Japanse autofabrikanten zeggen dieselmotor vaarwel

Nadat eerder Toyota al bekendmaakte afscheid te nemen van de dieselmotor, doet Suzuki nu hetzelfde. Het eveneens Japanse merk laat weten de focus voortaan op andere alternatieven te leggen, waaronder hybridetechnologie, benzinemotoren met een turbo en elektrische modellen.

Suzuki neemt in juni 2018 definitief afscheid van de 1,6‑liter dieselmotor in de Vitara en S‑Cross. Het Japanse merk heeft tot de productiestop van deze motor besloten vanwege de dalende vraag naar dieselmotoren. Naar verwachting van Suzuki zal deze vraag komende jaren niet meer stijgen. De toekomst is gericht op het verder reduceren van CO2‑emissies en andere schadelijke uitstoot, laat het merk weten.

De SHVS-aandrijving van Suzuki is een zuinige hybride‑aandrijving die brandstofverbruik en emissies beperkt. Daarnaast gaat het merk inzetten op turbobenzinemotoren, die kunnen veel vermogen en koppel leveren met een kleinere cilinderinhoud. Dat resulteert in een gunstig verbruik, een lagere emissie en meer souplesse.

Plannen Nissan

Ook Nissan zou plannen hebben om de dieselmotor komende jaren uit de prijslijst te schrappen. Dat meldden diverse Japanse media. De opvolgers van de huidige generatie automodellen krijgen daardoor hoogstwaarschijnlijk geen dieselmotor meer aan boord.

Anno 2018 zijn de compacte Micra, de SUV X-Trail en de populaire crossover Qashqai nog verkrijgbaar met een dieselmotor. Ook bij Nissan wordt naar verluidt hard gewerkt aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. De fabrikant was met de Leaf een van de eerste aanbieders van een elektrische auto.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Japanse autofabrikanten zeggen dieselmotor vaarwel | TankPro.nl

Japanse autofabrikanten zeggen dieselmotor vaarwel

Nadat eerder Toyota al bekendmaakte afscheid te nemen van de dieselmotor, doet Suzuki nu hetzelfde. Het eveneens Japanse merk laat weten de focus voortaan op andere alternatieven te leggen, waaronder hybridetechnologie, benzinemotoren met een turbo en elektrische modellen.

Suzuki neemt in juni 2018 definitief afscheid van de 1,6‑liter dieselmotor in de Vitara en S‑Cross. Het Japanse merk heeft tot de productiestop van deze motor besloten vanwege de dalende vraag naar dieselmotoren. Naar verwachting van Suzuki zal deze vraag komende jaren niet meer stijgen. De toekomst is gericht op het verder reduceren van CO2‑emissies en andere schadelijke uitstoot, laat het merk weten.

De SHVS-aandrijving van Suzuki is een zuinige hybride‑aandrijving die brandstofverbruik en emissies beperkt. Daarnaast gaat het merk inzetten op turbobenzinemotoren, die kunnen veel vermogen en koppel leveren met een kleinere cilinderinhoud. Dat resulteert in een gunstig verbruik, een lagere emissie en meer souplesse.

Plannen Nissan

Ook Nissan zou plannen hebben om de dieselmotor komende jaren uit de prijslijst te schrappen. Dat meldden diverse Japanse media. De opvolgers van de huidige generatie automodellen krijgen daardoor hoogstwaarschijnlijk geen dieselmotor meer aan boord.

Anno 2018 zijn de compacte Micra, de SUV X-Trail en de populaire crossover Qashqai nog verkrijgbaar met een dieselmotor. Ook bij Nissan wordt naar verluidt hard gewerkt aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. De fabrikant was met de Leaf een van de eerste aanbieders van een elektrische auto.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.