veel veranderd, maar op gebied van brandstoffen bleef heel veel bij het oude. “Maar het aanbod aan fossiele brandstoffen is niet oneindig”, benadrukt Cerovski. “Op gegeven moment is het echt over met benzine en diesel. Dat lijkt misschien nog ver weg, maar dat is het niet. Je moet echt vooruitdenken. Vijf, tien of misschien wel twintig jaar.”

Welke brandstof?

Anno 2018 is het nog niet te voorspellen welke brandstof uiteindelijk komt bovendrijven als oplossing voor de toekomst. Waar moet je dan op inspelen? “We zetten zelf bewust heel breed in op dit moment”, vertelt Cerovski. “We willen vooral alles kunnen aanbieden. We spelen met onze systemen in op een brede mix van alternatieven.” Volgens de topman zijn CNG en LNG qua omvang nog relatief klein, maar beide vormen van aardgas komen wel snel op. “Het zijn interessante brandstoffen, waar al veel kennis over is en waar heel wat bedrijven wereldwijd zich mee bezighouden. Je kunt er snel stappen mee zetten.”

Waterstof is een ander verhaal, maar ook dat kan wel eens in rap tempo veranderen, voorspelt Cerovski. “De ontwikkeling van waterstofauto’s en -technologie is op dit moment nog in handen van een klein aantal partijen. Het staat nog in de kinderschoenen. Het gaat om hoge investeringen en specifieke kennis. Wat wel opvalt is dat in Duitsland en in de VS, vooral in Californië, nu snel grote gezet worden. Hier vinden echt al verschuivingen plaats, ook op gebied van regelgeving en subsidiëring vanuit de overheid. Voeg daar de grote en invloedrijke bedrijven die in beide landen actief zijn aan toe en je zult zien dat het heel snel kan gaan.”

Elektrisch rijden

En hoe zit het dan met elektrische auto’s die opgeladen moeten worden? “Met elektrisch rijden houden op dit moment heel veel bedrijven zich bezig. De kosten van auto’s zullen snel omlaag gaan en het aantal auto’s omhoog. In 2040 zal 33 procent van de nieuwe auto’s die wereldwijd verkocht worden elektrisch zijn, bleek onlangs uit een recent onderzoek van Bloomberg. Dat zijn er heel wat.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Hoewel het voorterrein minder geschikt is voor het neerzetten van laadpalen dan voor het plaatsen van bijvoorbeeld een waterstofstation, zullen ook tankstations moeten inspelen op het plaatsen van laadpalen. “Het gaat dan uiteraard wel om snelladers, die hebben de toekomst. Maar die moet je niet in het wildeweg neerzetten.”

Een van de belangrijkste zaken die daarbij komt kijken is ruimte. “Je moet nu al waarde toevoegen aan je terrein door een groot voorterrein te hebben. Die ruimte is nu handig voor het aanbieden van parkeerruimte. In de toekomst kun je deze plekken gebruiken om extra tankmogelijkheden voor alternatieven neer te zetten of om snellaadpalen te plaatsen. Of om op termijn mogelijkheden en plekken te realiseren waar klanten langer kunnen verblijven en waar ze graag naartoe komen. Zo zorg je ervoor dat je voorsorteert op de toekomst.

Tankstation-ondernemers moeten een aantal zaken in gedachten houden. “Tankstations waren altijd een stop langs de weg. Dat zal veranderen. De plek waar klanten hun auto volgooien – ongeacht met welke brandstof of energie dat is – moet een bestemming worden. Het gaat om de beleving. Ze komen naar je toe omdat ze daar ook hun boodschappen kunnen doen, of dat ze kunnen shoppen, afspreken, werken of eten. Je moet op plekken zitten waar meer te beleven of te doen valt.”

Boze ondernemers

Ondernemers worden geregeld kwaad als ze horen wat Cerovski te vertellen heeft. “Je vertelt mensen dat ze hun zaken anders moeten aanpakken. Dat ze het op deze manier in de toekomst niet gaan redden. Daarmee maak je je uiteraard niet populair.” Die conservatieve houding zie je veel in de markt, merkt hij op. “In de VS is dat misschien nog wel sterker dan hier. Ik weet niet of we dat kunnen veranderen.”

De belangrijkste boodschap van Cerovski is dat het roer echt om zal moeten. “Daarvan ben ik overtuigd. Het is niet verstandig om je ogen te sluiten voor de huidige ontwikkelingen. Het zal misschien nog wel even duren, maar daar moet je niet op wachten. Externe factoren zullen het versnellen. Wees realistisch. Het wagenpark zal er over tien jaar heel anders uitzien. Om te overleven moet je nu al plannen. Je bouwt immers geen station voor 5 jaar, maar voor de lange termijn. Het grootste gevaar voor de tankstation-ondernemer op dit moment? Naïviteit. Je moet de gevolgen van de energietransitie echt niet onderschatten!”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.