Verslag Uniti Expo: digitalisering, nieuwe brandstoffen en curryworst

Het ei van Columbus lag niet voor het oprapen tijdens de Uniti Expo 2018, maar inspiratie viel er genoeg op te doen in de Messe in Stuttgart. Hoe speel je als tankstation nu al in op nieuwe brandstoffen? Hoe pluk je de vruchten van digitalisering? En waar zit de klant in de tankshop anno 2018 eigenlijk op te wachten? Vanaf de beursvloer blikken we terug op de derde editie van de Uniti Expo.

Of er bezoekersrecords zijn gesneuveld, is nog niet duidelijk, maar het was in geval flink druk in Stuttgart. Eén record werd sowieso aangescherpt, het aantal exposanten. In totaal gaven 460 bedrijven acte de présence tijdens het event. En dat leverde een bijzonder goed gevulde beursvloer op. Verdeeld over drie hallen lieten de grote en kleine jongens op het gebied van brandstof, logistiek, betalen, shop en convenience en carwash hun nieuwste producten en oplossingen zien. Ook vanuit Nederland en België had een groot aantal exposanten en bezoekers de weg naar Stuttgart gevonden.

Veelheid aan brandstoffen

Voor het eerst besloot de organisatie om een speciaal plein in te richten voor alternatieve brandstoffen. Als een ding duidelijk is, dan is het wel dat niemand op dit moment weet hoe de wereld er over tien of twintig jaar uit zal zien. Datzelfde viel ook op te maken uit de presentaties die woensdag tijdens het congres in het International Forum voorbijkwamen. De voordelen van CNG, LNG, LPG, waterstof, biodiesel, elektrisch laden: ze kwamen stuk voor stuk uitgebreid aan bod. Maar ook de nadelen en onzekerheden werden besproken.

(Het verslag gaat verder onder de foto)

De discussies die na afloop van de lezingen ontstonden, waren misschien nog wel interessanter. Hoe speel je als tankstation-ondernemer in op de veranderende markt? Achteroverleunen is geen optie, maar wat is dan wel goed om te doen? Pioniers spelen in op waterstof en het plaatsen van laadpalen gebeurt op dit moment vooral buiten het forecourt. De grote partijen zetten in op een breed pallet aan brandstoffen, de kleinere moeten gerichte keuzes maken waaraan niet al te grote risico’s kleven.

Inrichting forecourt

Inzetten op gecomprimeerd aardgas (CNG) of vloeibaar gemaakt aardgas (LNG) ligt voor de hand. Thomas Wullkopf van Elaflex ziet een grote rol voor aardgas en autogas weggelegd komende jaren. Het bedrijf zet in op LPG, CNG en LNG. “Het zijn perfecte alternatieven voor benzine en diesel, maar je moet wel goed kijken wat de beste optie is. Mini-trucks en vrachtwagens kunnen goed uit de voeten met LNG, terwijl voor personenauto’s LPG en CNG geschikt is. Je moet per soort voertuig kijken wat de beste brandstof is en de voor- en nadelen tegen elkaar wegstrepen. Wij spelen in op een mix van brandstoffen, want er is voorlopig niet een sluitende oplossing.”

Tom Cerovski van Dover Fueling Solutions, het moederbedrijf van TSG en Wayne, vindt dat tankstation-ondernemers hun ogen niet moeten sluiten voor de impact van alternatieve brandstoffen. “Dit gaat grote gevolgen hebben op de wijze waarop je het voorterrein moet inrichten. Benzine en diesel zijn eindig, dus je zult vooruit moeten denken. Volgens Cerovski willen ondernemers dit vaak niet horen, maar het is in zijn ogen naïef om de ogen te sluiten voor alternatieve brandstoffen. “Het gaat voortaan om het leveren van energie en niet meer om het aanbieden van brandstof.”

Internet of things

Naast de opkomst van alternatieve brandstoffen is er op dit moment nog een belangrijke trend zichtbaar: digitalisering. Een groot aantal Nederlandse bedrijven timmert op dit gebied flink aan de weg. Ook op de beurs lieten zij zien wat er allemaal mogelijk is en – misschien nog wel belangrijker – wat de toekomst kan brengen. BigBrother, het bedrijf uit Ede dat zich richt op de ontwikkeling van beveiligingsoplossingen voor de petrol- en de retailsector, pakte uit in hal vijf met een flinke stand. Bezoekers konden in een Formule 1-simulator een vliegende ronde rijden en in de pitstraat razendsnel tanken en direct afrekenen zonder de auto te hoeven verlaten, met de app van het eveneens Nederlandse MyOrder.

(Het verslag gaat verder onder de foto)

Dat samenwerking misschien wel belangrijker is dan ooit, lieten oprichter Thomas Brinkman van MyOrder (foto boven) en commercieel directeur Aart van Rooijen van BigBrother zien op de stand van Bever Innovations, het Zeeuwse bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van slimme verlichting. “Er is in dertig jaar niet zo gek veel veranderd op het gebied van tanken”, vindt directeur Jeannot Bruggeling. “Maar dat kan op korte termijn wel eens heel snel veranderen. Door gebruik te maken van de mogelijkheden en technologieën van partijen als BigBrother en MyOrder kunnen we de stap naar de toekomst zetten en data, sensoren en internet of things gebruiken om de klant nog beter te bedienen én verrassen.”

De stand van Gilbarco Veeder-Root was tijdens de Uniti Expo bewust niet volgezet met pompen en systemen, vertelt James Shields van het bedrijf. “Natuurlijk bieden we alle hardware aan. Maar we spelen ook in op de toekomst. We geloven in het aanbieden van 360-graden oplossingen, waarbij we sensoren en data gebruiken om onderhoud en werkzaamheden op afstand uit te kunnen voeren. We merken dat veel kleinere ondernemers vragen hebben over hoe dit precies werkt.” Ook op systemen voor AdBlue wordt bij het Amerikaanse bedrijf flink ingezet. Het Nederlandse Mokobouw is exclusief distributeur van Gilbarco Veeder Root. “Van AdBlue-installaties verwachten we komende jaren een flinke groei. We merken dat de vraag naar onze systemen toeneemt. Dat zal gezien de regels rondom de uitstoot van NOx bij dieselmotoren alleen nog maar toenemen”, verwacht Shields.

(Het verslag gaat verder onder de foto)

Even verderop liet SloanLED onder meer het PDL3 Modus LED-systeem zien. Het bedrijf richt zich volledig op het ontwikkelen van LED-oplossingen en levert aan de petrolbranche en aan de retail- en reclame-industrie. De verlichting kan voor een aanzienlijke besparing zorgen, vertelt Cory Echito. “Dit is op dit moment een van onze paradepaardjes waar we vol op inzetten. De verlichting is snel en gemakkelijk te installeren door een persoon, de lampen zijn zeer onderhoudsvrij en de instelling en sterkte van de verlichting zijn heel eenvoudig te regelen.”

Shop en carwash

De oliemaatschappijen en grote tankstation-ondernemingen waren terug te vinden in hal 1. Naast Shell, Total, AVIA en Esso stonden er ook veel bedrijven die hun ogen vooral op de Duitse markt gericht hebben, waarbij Tank & Rast en ARAL niet ontbraken. Ook de grote carwashpartijen pakten flink uit. Vooral marktleider WashTec had in eigen land een flinke vloeroppervlakte gereserveerd. Daarnaast ontbraken ook Christ, Kärcher en Istobal niet in hal 1.

Het aandeel non-food op de beursvloer was relatief beperkt, daar valt tijdens een volgende editie nog wel wat te halen voor bedrijven die zich richten op dit interessante segment. Voor food was er daarentegen volop aandacht. Naast Lekkerland hadden tal van Duitse partijen een plekje in deze hal veroverd. De hoogtepunten konden geproefd worden in de ‘Genuss Garten’, het grote foodcourt op de hoek van hal 1. De meeste gerechten zijn geïnspireerd op de Duitse keuken en zullen hun weg niet gauw vinden naar de Nederlandse en Belgische tankstations. Maar de schnitzels en curryworst in combinatie met een lokaal Duits biertje smaakten er uiteraard niet minder om.

Succesformule

Een kant-en-klaar recept voor een succesvolle toekomst lag afgelopen drie dagen niet voor het oprapen, maar er viel wel heel veel inspiratie op te doen. De zoektocht naar de brandstoffen van de komende jaren en die van de verdere toekomst is in volle gang en tal van partijen strijden om hun stukje van de taart. Op korte termijn zal het voorterrein vooral in het teken staan van een goede mix van producten. Wie dit op de juiste wijze weet te combineren met de modernste technieken en digitale oplossingen en hulpmiddelen – zowel op het forecourt als in de shop en carwash – is zonder twijfel op de juiste weg naar een succesvolle toekomst. Ongeacht hoe die toekomst er precies uit gaat zien…

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig over ontwikkelingen in de autowasbranche voor vakblad CarwashPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.